Spomenula som už, v akj situácii bol Izrael, a písala som aj o Deborinom mene. Bolo to trocha obšírnejšie, ako som sama čakala, a tiež ma to prekvapilo. Ale už keď som sa tak rozbehla, zastaviť sa mi nechcelo.
Deboru Biblia predstavuje presne v momente, keď je napísané, že Boh vypočul modlitby Izraelcov. Nedramatizujem, neprifarbujem, je to jasné aj bez toho: Ona je odpoveď na ich modlitby!
ďalšia výnimka, čo potvrdzuje pravidlo?
Debora je Božia voľba pravdepodobne preto, že mala dar proroctva a bola sudkyňou v Bételi. Mimochodom, Bétel je miesto, kde sa Jákobovi prisnil ten zvláštny sen, a teraz na tom istom mieste nájdem Deboru. Niektoré miesta majú zjavne niečo do seba.
Súdila Izrael, sediac medzi Rámou a Bételom pod Deborinou palmou. Je milé vedieť, že nemusíte byť anglická princezná, aby po vás pomenovali rastlinu. A kým po princeznách nesú meno ruže, po Debore sa volal celý strom! (ak by ste chceli niečo pomenovať po mne, ja si prosím hviezdu. hej, ja viem, tá moja skromnosť je na neuverenie.)
Izraelci z rôznych kmeňov sa k nej chodili radiť – asi s vecami, na ktoré buď boli krátki miestni sudcovia, alebo ohľadom konfliktov medzi kmeňmi. Debora bola najprv sudkyňu v nevojenskom zmysle slova, tak, ako to poznáme teraz. A keď ju porovnávam s predchádzajúcimi sudcami a vplyvom, ktorý bol daný im, musím upozorniť – Deborin vplyv bol väčší.
No predstavte si, žena, ktorá radí mužom! Ach ach, kde sme sa to dostali, aby žena bola múdrejšia ako chlapi…. To už iste koniec sveta je blízko…. hahaha
A práve na ňu, pre všetko to, čo robila doteraz, sa na ňu Izraelci obrátili v probl0moch. A ona poslala po Baráka.
prečo ženy niečo robia a niečo nie
Barák je pekné meno, aj keď v slovenčine veľmi nevyznie. Znamená blesk a také meno pre syna museli vybrať rodičia,ktorí pre neho snívali veľké veci. Ale mňa zaujíma iné. Prečo nebola v čele vojska Debora? Nie, nemalo to nič spoločné s ňou. Alebo, inak povedané, malo to s ňou spoločné všetko. To, že bola žena, bol aj nebol dôvod.
Biblia hovorí o tom, že sme si rovní, myslím muži a ženy, ale nie, že sme rovnakí. (to by dopadlo..) Dôvod, prečo nešla ona? 👑Nemusela.
Úplne vážne.
Áno, verím tomu, že Boh si chráni ženy inak.
Sme koruna stvorenia, sme to krásne, fascinujúce…. Sme tá súčasť stvorenia, ktorá pripomína tie ťažko uchopiteľné, ťažko vyjadriteľné, a o to fascinujúcejšie Božie vlastnosti. Sme hádanka a sme tajomstvo. A ako to je s Bohom, tak je to aj so ženami – aj keby nás niekto spoznával celý život, nikdy nás nemôže spoznať úplne. Sme kráľovné.
Debora nestratila autoritu ani nič zo svojho postavenia, lebo ona bola tá, ktorá poslala po Baráka a rozkázala mu, čo má robiť.
Samozrejme, ten hlavný činiteľ je Boh, a aj Debora hovorí v Jeho mene, nehrá sa na žiadnu vojenskú strategičku, ona to nepotrebuje, lebo ako sa hovorí, ona má na to ľudí. Teda Boha. Boh je Šéf tejto vojenskej operácie. (aj vám to znie tak dobre, ako mne?)
včelin blesk
Debora Barákovi hovorí: Hospodin, Boh Izraela ti prikázal: Choď, tiahni k vrchu Tábór, vezmi so sebou desaťtisíc mužov…. potom ti k potoku Kíšón pritiahnem Síseru… s jeho vozmi a vojskom, a vydám ti ho do rúk. (bolo desať tisíc dosť? nie, ani nie.)
Barák hovorí, dobre, ale jedine ak ty pôjdeš so mnou. Ak nie, tak nepôjdem ani ja. (áno, stále hovoríme o žene, ktorú chce so sebou.)
Debora neprotirečí, vraví, okay, ale sláva tohto ťaženia nepripadne tebe… lebo Hospodin vydá Síseru do rúk ženy. Nie som si istá – čo to bolo? Pomsta? Odplata? Za jeho zbabelosť? No clue. Ale kedže sa venujem hlavne Debore, uvažovanie nad tým si odkladám na neskôr. Ale pri Barákovi ešte na chvíľu zostanem.
Bárak je spomínaný v liste Židom 11,32 – má meno medzi predkami, ktorých vieru si máme pripomínať. Najprv si hovorím, márnosť, prečo tam nie je Debora? Ale potom rozmýšľam ďalej a je to jasné! Tento muž počúval Božie volanie, ktoré mu bolo oznámené cez ženu, a tú istú ženu poprosil, aby tiahla do boja s ním. Áno, tento muž veril, že Duch Svätý môže hovoriť aj cez ženu, na rozdiel od mnohých iných mužov, ktorých poznám, vôbec o tom nepochyboval, a áno, túto jeho vieru si treba pripomínať! Kričím trikrát hlasne áno! Áno! ÁNOOO!
A všetci ostatní, čo o ochote Božej hovoriť k nim aj cez ženu pochybujú, nech sa na pozorne pozrú priamo na Báráka!
Och, aká som rada, že tento muž je v liste Židom spomenutý!
márnosť, prečo práve žena?
Poďme ešte na chvíľu k tej téme, o ktorú sa tu v kuse obtieram, ale ešte som ju načala len trochu. Nechce sa mi, nie preto, žeby som k tomu nemala čo povedať, skôr je to jedna z tém, kde zvyčajne poviem viac, ako som plánovala.
Jeden častý argument, ktorý v súvislosti s Deborou počúvam/čítam, je ten, že v tom čase neboli na pozíciu sudcu žiadni vhodní muži. Vhodní, schopní, ochotní, akokoľvek to pomenujete. Ale Biblia nič také nehovorí. Muži boli. A to, že žena bola sudkyňou, nezahanbuje Izrael (to som teraz múdro citovala). Nikde, naozaj nikde v Biblii nie je nič spomenuté o ženách ako o druhej možnosti pre Božie plány. Veď nakoniec, hovoríme, o Bohu, tak aké druhé možnosti? Nie, neverím v nalinajkovaný osud, ale Božie myslenie mi pripomína kombinatoriku (aspoň niečo užitočné z gymnaziálnej matiky..)
Mimochodom, Boh si nepovolával len tých, ktorí chcú a sú ochotní, stačí si spomenúť na Jeremiáša alebo na Jonáša… Takže tento argument je blbosť. Stačí si otvoriť Bibliu a vidieť Božie konanie, aby ste niektoré veci vedeli rýchlo odpísať , niečo ako k.o. (ako to, že keď nepočujú Božie povolanie muži, Pán Boh sa uspokojí so ženami) Pekne k zemi s takýmito nebiblickými názormi…
Debora viedla a súdila Izrael, lebo ju Boh k tomu povolal.
Ženy nie sú len na to, aby boli dobrými manželkami a matkami.
Ženy nie sú rovnaké ako muži, ale sú rovnocenné.
Mimochodom, naozaj čítajte Bibliu! Nikde sa nikto nijak špeciálne nepozastavuje nad tým, že bola žena. Je to jednoducho fakt, Božie rozhodnutie, a ide sa ďalej.
dobre vedená armáda
Priamo v príbehu sa zrážke dvoch vojsk veľa priestoru nevenuje. To až o kapitolu ďalej, v Deborinej oslavnej piesni, ktorá je mimochodom jedna z najstarších zachovaných vecí z Biblie. Pravdepodobne bola napísaná hneď po boji. Je z 12.storočia pred naším letopočtom a jej jazyk nebol modernizovaný; preto je niekedy ťažké preložiť všetko s úplnou presnosťou. Ale základ toho, čo sa stalo pod Tábór, je jasné.
Keď Bárák vyšiel na vrch Tábór, oznámili to Síserovi, a ten so svojimi deväťsto vozmi vytiahol do boja. Toľko vozov je viac ako muži, ktorí bojovali na strane Izraela. Ale Debora sa neznepokojuje, a s chladnou hlavou Bárákovi hovorí: Sám Hospodin už vyšiel pred tebou. A stalo sa presne tak, ako povedala skôr. Hospodin priviedol Síserovo vojsko pod spomenutý vrch, k potoku Kíšón, a potom ich Boh vydal Bárákovi a jeho armáde do rúk. Ako? Rozvodnil potok a zneškodnil všetky Síserove vozy. Jasne, stručne, hladko. A ešte s veľkým štýlom. A Bárákovi stačilo vysporiadať sa s utekajúcimi vojakmi. Neušiel nikto, až na jedného, ale ani ten nie ďaleko. Ale to je tak zaujímavá časť príbehu, že tú si nechám do tretice.
Neodpustím si však niečo na záver. Vidíte, ako končia nepriatelia Izraela? Nie je to vždy ľahké, nie vždy jednoduché, a nie bez strát, ale výsledok je v konečnej fáze pekne dlho rovnaký. A ak by som mala niečo poradiť nepriateľom Izraela, tak len to isté, čo otrepávam o hlavu všetkým vám (aj sebe samej) furt dookola: ČÍTAJTE BIBLIU!
Debora je pre mňa príklad toho, že sa netreba obzerať dookola, keď viete, čo máte robiť. Nerozmýšľať štýlom, som žena, nedotkne sa moja verejná pozícia niektorých mužov? Nepovedia iní, že vystupujem nežensky? Alebo naopak, nevmietnu mi do očí, že by som sa mala nad sebou zamyslieť, lebo sa správam ako chlap? NIE. Ja som proste ja. Boh je Ten, ktorý ma povolal, Duch Svätý mi dal všetky dary, ktoré potrebujem. A ja som tu, presne kde mám byť.
A presne preto som rada, že Deboru, medzi toľkými mužmi a v tak náročnej dobe, môžem mať aj v Atlase.
Ako píše Pavol: Všetko robte bez reptania a pochybovania, aby ste boli bezúhonní a nevinní, Božie deti bez poškvrny uprostred zvráteného a skazeného pokolenia. Uprostred neho žiarte ako hviezdy, ktoré osvecujú svet.
Zatiaľ bez komentára