Príde mi škoda, že snov v Novej Zmluve nie je tak veľa, ako v Starej Zmluve. A ešte k tomu, točia sa stále okolo toho istého. Teda, presnejšie, okolo Toho istého. Okolo Ježiša. Rozmýšľam prečo. Predtým v snoch Pán Boh hovoril ku viacerým ľuďom, dokazoval, že sa stará o ich život, riešili sa zaujímavé veci, dokonca sa vyhrávali vojny… a teraz čo? Už keď je na zemi Boží Syn, už Boha Otca nezaujíma nikto iný?
No, práveže je to presne naopak. A tiež, kto povedal, že už sa nikomu nič iné nesníva…?
diagnóza mena Jozef
Jednému Jozefovi v Biblii sa zaujímavé veci už snívali, a popri tom nejaké tie sny aj vykladal.
A jeho menovec v tom pokračuje. Pre pripomenutie, prvý sen spomínaný v Novej Zmluve sa sníval Jozefovi, keď zistil, že jeho snúbenica je tehotná. Kedže vedel, že on nemôže byť otcom, chvíľu s tým bojoval, a už keď nevládal hľadať odpovede, vstúpil mu do sna Boh. Výsledok? Jozef sa rozhodol vychovávať Máriino dieťa ako svoje vlastné.
Druhý sen sa sníval mudrcom z východu, a tiež súvisel s Ježišom.
A teraz znova, príjemcom sna je Jozef (povedzte mi, čo je s tými Jozefmi a snami? človek aby pri každom mužovi s týmto menom rozmýšľal, čo sa mu v spánku deje v hlave….) Nebude to jeden sen, ale hneď tri. Všetky majú spoločný dôvod, a to udržať Ježiša v bezpečí. V podstate taký nebeský bezpečnostný systém. So školeniami, ktoré prebiehajú v spánku.
ako sa rodí bezpečnostné riziko
Ako sme už počuli, Ježiš sa narodil, anjeli spievali, pastieri sa klaňali. Proroctvá sa naplnili, čakanie skončilo. A na pokojnej hladine sa začali tvoriť vlny.
Keď sa prišli mudrci z východu pokloniť Ježišovi, zamierili najprv do hlavného mesta, do Jeruzalema. Na kráľovskom dvore však nikto nič nevie a Herodesovi dôjde, že sa asi nejedná o jeho potomka. Toto je mimo všetkých vládnucich dynastií, toto je niečo viac. Preto sa pýta veľkňazov a zákonníkov a oni spomenú proroctvá. Mesiáš sa má narodiť v Betleheme! Tam Herodes pošle aj mudrcov a ešte skôr, ako odídu, im povie: choďte a podrobne zistite všetko o tom dieťati. Keď ho nájdete, oznámte mi to, aby som sa mu aj ja šiel pokloniť.
➺Mimochodom, všimnite si, ako je tento príbeh popretkávaný proroctvami! Na tkaných látkach vidíte niečo podobné – nite sú v horizontálnom aj vo vertikálnom smere. To, čo sa deje, aj to, na čo to naväzuje. To, čo prichádza zhora dole, aj to, čo sa pomedzi to preplieta. Tieto príbehy bez proroctiev by boli obyčajnými príbehmi, a na druhej strane, proroctvá bez tých príbehov by boli len sľubmi, na ktoré ešte stále treba čakať. Takto jedno dopĺňa druhé a nám pred očami vzniká čosi jedinečné.
“nevzdávaj sa svojich snov! pokračuj v spánku!”
Mudrci teda prišli do Betlehema, poklonili sa Ježišovi (znova pripomínam, že to už nebolo v maštalke a že pastieri už boli dávno prečítajte) a obetovali Mu dary. Skôr však, ako odišli, sa potrebovali vyspať.
A toto, čo poviem, hovorím s celkom slušným zadosťučinením: Toľko vecí sa v Biblii deje, kým ľudia spia, alebo sa stane, lebo niekto mal ten rozum, a šiel sa vyspať! My sa občas ideme uštvať a roztrhať, robíme do nemoty a myslíme si, že už len za to nás niekto pochváli. Ale nemyslím si, žeby sebazničenie prezlečené za usilovnú horlivosť bolo to, čo od nás čaká Boh. Skôr je to tak, ako sa píše v 127.žalme:
AK HOSPODIN NESTAVIA MESTO, MÁRNE SA NAMÁHAJÚ STAVITELIA, AK HOSPODIN NESTRÁŽI MESTO, MÁRNE BDIE STRÁŽNIK. MÁRNE VÁM ZAVČASU VSTÁVAŤ A NESKORO SI SADAŤ, JESŤ V BOLESTI VYROBENÝ CHLIEB; DOSŤ DÁVA ON SVOJMU MILÉMU V SPÁNKU.
Môžeme sa uštvať, a nepomôže to. Lebo… občas tá najrozumnejšia a najzbožnejšia vec, čo môžeme urobiť, je to, že pôjdeme spať.
Aj mudrci šli spať a dostalo sa im v sne napomenutia (áno, áno, to je trocha staromódna štylistika, ale mne sa tu tak páči! lebo nie je povedané od koho, a aj tak je jasné, od Koho). Mudrcom bolo v spánku povedané, aby sa vyhli Herodesovi.
A v istom momente aj Herodesovi muselo dôjsť, že mudrci sa nevrátia.
O tomto nemôže Jozef vedieť, ale Boh o tom vie. On sa stará. Najlepší bezpečnostný systém na svete. Vie aj čo mu nepovedia… a v správnom čase tieto informácie posúva ďalej. Jozefovi, Ježišovmu adoptívnemu otcovi sa vo sne – ako inak, že? – zjaví anjel Pánov a pošle ho preč z Betlehema. Vstaň, vezmi dieťatko i jeho matku a uteč do Egypta! A ešte v tú noc sa Jozef, Mária a Ježiš vydajú na cestu do Egypta. Toto je prvý sen.
status: utečenec z bezpečnostných dôvodov
Egypt bola logická voľba. Bola to krajina mimo právomocí kráľa Herodesa – ale rovnako, ako aj Izrael, bola súčasťou Rímskej ríše. Krajiny boli spojené cestou, ktorá niesla názov Via Maris. A ako jej meno hovorí (tejto latinčine rozumieme asi všetci..), viedla popri mori a bola pre cestovanie relatívne bezpečnou voľbou.
Nevieme, kam presne mali namierené, hovorí sa o Káhire, ale Alexandria bola pravdepodobnejšia voľba. Prečo? Herodes bol na tróne už tridsaťtri rokov a Jozefova rodina nebola prvá, ktorá sa rozhodla zmeniť klímu. Práve v Alexandrii už vtedy žila početná židovská komunita; neskorší utečenci sa pridávali k tým, ktorí tam boli už dlhšie.
Jozef s Máriou a dieťatkom Ježišom zostali v Egypte až do Herodesovej smrti.
Ako dlho to presne bolo? Ako píše evanjelista Lukáš, Ježiš sa narodil počas sčítania ľudu, nariadeného cisárom Augustom, keď vládcom v Sýrii bol Kyrenios. (áno, toto sú presne tie vety z Biblie, ktoré mi vyfučia z hlavy v tom momente, ako si ich vypočujem…ale pre vypočítanie rokov je to podstatný údaj). Ježišovo narodenie sa teda udialo niekedy medzi rokom 6 a 4 pred našim letopočtom. Herodes zomrel v roku 4 pred n.l. a to teda znamená, že Ježiš s rodičmi pobudol v Egypte asi pár mesiacov. A potom sa na pokyn z Jozefovho sna vrátili domov. Toto je druhý sen.
Takto sa mimochodom naplnilo ďalšie proroctvo, z knihy proroka Ozeáša, kde píše, z Egypta som povolal svojho syna.
nedostatočný bezpečnostný systém?
Existuje ďalšie proroctvo. Prorok Jeremiáš píše: Hlas bolo počuť v Ráme, plač a veľký nárek. Ráchel oplakávala svoje deti a nechcela sa dať potešiť, lebo už ich niet.
Herodes sa mudrcov nedočká, ale túto situáciu určite nenechá len tak. Židovský historik Jozefus ho opisuje ako veľmi paranoidného, zvlášť čo sa týka akéhokoľvek ohrozenia jeho vlády. Nemal problém dať pozabíjať svojich vlastných synov, preto nás veľmi neprekvapuje, že sa nezastavil ani pri iných. Ľudia, ktorí veria v svoju vlastnú spravodlivosť a nemyslia si, že je ešte niekto nad nimi, sú tí úplne najhorší, ktorým môže byť daná akákoľvek moc. Ak niekto nie je schopný prijať kritiku alebo pripustiť, že sa mýli, a my ho poslúchame, neprotestujeme, nerobíme nič, sme spoluzodpovední za to, čo on urobí. Lebo sme boli ticho vo chvíli, keď sme mali hovoriť. A nie, to už nehovorím len o Herodesovi. Ale späť k nemu.
Ježiš je síce v bezpečí, ale Herodes o tom nič nevie a robí svoje vlastné bezpečnostné opatrenia. Dáva povraždiť všetkých chlapcov do dvoch rokov v Betleheme.
Otázka, ktorá mi tu príde nevyhnutná, je spýtať sa – ak Boh vedel zachrániť Ježiša, prečo nezachránil ostatné deti? Mohol to urobiť? Samozrejme, že mohol! A čo s tým proroctvom? Boli tie deti narodené len preto, aby zomreli? Toto je Boží plán? To určite nie. (proroctvo sa mohlo naplniť roznymi inými spôsobmi, už keď sme pri tom.) Prečo s tým Boh nič neurobil? To keby som vedela!
Svet nie je dobré miesto. Niekedy si myslíme, že len preto, že sa modlíme k Bohu, On nás ochráni od všetkého zlého, a vo všetkom a vždy a všade nám požehná a podobne. Ak tomu naozaj veríte, mali by ste si pre istotu zmerať teplotu a nechať sa odborne vyšetriť. Teraz z toho vynechajme deti a otočme to sami na seba. Jednoduchý fakt je, že ak sa modlíme, buď vôľa Tvoja, tým na seba neprivolávame sladký dokonalý život, to fakt nie. Modlíme sa, aby sa s našim životom dialo to, čo najviac bude vyhovovať Božím plánom. A ak chceme vidieť Božie riešenia, pozrime sa napríklad na kríž. To aby sme vedeli.
Mimochodom, Herodes bol na tróne 33 rokov a zomrel krátko po tom, ako dal povraždiť chlapcov v Betleheme. A to, čo ho čakalo po smrti, to si nechcem ani len predstavovať….
bezpečne zapustiť korene
Jozef sa s rodinou vrátil do Izraela, ale dopočul sa, že namiesto svojho otca tam kraľuje jeho syn Archelaos. Krutý, násilný a nebezpečný. Čistý ocko…!
Samozrejme, že má Jozef strach, nevie, čo môže čakať, ako sa má zariadiť. Ale znova na to nie je sám, Boží bezpečnostný systém pracuje spoľahlivo. (viacmenej. istá miera nepredvídateľnosti je predpokladám mimo nášho úplného pochopenia.) Vo sne dostane Jozef pokyn, aby sa usadil v Galilei.
Neviem, či ste niekedy v Galilei boli. Hornatá oblasť na severe Izraela, na jar tak krásna, že máte chuť zapustiť korene v tej chvíli, ako sa nadýchnete. A v čase, keď sa tam vracal Jozef s rodinou, tam vládol Herodes Antipas. Ďalší syn vyššie zmieneného ocka, ale na rozdiel od svojho nevlastného brata Archelaa, podstatne kľudnejší. Áno, meno Herodes sa v Ježišovom príbehu ešte objaví, ale pre túto chvíľu je…zatiaľ….pokoj. A bezpečie.
Zatiaľ bez komentára