Ak to poviem zjednodušene, v Sudcoch sa stále dookola opakuje ten istý príbeh. Napriek tomu, o nude nemôžem hovoriť ani náhodou.
Izraelci si znova žijú po svojom, to znamená – keď sa majú dobre, Boha nepotrebujú. Môj obľúbený Tretí Newtonov pohybový zákon znie: Každá akcia vyvoláva rovnako veľkú reakciu opačného smeru. Toto by sme si mali zapamätať, pre vlastné dobro. Alebo ak máte pocit, že sa vás to netýka, žite si ako chcete. Ale ak sa rozhodnete ďalej narážať hlavou do steny, nesťažujte sa Bohu, že vás bolí hlava.
spätný náraz
Na Izraelcov dopadnú Midjánci. Doslova dopadnú, lebo prichádzajú nečakane ako nejaká pohroma z oblohy. Robia nájazdy a rabujú všetko, čo im príde pod ruky. Jeden komentár ich nazval “ďalšou metlou”, lebo nebolo prvý, ani posledný krát, čo sa k niečomu takému dopracovali. Rozmýšľam, musí Boh dopúšťať také veci? Nedá sa bordel, čo robíme, upratať aj inak? Hm, asi nedá… lebo tu nejde len o to, potrestať neposlušné deti. Výsledkom nemá byť len to, aby si ktosi čosi uvedomil. Bohu ide o vzťah s nami. To je viac ako zákazy a príkazy a život v oplotenom výbehu. Boh takými následkami, ako midjánske rabovanie, niečo hovorí. Niečo ako, dal som vám slobodu a na tom nič nebudem meniť. Viem, že si nedokážete plne uvedomiť úplne všetky dôsledky svojich rozhodnutí. Preto prosím dovoľte, aby som vás z lásky k niektorým trocha dokopal. (ospravedlňujem sa za to, ak sa vám zdal preklad trochu viac ako priamy, stále sa aj ja potrebujem učiť.) ⚠
Nájazdy Midjáncov sa sústreďujú hlavne na kmeň Menaše. Aby sme boli viac v obraze, Menaše bol starší Jozefov syn, mladší sa volal Efrajim. A keď ešte ako malí chlapci dostali požehnanie od Jákoba, ich starého otca, on to poradie vymenil. Pravou rukou, ktorá mala patriť na hlavu prvorodeného Menašeho, požehnal Efrajima, a naopak. Jozef si vtedy myslel, že jeho otec sa mýli, že nevidí dobre, a ruky mu opravil, ale Jákob trval na svojom. Takže kmeň Menaše sú potomkovia muža, ktorému bolo niečo vzaté preč. (nič, s čím by sme my chceli žiť.)
A Midjánci? To boli tí, u ktorých žil Mojžiš po úteku z Egypta a dokonca mal od nich ženu… ale v tomto príbehu ide o východné kmene tohoto národa. Ich spoločná história im nijak nezabránila rabovať a doslova ľuďom odtŕhať chlieb od úst. V takejto situácii sa nedá žiť, bieda, neistota budúcnosti, permanentný strach. Keď je zle, Izraelci si konečne spomenú na Boha, ale teraz je to trocha inak. Boh neposiela sudcu, čo sa postaví na čelo armády a zmasakruje nepriateľa, aspon nie hneď.
môj Šéf vám chce čosi povedať
Boh pošle proroka. Slovo prorok doslova znamená Boží hovorca. A hovorca hovorí, aj keby sme boli radšej, ak by zostal ticho. Prorok najprv vymenuje, čo všetko Boh pre Izraelcov urobil. Mimochodom, to mi príde ako dobrá inšpirácia. Nehovorím, že je možné zo dňa na deň prestať sťažovať sa a frflať. Ale postupne ovplyvniť, cielene zmeniť, čo sa nám deje v hlave, v mnohom áno. A Duch Svätý nám bude veľmi rád … asistovať. (ja viem, DS neasistuje, ale vedie, ale na to, aby si to niektorí ľudia priznali a zišli z vlastného piedestálu, ktorý v skutočnosti vlastne ani neexistuje, , na to tiež treba zmenu myslenia. ale to im ešte nebudeme hovoriť.) Začať s tým, čo pre nás Boh už urobil, to stojí za vyskúšanie.
Takže, čo presne Boh pre Izraelcov už urobil?
💪 vyviedol som vás z Egypta a z otrokov urobil slobodných ľudí
👍 poradil som si so všetkými, čo vás na vašej ceste za slobodou chceli zabrzdiť
🙌 dal som vám krajinu, daroval som vám domov.
Celkom pôsobivý zoznam. A potom som vám povedal, nebojte sa bohov vašich nepriateľov! A vy ste neposlúchli. Hriech Izraelcov? STRACH.
Možno si poviete, ked sa bojím, ved to nie je niečo, čo robím, nikomu tým neubližujem, maximálne sebe.. Ale figu! Báť sa je vážny hriech. Ovplyvňujem svoj život aj životy tých, na ktorých mám vplyv, ktorí ma vidia ako príklad…. Lebo skutky vychádzajú z myšlienok.. A ak je v myšlienkach ľudí strach, z iných bohov, z neúspechu vo vzťahoch alebo strach, že nebudem mať z čoho zaplatiť všetky šeky, dôsledok toho: odvádza ma to od Boha. aby bolo jasné, nehovorím o prehnanom naivnom optimizme. To nemám v povahe. Hovorím o dôvere.
Ježiš hovorí: NEBUĎTE USTAROSTENÍ O SVOJ ŽIVOT, ČO BUDETE JESŤ ALEBO PIŤ, ANI O SVOJE TELO, ČOSI OBLEČIETE. ČI NIE JE ŽIVOT VIAC AKO JEDLO A TELO VIAC AKO ODEV? POZRITE SA NA NEBESKÉ VTÁKY: NESEJÚ, NEŽNÚ, NEZHROMAŽĎUJÚ OBILIE DO SÝPOK, A VÁŠ OTEC NEBESKÝ ICH ŽIVÍ. ČI VY NIE STE OVEĽA VIAC AKO ONY?
Boh Izraelcov potreboval poslať svojho hovorcu, aby si oni niektoré veci pripomenuli. A my s nimi. Povedal som vám: Ja som Hospodin, váš Boh. Nebojte sa…. No vy ste ma neposlúchli. Koniec hlásenia obecného rozhlasu.
ponuka práce, akú dostanete raz za život
zn.: lákavé a desivé zároveň
Nie, to nie je všetko, veď inak by to nebolo v blogu, kde píšem o sudcoch. Ale páči sa mi tá dramatizácia na úvod, ten prorok a jeho slová boli už ozaj nutné, a teraz je na rade niekto, kto Izraelcom dokáže, že ich Boh na nich ani náhodou nezabudol.
Tento príbeh je doslova skvostný, lebo v Biblii nemáte veľmi často popísané, ako Boh niekoho povoláva do služby. Rozmýšľam, aká schizofrénia je v tom, že na jednej strane veríme v Bibliu a v príbehy, kde sa objaví anjel z neba a hovorí s človekom, na druhej strane, ak by nám to porozprával niekto, dnes, asi by sme ho odporučili na psychiatriu. Niekežby tam mnoho ľudí, ktorí vidia anjelov, nepatrilo. Ale viete predsa…. výnimky, ktoré potvrdzujú pravidlo?
Takže anjeli. Gideon práve mláti obilie, keď sa mu jeden zjaví. Ale myslím, že si nemusíme predstavovať vietor z neba, neobvyklé svetlo alebo akékoľvek efekty na ten spôsob – lebo sa nezdá, žeby ho Gideon spoznal. On práve mláti obilie vo vínnom lise. Nie, žiaden nový technologický postup, len bezpečnostné opatrenia. Lis na hrozno pozostával z dvoch jám vytesaných v skale, zvyčajne chránených ešte aj múrom. Na rozdiel od toho miesto, kde sa mlátilo obilie, bolo zvyčajne otvorené priestranstvo, dobre viditeľné a málo bezpečné. A preto rozmýšľam, či si ten anjel z budúceho sudcu uťahuje, keď ho pozdraví, Hospodin s tebou, odvážny hrdina!
Gideon sa nepozastaví na svojom oslovení, nestíha uvažovať, či sa ten cudzinec mýli v ňom, lebo hneď mu napadne, či sa náhodou nemýli v Bohu. A odpovedá otázkou: Prosím, pán môj, ak je s nami Hospodin, prečo nás toto všetko postihlo?
Gideon pokračuje, čo sa deje s Bohom, o ktorom som počúval? Kde sú všetky Jeho zázraky? Alebo na moju generáciu už zabudol? Sme pre Neho úplne stratení??
A anjel, márnosť, tak, ako anjel odpovedá, som to nijakým spôsobom nemohla čakať. Použi svoju silu a vysloboď Izraecov z moci Midjáncov. Či som ťa neposlal?
Čože? Teda…. Ak má nebo v zásobe viac anjelov, čo púšťajú z úst nečakané správy, pri ktorých neviete, či sa máte smiať, alebo si preveriť znalosti materského jazyka, najbližšie takého chcem aj ja!
Gideon má pochybnosti (kto by nemal?) a hovorí, ja? Najslabší člen z biednej rodiny z úbohého kmeňa… Ale anjel mu predstavuje Božiu teóriu relativity v praxi: Keď budem s tebou, porazíš Midjáncov ako jedného muža. Znie to dobre, ale budúci sudca chce ešte znamenie. Znamením bude jedlo, ktoré pripraví ako obeť Bohu. Kozliatko a nekvasený chlieb a polievku k tomu (tento chlap vie variť!) položí na skalu a anjel sa toho všetkého dotkne koncom svojej palice. A potom, konečne prídu na rad nejaké špeciálne efekty! Zo skaly vyšľahne oheň, pohltí jedlo a Hospodinov anjel zmizne Gideonovi z očí. A až to je moment, keď si on skutočne uvedomí, s kým to vlastne hovoril. A chytí ho strach. Občas tomuto strachu povieme bázeň, a hovoríme o svätom rešpekte pred Bohom, čo je úplne v poriadku – mať rešpekt, ba dokonca sa aj trocha zachvieť, keď nás občas osvieti, a my si uvedomíme s Kým hovoríme… alebo si uvedomíme, že (ani pri najlepšej snahe) nevieme, s Kým hovoríme.
Opak strachu – a zdá sa, že tu aj opak bázne – je pokoj (nad tým by to chcelo viac rozmýšľať, ale nie dnes). Hospodin je pokoj. On upokojuje Gideona a ten na pamiatku stavia oltár a pomenuje ho presne takto. Hospodin je pokoj.
moje myšlienky nie sú vaše myšlienky
Ja viem, že najväčším problémom pre Izraelcov sú v našich očiach Midjánci – ich nájazdy ich pripravovali o potravu, o životnú nutnosť bez preháňania. Modlili sa k Bohu a On im ….. odpovedal? Najprv prišiel prorok.
Okay, hovorím si, Izraelci potrebovali počuť pár vecí, do budúcnosti, lebo sa asi niečo nenaučili dobre, rozumiem. Toto časové zdržanie malo dôvod.
Potom príde anjel ku Gideónovi a my s napätím očakávame, že máme nového sudcu, čo porazí nepriateľov… a … a…. aaale kdeže! On sa na Boží príkaz vyberie zbúrať nejaký oltár.
Koho zaujímajú oltáre, keď mu ide o život?
No, koho asi?
Toho, kto ten život môže zachrániť.
Preto ak si Pán Boh myslí, že je tu niečo naliehavejšie, ako zničiť nepriateľa, nám zostáva sklapnúť a nasledovať Jeho vedenie.
Jasne, možno všetci nesklapneme hneď a budeme mať múdre reči, zvlášť ked si predstavíme, že toto by sa dialo nám! – budeme veľmi pohoršení, ako to, že si Boh dovolil so svojou pomocou meškať?
Po prvé, On je Boh, On sa nikoho nebude pýtať na dovolenie.
A po druhé, Boh nikdy nemešká. Nikdy. Ja viem, že jedna bondovka sa volá Nikdy nehovor nikdy, a zvyčajne si myslím, že je to pravda, lebo život je plný nečakaných vecí, takže slovíčko „nikdy“ nepoužívam rada, ale Boh je výnimka, čo potvrdzuje pravidlo. On nemešká. NIKDY.
Boží príkaz Gideonovi znie, zrúcaj Baalov oltár. Nevieme, ako ten príkaz dostal, možno vo sne. Muselo to byť však veľmi presvedčivé, keď sa do toho púšťa. Berie na pomoc desať sluhov a púšťa sa do toho v noci, ale stále je to veľmi nebezpečná úloha. Po zbúraní toho starého majú na tom istom mieste postaviť nový oltár, venovaný Bohu, a obetovať býka.
Úloha sa podarí, ale hneď ráno všetci vidia, čo sa v noci udialo, a aj vinník je veľmi rýchlo odhalený. Za urážku božstva je smrť, jediné, čo Gideona zachráni, je argument Joáša, jeho otca. Ten to fakt zahrá s chladnou hlavou a prehľadom! Vy chcete obhajovať Baala? pýta sa. Ak je Baal naozaj Bohom, nech sa obhajuje sám, keď mu zrúcali oltár! Jednoducho, použijúc zdravý rozum. Pekne, veľmi pekne.
Joáš, Gideonov otec správne ukázal, že podstata tohto sporu je vo vyššej rovine. Pripomenutie, že ani my nemôžeme Boha stále obhajovať. Boh si nás môže použiť, ale primárne nás nepotrebuje. To na adresu všetkých ľudí, ktorí si bohorovne myslia, že ak by dnes zatvorili svoju ústa, zajtra by cirkev a Boh (v tomto poradí dôležitosti) stratili v tomto svete všetok rešpekt.
TAKŽE. Už síce mám sudcu, ale ešte sa nič neudialo? Berte to ako výcvik, ako prípravu k veľkým veciam! A trocha viac akčnosti čaká hneď za rohom…
Kompletne celého Gideona, všetkých ostatných sudcov a ešte niečo viac nájdete tu.
Aj to, čo nie je na blogu.
Nehovoriac o mapách a krásnych ilustráciách!
Všetky tie príbehy, ktoré ste doteraz ešte možno vôbec nepočuli.
Zatiaľ bez komentára