Na úvod: ak chcete z Biblie čítať niečo, čo z nej číta každý, choďte niekam inam.
(a pre tých, čo zostali, idem vysvetľovať.)
mať nalistované tie správne mená..
Mala som menšiu prestávku v sudcoch – myslím tu, na blogu. Rozoberať som ich začala pred ôsmymi mesiacmi, ale popri tom som riešila aj iné veci a v tomto som sa trochu stratila. Žila som v tom, že nasleduje Samson, tak som to mala v poznámkach – urobiť si prípravu – a až keď som si otvorila Bibliu, zistila som, ako som sa sekla. Ešte pred Samsonom boli traja iní sudcovia, a úprimne, kedže už mám pár rokov po vysokej škole, ich mená mi nehovorili NIČ.
A potom som si uvedomila, ako je niečo podobné časté v tomto svete – ak okolo seba neviete urobiť trocha hluku, lebo bez toho si vás nikto nevšimne. Sme pohodlní hľadať, počúvame tých, ktorí sa vedia prezentovať, pochváliť, predať. (toľko príkladov z cirkvi by som vedela menovať! mám pocit, že niektorí ľudia na mňa budú pomaly vyskakovať aj z chladničky. a pri niektorých z nich viem určite, že to nie je kvalitou toho, čo vychádza z ich úst.)
Jednoducho povedané, z marketingového hľadiska, Biblia týchto troch sudcov odprezentovala veľmi slabo. Vôbec ich nevie predať! Píše o nich tak, že to v podstate nikoho nezaujíma. Viem si predstaviť, že v mnohých ženách by väčšie vzrušenie vyvolalo čítanie nejakého zaujímavého receptu, ako čítanie Sudcov 12,8-15 (okay, nie – len mi to bolo povedané, ale neviem si to predstaviť – no skúšam – lebo aj ja mám svoje zábavky 🙂 Ale späť k týmto trom sudcom. Na prvé čítanie – nuda. Na druhé? Ešte väčšia.
…a zásadne robiť veci po svojom
Áno, dobre ste tomu porozumeli, práve som povedala, že Biblii sa v niečom nedarí. Týchto troch sudcov vôbec nevie predať, oni v podstate nikoho nezaujímajú, nikto o nich neurobí žiadnu hlbokú tému, lebo všetci si radšej vyberú niečo ľahšie.
Rozbehla som sa…. A teraz zabrzdím. Je ten problém v Biblii? ALE KDEŽE! To len my sme naučení týmto spôsobom, tomuto vnímaniu, nepozeráme sa do hĺbky a zvyčajne bezmyšlienkovito prijímame to, čo je nám ponúkané. (nie, ani seba som z toho nevynechala.)
A teraz si predstavte Nebesia ako firmu a predstavte si niekoho, kto zastupuje propagáciu Biblie vo svete. Prídeme za ním a posťažujeme sa, že tieto riadky sú nudné, nie je tam žiaden poriadny príbeh, sú v nich len fakty, ktoré sú nám ukradnuté. Viete, ako v mojej predstave zareaguje ten niekto, zastupujúci propagáciu Biblie, na tieto sťažnosti? Mykne plecom a povie: NO A?
A presne to je ďalší dôvod, prečo Bibliu milovať! Lebo nie je napísaná tak, aby sa niekomu prispôsobovala. Je napísaná tak, aby povedala, čo treba. Ibcán, Elón a Abdón. Ich mená väčšine z nás nič nehovoria. Ale pre mňa osobne to ozaj nie je dôvod, aby som ich vynechala, skôr práve naopak. Teda fakt, ak chcete čítať niečo, čo číta každý, choďte niekam inam.
Takže, s kým máme tú česť?
Ibcán
Mal tridsať dcér a tridsať synov, ktoré úspešne povydával a poženil. Jeho rodinné spojenia siahali – široko ďaleko. Bol sudcom v Izraeli sedem rokov a pochovali ho tam, odkiaľ aj pochádzal – v Betleheme.
Elón
Jeho meno znamená dub, alebo dokonca vznešený dub. Nosil rovnaké meno ako mesto, odkiaľ pochádzal, a možno to znie divne, ale nezabudnime, že aj Bratislava je pôvodne ženské meno. (a pri mnohých iných je to podobné tiež – Georgia, Savannah, Adelaide alebo Sienna..). Pochádzal z kmeňa Zebulón a bol sudcom v Izraeli desať rokov.
Abdón
Volal sa rovnako ako lévijské mesto na území kmeňa Ášer. Jeho meno môžeme preložiť ako pracujúci, slúžiaci, ťažko otročiaci. Mal štyridsať synov a tridsať vnukov, a oni všetci jazdievali na mladých osloch. Možno tu máme niečo ako inštitúciu dedičných úradov, a nakoniec, na Blízkom Východe existuje niečo podobné doteraz.
čo je podstatné? to, čo tu nie je!
Čísla uvedené pri potomkoch sú pravdepodobne symbolické, ale netušíme, čo znamenali. Je možné, že je tam aj nejaká hlbšia spojitosť s mestami, ale o tom tiež nevieme viac. Naozaj je toho málo, čo vlastne vieme o týchto sudcoch.
A preto by sme mali hovoriť presne o tom, čo nevieme. O tom, čo tam nie je. O tom, čo tam chýba. (toto mám mimochodom zo Sherlocka Holmesa.)
Jedna vec je zdôraznená pri všetkých troch sudcoch, a to ich poslanie. Súdiť znamenalo chrániť, právo, spravodlivosť, zachovávať pravdu, chrániť ľudí pred klamstvom a pred tým, aby odišli od Boha. V knihe Sudcov, kde ich príbehy máme napísané, sa stále dookola objavuje istý kolobeh – kolobeh hriechu. Izrael slúži Bohu ➙ Izrael slúži modlám ➙ prichádza zotročenie ➙ Izrael volá ku Bohu ➙ Boh pošle sudcu ➙ Izrael je vyslobodený ➙ Izrael slúži Bohu ….a znova dookola ↺.
Pri týchto sudcoch o ničom takom nevieme. Nie je tam žiaden menovaný nepriateľ, žiadne zotročenie a v prvom rade – žiadne odvrátenie sa od Boha. (aspoň nie nič, čo by vyvolalo ten kolobeh znova.) A teraz prosím nepovedzte, aké to mali títo traja ľahké, ako super sa mali, že nemuseli bojovať, riskovať vlastné životy, a že ich služba bola vlastne ohromná pohoda. Prosím, také niečo nepovedzte ani vo svojej vlastnej hlave, lebo ma ohromne naštvete.
Neplánujem vyzdvihovať ľudí, ale zase na druhej strane – zhadzovať niekoho, lebo nevidíte, čo všetko sa schováva za tým, čo nevidíte? Vždy ma vedeli vytočiť ľudia, ktorí sa pýtali, čo vlastne farár robí okrem nedele – a pritom mnohí robia viac, ako si ľudia uvedomujú. Berú na seba zodpovednosť, pripravujú sa, obetujú, modlia sa a hľadajú, pomáhajú, odpovedajú… zabúdajú sami na seba (niekedy až príliš), aby sa venovali službe.
neviditeľné bremená
Je to podobné pri viacerých iných povolaniach, prácach alebo povinnostiach, ale tu hovoríme o niečom viac. O duchovnej zodpovednosti (ktorú majú nielen farári, ale všetci veriaci, ktorým bliklo, že to je aj o nich a dovolili Duchu Svätému, aby ich pohol). To každý deň narážate na to, ako veci nezvládate, ako nedokonalo ich robíte, koľko chýb máte za sebou… stojíte pred oltárom a rozmýšľate, Bože, ty vidíš všetko, čo hovorím aj to, čo nepoviem, ty poznáš aj tie moje najskrytejšie myšlienky. Isto si sa nepomýlil, keď si do tejto služby povolal mňa? Dostanete utvrdenie, a potom znova príde chyba, potom vaše pochybnosti, a stále a stále dokola…
A to, že to občas nikto iný, okrem Boha, nevidí? TO NIE JE PODSTATNÉ!
Nevieme, čo všetko je za službou týchto troch sudcov. Ale vieme, čo tak vďaka Bohu nie je.
A preto moja úcta všetkým, ktorí slúžia Bohu.
Všetkým, ktorí to robia aj bez toho, aby bol okolo ich služby hluk. Bez toho, aby vyžadovali pozornosť, aby sa nenápadne chválili, búchali sa do hrude alebo sa prezentovali tak, že budú vyskakovať nielen z chladničky, ale úplne zovšadiaľ.
Moja úcta tým, čo sa vytrvalo modlia a hýbu nebesiami aj bez toho, aby ich pritom niekto videl.
Všetkým, ktorí čítajú Bibliu a delia sa s požehnaním bez toho, aby ňou ľuďom búchali o hlavu.
Moja úcta všetkým tým ľuďom, ktorí nečakajú, kedy niekto v cirkvi niečo urobí za nich, ale sami pohnú zadkom.
Moja úcta Ibcánovi, Elónovi, Abdónovi a tomu, že dovolili, aby ich Boh použil. Aby sme aj vďaka nim mali v Biblii požehnanie toho, čo tam nie je.
A moja najväčšia úcta Bohu, ktorý nás povoláva do Jeho služby aj napriek tomu, že nás tak dobre pozná.
Samozrejme, že aj títo traja sú v Atlase. Kvôli všetkým, ktorých mená možno nepoznáme, ale z ich služby máme úžitok.
Zatiaľ bez komentára