Keď sa hovorí o “slovenských menách”, Michal tam zvyčajne je. Možno “tradične slovenské” pre mnohých, no s oveľa hlbšími koreňmi. To meno má históriu staršiu ako náš samotný národ. Je to piate najčastejšie meno medzi mužmi a aj medzi menami novorodencov sa drží v prvej desiatke. Takže sa zdá, že Michalovia tu boli, sú a ešte chvíľu budú…. (ideálne dlho).
A toto meno má aj svoju ženskú verziu, nakoniec, prečo by tak dôležité meno nemohli nosiť aj ony? V slovenčine znie ako Michaela a tam počujete aj to dôležité el. Aj k tomu, prečo je tá slabika tak podstatná, sa dostanem. A tiež k mnohému ďalšiemu.
najznámejší Michal
Najznámejší Michal je hneď archanjel. Ak raz uvidíte jeho zobrazenie, potom ho už ľahko nájdete v akomkoľvek obraze, v kostole, na akomkoľvek námestí. Predstava bojujúceho anjela robí dobre mojej duši a občas, keď nerozumiem, Koho mám na svojej strane, Michal mi to pripomenie.
Prvý krát sa spomína v knihe Daniel. Práve k Danielovi hovorí muž v ľanovom odeve, ktorý nemá meno a mnohí si myslia, žeby mohol byť ďalším z archanjelov, Gabrielom. Hovorí Danielovi, že on a Michael sú v zápase s kniežaťom z Perzie, že on tam nechal Michaela a odskočil si k Danielovi, aby mu povysvetľoval veci a okrem Michaela nie je nikto, kto by s tým princom bol schopný bojovať.
V Zjavení Jána obrazy bojov pokračujú, tam sa bije Michal a jeho anjeli s drakom a jeho anjelmi. A ešte predtým, v liste Júdu sa spomína, ako sa Michal sporil s diablom o Mojžišovo telo. A v tej súvislosti – že on sám sa neodvážil vyniesť nad ním súd.
Zdá sa, že archanjel Michal je zapojený naozaj do mnohého. Ale, akokoľvek fascinujúci, stále je to anjel a nie Boh. A Knihe, ktorá o tom píše, ide o sústredenie sa na Boha. Ak by sme hovorili len o anjeloch, asi by nám unikla podstata toho, na čo sú. Myslím si, že tým, že Boh je príliš veľký, nepochopiteľný a vzdialený, občas nám sám seba prekladá a vykladá cez anjelov. A robí to, aby sme Ho viac spoznali – Jeho. Lebo to nikdy nemalo byť hlavne o anjeloch, stále to má byť hlavne o Bohu.
význam mena
A presne o tom hovorí Michalovo meno! Pomôže, keď si ho povieme v troch slabikách, vo forme Michael. Tá prvá znamená – kto – druhá – ako – a tretia – el – Boh. (takže teraz už viete, prečo sa mi to el v mene Michaela páči tak veľmi.) Najčastejšie sa to meno prekladá ako kto je ako Boh? – ale v tom mene je ešte viac. (ako som už pri menách dávnejšie spomenula, ak na túto chcete niečo jednoduchšie, teda plytkejšie plus zoznam šťastných rastliniek, dní a pravdepodobne aj farby ponožiek – obráťte sa prosím na tie klasické “mamičkovské” stránky ktoré asi pracujú s tým, že priemerná žena po pôrode stráca inteligenciu alebo čo keď im ľudia takéto vecí čítajú ci brehy… okay, ideme ďalej.)
Meno Michal môžeme prekladať ako kto je ako Boh? alebo: kto je Boh? To meno označuje pátranie po Božej identite. Vieme o Ňom, počuli sme o Ňom všeličo. Mnohí si nie sme istí, či v Neho veríme, ale vieme, že mnohí ľudia áno. Vieme, že existujú veci medzi nebom a zemou, ktoré náš rozum nevie nijakým spôsobom vysvetliť. A môžeme čakať, že vedecký pokrok tak veľmi pokročí, že nám na to dá odpovede, budeme hľadať odpovede sami alebo jednoducho mávneme rukou. A potom si na Neho spomenieme až na smrteľnej posteli.
obsah mena je hľadanie
Kto je Boh? Alebo osobnejšie – kto je Boh pre mňa?
Mne sa páči, že keď sa Boh predstavuje, robí to občas úplne nepochopiteľne. A namiesto toho, aby sme Ho spoznali, zostávame domotaní ešte viac. Ako keď sa Mojžišovi predstavil v horiacom kríku a povedal, som ktorý som. Ale aj túto vetu prosím berte s rezervou, lebo z hebrejčiny sa vlastne nedá preložiť. Lebo ani v hebrejčine sa jej nedá jasne rozumieť. Kto je Boh? Niekto, kto má rád slovné hračky a rád nás dostáva do pomykova, aby sme si pripomenuli, že Jeho nemôžeme zmerať, zvážiť, popísať a pomenovať. On je Boh a On je príliš vysoko na to, aby Ho naše schopnosti poznania obsiahli. On nás rád udržiava v pomykove a neistote. On je Boh, ktorý je v mnohom záhadný a nedosiahnuteľný, no aj tak sa s nami púšťa do rozhovoru.
Kto je ako Boh? On sa nám predstavuje aj tak, že pre nás niečo robí. A tým hovorí niečo o sebe. (mimochodom, to platí aj pre ľudí, počúvajte ich slová ale neprestaňte sledovať to, čo robia.) Desať Božích prikázaní sa začína slovami, Ja som Hospodin, tvoj Boh… nebudeš mať iných bohov okrem mňa. Toto je skrátená verzia (prosím, nechytajte sa za hlavu, nehovorte, že vás niekto oklamal a zatajil pravdu, plná verzia je stále k dispozícii v každej jednej vašej Biblii). Celé znenie je takéto: „Ja som Hospodin, tvoj Boh, ktorý som ťa vyviedol z Egypta, z domu otrokov. Nebudeš mať iných bohov okrem mňa! My nie sme otroci a naši rodičia tiež asi neprišli z Egypta, tak prečo by nás to malo zaujímať? Z viacerých dôvodov.
Boh hovorí, tvoj Boh. Jemu nejde len o to, aby bol Boh tvojich rodičov, detí, susedov alebo tvojho farára, Jemu ide o teba. Ak v tom nie si zapojený osobne, neplatí to. A možno by som to dramaticky zosilnila, ak tento Boh nie je tvoj, nemáš povinnosť počúvať Jeho prikázania. Ale počítaj s tým, že ani On nemá žiaden záväzok voči tebe. Vzťahy sú obojstranné. (najlepší príklad je pre mňa manželstvo. tam potrebujete dvoch ľudí, dvoch ľudí jasne rozhodnutých pre seba navzájom. ak je tam len jeden, už to proste manželstvo nie je aj keď sa postavíte na hlavu.)
Ďalej – Boh hovorí, čo urobil: ktorý som ťa vyviedol z Egypta, z domu otrokov. V Egypte sa nikto nepýtal, veríš? Nie priamo. V istom momente bolo povedané, blíži sa niečo, chceš to prežiť a chceš sa vybrať k niečomu lepšiemu? Tu je návod. Nie je to povinnosť, toto je naozaj len na tebe. (baránok? krv na dvere?? čože?) – A ktokoľvek, kto tomu “návodu” uveril, myslím, že vtedy neoľutoval. V mene všetkých preživších prvorodených srdečne pozdravujem.
Hlavne, Boh tu neprichádza ako nejaká autorita Zhora, ktorá proste od nás niečo chce, bez toho, aby nám to bolo vysvetlené, a keď to nebudeme robiť, tak nás potrestá a bububu! Kdeže. Toto nie je diktatúra, toto je ponuka vzťahu. A On by nemusel. Ale chce.
aj k ostatným Michalom je čo povedať
Archanjela som už spomenula, no to meno bolo častejšie v priebehu dejín, v rodokmeňoch mnohých kmeňov, v mnohých zaujímavých príbehoch! Nemusíte si všetko v Biblii pozerať hneď… ale viete… celkom si myslím, že každý jeden Michal a Michaela si z týchto nasledovných môžu nájsť jedného, ktorý ich povzbudí. Niekto, kto nosil vaše meno, vám určite bude mať čo povedať.
Takže začínam:
: otec Setúra z Ašerovho kmeňa, ktorý bol náčelníkom a jedným z vyzvedačov vybratých na prieskum zasľúbenej krajiny Numeri 13,13
: dvaja z Gádových potomkov – 1.Kronická 5,13 a 14
: jeden z levítskych hudobníkov, ktorý slúžil v Božom dome pri stane stretávania – 1.Kronická 6,25
: jeden z Uzziho vnukov, z kmeňa Jissachár: 1.Kronická 7,3
: jeden z mužov z kmeňa Benjamín: 1.Kronická 8,16
: kapitán z kmeňa Menaše: 1.Kronická 12,21 (inak, to je súčasťou príbehu o Dávidovi, keď ešte nebol kráľ a žil ktoviekade… podľa mňa jedna z najzaujímavejších častí jeho života. odporúčam!)
: otec Omrího, náčelníka z kmeňa Jissachár (ten tu už bol) počas Dávidovej vlády – 1.Kronická 27,18
: syn kráľa Jošafáta, brat kráľa Joráma – 2.Kronická 21,2
: otec jedného z navrátilcov do krajiny na čele s Ezdrášom – Ezdráš 8,8
kto je ako Boh?
Keď som sa dívala na biblické verše, kde je to meno, uvažovala som o tých ľuďoch. Nielen o nositeľoch mena, ale aj o tých, ktorí takto pomenujú potomka. Možno u nás obsahy mien neriešime tak veľmi. Nerozumieme im, ale páčia sa nám ako znejú, alebo máme na tieto mená pekné spomienky alebo jeho nositeľa máme v rodine. No vtedy ľudia jasne vedeli, čo to meno znamená, a ja rozmýšľam nad dôvodmi, prečo sa rozhodli pre také meno.
Bolo to vyznanie viery, vyznanie toho, že je ešte Niekto nado mnou, niekto väčší, kto rozumie jasne aj chvíľam, keď ja sa strácam. A bola v tom aj nádej: nech tento Michal (táto Michaela) nosí so sebou požehnanie Boha, ktorý bojuje za nás, aj za neho/alebo za ňu osobne. A toto všetko nositeľom tohto mena prajem aj ja. Vaše meniny nie sú len v jeden dátum, ale v tomto zmysle kedykoľvek, keď sa rozhodujete hľadať Boha.
POZNÁMKY
výborná stránka https://www.abarim-publications.com/Meaning/Michael.html zdroj mnohej múdrosti súvisiacej s menami
K odbočke v téme – pri hľadaní Desiatich Božích prikázaní v slovenčine som našla aj článok o tom, ako tie prikázania boli zmenené, poškrtané a vyhádzané, rozdelené a zmenené… a chytala som sa za hlavu. Prosím, buďte opatrní pri všetkých fantasticky alebo šokujúcich informáciách z Biblie… a hlavne keď vás niekto tvrdí, ako vás niekto iný klame… Ktokoľvek, kto má trochu teologického vzdelania, takéto články z čohokoľvek napíše na počkanie.
Prikázania nájdete tu: https://biblia.sk/citanie/seb/ex/20 – a prosím, všimnite si napríklad to, že nemajú čísla.
Texty k archanjelovi Michalovi: Daniel 10,13 a 21 (odporúčam čítať celú kapitolu, nie je dlhá a je slušne fascinujúca). Zjavenie Jána 12,7-9 a List Júdu 1,9 (celý list má len jednu kapitolu, a ach, to je čítanie! veľa zaujímavých zmienok a odvolávok, veci, na ktoré sa určite pozriem sama… chcela som povedať, určite si to prečítajte celé, zaujímavé to je že až 🙂
Michael sa spomína aj v knihe Enoch, tam je menovaný ako jeden zo siedmych archanjelov, to ak by ste chceli vedieť, odkiaľ to je. Určite je to zaujímavá tradícia, pozor však na to, aby sme knihy, ktoré nie sú v Biblii, nedávali na tú istú úroveň (nedávali im rovnakú vážnosť).
A za titulnú fotku som vďačná https://unsplash.com/@peterdlhy . Teší ma, že som fotku k blogu našla od niekoho z našej drahej krajiny a ešte z tak krásneho miesta. Tiež som zistila, že autor fotografie predáva kvalitnú kávu (och ako to moje srdce potešilo) a pri čiernej som dokonca našla biblický verš (to moje srdce úplne spievalo). Pozrite sa: http://rabbicoffee.sk/
Zatiaľ bez komentára