Za nami je týždeň, keď sa zdalo, že láska je tá najlepšia vec, čo sa nám môže prihodiť. Nielenže na mňa v rámci Národného týždňa manželstva odvšadiaľ vyskakovali dojímavé príbehy, príklady a spomienky, ešte k tomu bol v strede týždňa aj Valentín.
Preto si myslím, že je ideálny čas na to, hovoriť o ženách, čo stoja na opačnej strane. Nie, nemyslím slobodné, vdovy ani nič podobne. Hovorím o prostitútkach. Lebo kedy inokedy by mohli získať väčšiu pozornosť? Kedy inokedy by nám táto téma viac vadila…?
Ak ich v súvislosti s manželstvom spmenieme akokoľvek, znamená to zvyčajne, že niečo nie je v poriadku. A aj keď si poviete, úprimne a otvorene, netýka sa to mňa osobne, možno to bude znamenať, že budete počúvať s otvoreným srdcom. Presne to totiž od vás teraz potrebujem, lebo opačných spôsobov už bolo dosť.
Dostalo sa mi pod ruku pár biblických komentárov, kde sa o týchto ženách písalo v duchu, ach, čo rodičia zanedbali vo výchove, že sa tieto dievčatá tak pokazili? Ach, treba pamätať na správnu výchovu, aby sa to isté, ach ach, nestalo vašim dcéram!
A to je celkom zvyčajná predstava. Ženy, čo sa rozhodnú, že svoj život venujú zvádzaniu cudzích mužov. Čosi v ich morálke je tak pokazené a vážne zlé, že už nevedia čo so sebou! Lebo ženy sú zdrojom všetkého zla, vieme to aj z Biblie!
Veľa ľudí o prostitútkach hovorí alebo rozmýšľa len takto. Pre mnohých z nás sú tieto ženy tak veľmi vzdialené našej realite, že nám ani nenapadne rozoberať to inak…
…kým neotvoríme Bibliu a nezistíme, koľko ich tam bolo. A akú úctu mali! Asi vtedy si začneme uvedomovať, že svet nie je čiernobiely.
Poďme to celé rozmotať. Väčšinu dejiín mal tento svet patriarchálne zriadenie a je mnoho tých, čo si stále myslia, že tak to bolo dobre. Muži vládli a ženy čo? Rodili deti, starali sa o domácnosť a celkovo robili to, na čo ich Pán Boh stvoril? Ach moji drahí, ak by to naozaj fungovalo takto jednoducho, svet by vyzeral inak.
Patriarchát je zvyčajne aj o tom, že muži majú hlavné slovo a ženy nerozhodujú takmer o ničom. Sú s tým ženy spokojné? Alebo ešte lepšia otázka – sú s tým spokojní muži? Celkom vážne som sa na to začala pýtať, keď som študovala prostitútky v Aténach. Ale ešte skôr ako sa pustíme do toho, poďme si vyjasniť základné pojmy.
Prostitúcia je prax zapájania sa do relatívne nevoliteľnej sexuálnej aktivity, vo všeobecnosti s niekým, kto nie je manželským partnerom alebo priateľom, výmenou za okamžitú platbu v peniazoch alebo iných cennostiach.
Historicky väčšinu prostitútok tvorili ženy a väčšina klientov muži.
Vnímanie prostitúcie je založené na kultúrne podmienených hodnotách, ktoré sa v jednotlivých spoločnostiach líšia. V niektorých spoločnostiach boli prostitútky považované za členky uznávanej profesie; v iných sa im vyhýbali, nadávali im a trestali ich kameňovaním, väzením a smrťou. V mnohých spoločnostiach boli prostitútok postihovaní malými, ak vôbec nejakými právnymi dôsledkami. Lebo len málo spoločností uplatnilo rovnakú prísnosť voči klientom prostitútok ako voči nim samotným.
Bolo to v rámci štúdia Skutkov apoštolov, keď som sa k prostitútkam v Aténach dostala. Hovorím o časoch, keď sa mladá cirkev pohla z Jeruzalema, z miest, kde ľudia verili v jediného Boha. Apoštoli sa rozbehli po svete a stretávali ľudí, ktorí mali vlastné predstavy o bohoch a vôbec nerozumeli slovu Mesiáš. Ak ste chceli o Kristovi hovoriť im, potrebovali ste nájsť spôsoby a slová, ktorým by títo ľudia mohli rozumieť. A v prvom rade ste potrebovali rozumieť tomu, v akom svete ste sa práve ocitli.
Mnoho ľudí sa pri výklade Biblie nepozerá na svet okolo. Nie je to pohodlné, uznávam, lebo okrem iných božstiev sa tento iný svet inak pozeral aj na sex, a pri tom sa ošívame ešte viac. Ale ak naozaj chcete rozumieť Biblii, študujte iné kultúry a rozmýšľajte o tom, ako sa oni dívali na svet. Človek, ktorý je v Skutkoch spomínaný najviac, teda aspoštol Pavol, to robil. A preto, keď o Kristovi rozprával v Aténach, jeho slová zmenili život pár počúvajúcich.
Jedna z tých žien sa volala Damaris a ľudia, ktorí mali problém s jej svetom, sa z nej snažili urobiť manželku kohosi. Pravda však je, že Damaris bola vtedy na mieste, kam slušní muži svoje manželky nebrali. Slobodné občianky Atén prístup na Aeropág nemali a vstup mali povolený len prostitútky. To bolo to miesto, kde Pavol rozprával o Kristovi, vediac veľmi dobre, kto ho počúva.
V Aténach mali najvyššie postavenie slobodné občianky – ženy, ktoré boli dcérami obyvateľov Atén a potom sa za takých aj vydávali. Zostávali doma, rodili deti a starali sa o domácnosť. To bola ich sloboda. A potom tu boli ešte dve triedy prostitútok. Pornai poskytovali len sex, v bordeloch alebo rovno na uliciach. (povedzte mi, kedy naposledy ste videli vetu ako túto v kresťanskom blogu…?)
A potom tu boli tie, ktoré síce neboli občiankami Atén, ale boli slobodné. Okre toho boli vzdelané, mali prehľad v politike, filozofii a v umení a mali väčšiu slobodu rozhodovať o svojom živote ako akékoľvek iné ženy tej doby. Všetko, čo by ste pre svoju dcéru chceli. Teda… až na to, že z tejto skupiny žien pochádzali hétery, vyššia trieda prostitútok. Hétery zvyčajne mali dlhšie vzťahy a menej, alebo len jedného klienta dlhodobo, lebo poskytovali nielen sex, ale aj intelektuálnu stimuláciu a spoločnosť. Mohli vlastniť majetok, platili dane (čo sa bralo ako česť) a rozhodovali samy o sebe.
A práve tu som začala uvažovať, ak by muži boli spokojní so ženami doma, so ženami venujúcimi sa len deťom, so ženami, čo sa síce nevedia vyjadriť k politike, ale manželov počúvajú na slovo… existovali by hétery?
Doteraz je veľa prúdov v kresťanstve, ktoré obhajujú patriarchát ako Božie zriadenie a namiesto toho, aby Bibliu skutočne študovali, vytrhávajú z nej len tie verše, ktoré im vyhovujú. (mnohých iných sa evidentne boja.)
Prvá kniha Biblie a jej prvá kapitola. Čítajte! Muž a žena sú stvorení ako seberovní, obidvaja majú autoritu nad svorením a obaja rovnako sú nositelia Božieho obrazu. (lebo možno my často na vyjadrenie Boha používame mužský rod, ale nemýľme sa, Boh je oveľa viac ako muž!) Potom prichádza pád do hriechu a prichádzajú následky, ako slová Boha žene, on bude vládnuť nad tebou. Dlho mi trvalo, kým mi skutočne došlo, že to nie je Boh, ktorý na prvých ľudí privoláva trest. On v tej chvíli pomenúva následy ich rozhodnutia. Za všetko, čo príde, si môžu oni sami. Ženy si môžu za svoju neslobodu, za nedôveru mužov voči nim a muži za to, že kvôli tej nedôveru budú chcieť and ženami vládnuť. A kvôli tomu budú tak veľmi sami.
V svete, kde sú ženy rovné mužom, kde sa ich nesnažia manipulovať a klamať, a kde muži nepotrebujú ženy ovládať, ale namiesto toho sa s nimi delia o zodpovednosť a zdieľajú blízkosť, v takom svete prostitútky nemajú miesto. Lebo už nie sú potrebné.
Tak by to malo byť v svete, kde všetky tieto rany hojí Duch Svätý. On prišiel, aby stvorenstvo znova navrátil k Bohu. Aby nám pripomenul, ako to bolo na začiatku medzi ženou a mužom myslené a prečo je to najlepší plán, aký existuje. V ideálnom svete by to znamenalo, že cirkev, nositeľka Svätého Ducha,
To by sme viac hovorili napríklad o Hagar, ktorej vyznanie bolo veršom roka 2023. Hovorili by sme o tom, že je to prvá sexuálne zneužívaná žena v Biblii a možno by nám napadlo, že aj okolo nás sú ženy, čo niečo také zažívajú. A my im môžeme pomôcť.
Ale to by sme museli priznať, že muž, ktorý ju sexuálne využíval, sa volal Abrahám, a aj keď vieme povedať, že vtedy to bolo bežné, časté, v tom rozhodnutí mala prsty aj Sára a hoci on sám nevedel inak, to neospravedlňuje devastačný dosah tohto správania na Hagarin život.
To by sme potom inak hovorili aj o Jákobovi, ktorý ako dve vedľajšie ženy mal slúžky svojich manželiek, lebo akokoľvek pekne si to povieme, ak sa ako žena nemôžete rozhodovať, s kým máte sex a s kým máte dieťa, nie ste slobodné.
S oveľa väčšou úctou a rešpektom pred jej odvahou by sme sa dívali aj na Támar, ktorá sa musela prezliecť za prostitútku, aby získala to, čo jej právom patrí, a zachránilo jej to život. Videli by sme a uznali, že v Božích očiach bola caddik, spravodlivá, lebo presne tak to je napísané v Biblii, ktorú chceme čítať.
Chápali by sme, že Rachab sa asi nerozhodla sama pre to, aby robila to, čo robila, lebo žiadne malé dievčatko nevykrikuje s nadšením, keď vyrastiem, budem prostitútka! Chápali by sme, že niekedy ženy nemali na výber a priznali by sme, že ak by nebolo mužov, ktorí ich vyhľadávali, nebolo by ani prostitútok.
A hlavne, ako cirkev, ktorá počúva a nasleduje Božie Slovo, by sme nerobili delenia, ako napríklad v Ježišovom rodokmeni, keď všetky ostatné ženy tam spomínané chceme vidieť ako zlé, lebo sú kontrastom k Márii. (myslím, že Mária prvá by sa pri takomto výklade ohradila!) Nehovorili by sme, že Mária Magdaléna bola prostitútka, namiesto toho by sme jej dávali primeranú úctu ako prvej zvestovateľke evanjelia.
A neboli by sme tak skostnatelí, že by sme z prostitútok robili manželky, lebo je nám ťažko pripustiť, že máme niečo tak pekné povedať o hriešnici. Lebo Damaris prostitútkou bola, a rozhodla sa pre Krista. To je to, čo by nás malo zaujímať. A pripomenúť si, že posudzovanie všetkého ostatného je na Bohu.
POZNÁMKY
- Citujem: Prostitútka bola akceptovanou, hoci zavrhovanou členkou izraelskej spoločnosti
- Biblia hovorí o Tamarinom dočasnom smilstve a o profesionálnom smilstve Rachab bez toho, aby vyniesla akýkoľvek morálny súd. Návštevy Samsona u prostitútky v Gaze nie sú odsúdené, ale sú v súlade s jeho životom. Prostitútky mali prístup ku kráľovskému tribunálu ako ostatní ľudia
- Napriek tomu bola prostitúcia hanebným povolaním a správať sa k izraelskému dievčaťu ako k prostitútke sa považovalo za vážny priestupok. Izraeliti boli varovaní pred prostitúciou svojich dcér a kňazi sa nesmeli oženiť s prostitútkami. Trest kňazovej dcéry, ktorá sa stala prostitútkou, a tým ponížila svojho otca, bola smrť ohňom
- Na uliciach a námestiach a na rohoch ulíc možno stretnúť prostitútky, ktoré volajú na okoloidúcich – nezrelí muži boli pred nimi varovaní (Príslovia)
- V Izraeli boli posvätné prostitútky odsúdené za ich spojenie s modlárstvom. Deuteronómium zakazuje Izraelitom, mužom aj ženám, aby sa stali posvätnými prostitútmi, a uvádza, že ich mzda sa nesmie použiť na zaplatenie sľubov. Je možné, že „ženy, ktoré vykonávali úlohy pri vchode do Stanu stretávania boli posvätnými prostitútkami. V Izraeli a Judsku boli počas monarchie mužské a ženské prostitútky a v Judsku boli z času na čas predmetom kráľovských dekrétov o vyhostení. Posvätná prostitúcia bola pre svoju spojitosť s modlárstvom predmetom mnohých útokov v Biblii, najmä v historických a prorockých knihách.
- Výrazy spojené so smilstvom a prostitúciou sa používajú obrazne na charakterizáciu nevery voči Bohu
- http://www.nezabudnitecitat.sk/damaris-zena-rychlych-rozhodnuti/
- http://www.nezabudnitecitat.sk/hagar-jedna/
Zatiaľ bez komentára