Viem, že mnohým by Chloe nestála za pozornosť, a to z jedného jediného dôvodu – v Biblii sa o nej nepíše takmer nič. Ale mne práve to príde zaujímavé! O Chloe nič nevieme a preto sa o nej nedá nič napísať? Myslíte si? Výzva akceptovaná!
jedna malá zmienka…
V celej Novej Zmluve je naozaj len jeden jediný verš, kde sa spomína jej meno. Žiadne ďalšie zmienky, žiadne ďalšie súvislosti priamo o nej. Apoštol Pavol v prvom liste do Korintu píše: Napomínam vás však, bratia, menom nášho Pána Ježiša Krista, aby ste hovorili jednomyseľne a neboli medzi vami roztržky, ale aby ste boli zjednotení v tom istom zmýšľaní i úsudku. Od ľudí z domu Chloé som sa totiž dozvedel o vás, bratia moji, že sú medzi vami sváry.
Pavol spomína konflikty medzi kresťanmi v Korinte. Boli to ľudia z domu Chloe, ktorí mu tú informáciu doniesli. Konkrétne šlo o problém duchovného vodcovstva, niektorí kresťania hovorili, ja nasledujem Pavla, ja Kéfasa (myslí sa Peter), ja Apolla… Pavol im pripomína, že všetci títo ľudia im hovorili rovnakú správu a jediný, koho treba nasledovať, je Ježiš Kristus. Tak nech sa láskavo spamätajú. Pavol to ozaj písal s láskou, mal ku Korintu blízko, tu sa zdržal asi najdlhšie zo všetkých svojich zastávok. Osemnásť mesiacov býval a pracoval spolu s Priscillou a Akvilom. Síce tam už nie je, ale k tomu mestu má stále blízko. A keď mu niekto doniesol informáciu, že medzi kresťanmi tam sú problémy, Pavol chce k tomu niečo povedať.
Aby bolo jasné, toto nie sú klebety. Keď niekomu poviete o problémoch iných, občas to nie je ohováranie. Chápem, že môže byť nepríjemné o niektorých veciach hovoriť. Ale asi o to viac o tom nepríjemnom hovoriť treba. Správnym spôsobom a so správnymi ľuďmi. (nepočúvajte statusy o tom, ako sú vaše 80-tim percentám ľudí ukradnuté, a tých zvyšných 20 sa z nich ešte aj teší – to je hlúposť. som presvedčená o tom, že každý z nás má niekde blízko človeka, čo je ochotný poradiť a pomôcť. len sa namiesto neustáleho šprtania vo vlastnej biede obzrite.)
kto je Chloe?
Takže je jasné, že v Korinte boli problémy. Informácia o nich ide k Pavlovi smerom od Chloe. Objavili sa návrhy, že Chloe nebola osoba, ale mesto v Kapadócii, alebo že nebola kresťanka, alebo že Chloe bola z Efezu. (a objavili sa mnohé ďalšie návrhy, ale kam by sme došli, ak by som ich spomínala všetky?) Nič z toho nemá žiaden dobrý podklad. Chloe bola kresťanka z Korintu. A podľa toho, ako bez úvodu a bez veľkého obkecávania o nej Pavol píše, je jasné, že tam bola dobre známa. Vyšla informácia o konfliktoch v Korinte priamo od nej alebo len od jej ľudí? K tomu sa ešte dostanem. Ale skôr ešte niečo.
Dávať ľudí pred Boha, to sa vám stále vypomstí. Či už to robíte v cirkvi a chcete veriť, že tí, ktorých rešpektujete, sú perfektne dokonalí alebo či už veríte všetkým tým hlúpostiam, že nejaký druhý človek je vaša polovička. Dávať ľudí pred Boha, o to sa vždy potknete a úplne neromanticky, nedôstojne padnete na hubu. Chloe a tí, ktorí patrili do jej domácnosti, boli dosť vnímaví na to, aby videli, keď sa tieto rozbroje, rozdelenia objavili. Tá tendencia korinských kresťanov vyvyšovať ľudí nad Boha potrebuje byť vyriešená, a preto písali Pavlovi a žiadali ho o pomoc.
Pavol píše, písali mi ľudia z domu Chloe, ale to nie je úplne presný preklad. Totiž, v gréčtine tam nie je slovo domácnosť (a ani dom a ani žiadne iné alternatívy). Pavol napísal, tōn Chloēs, čo je niečo ako tí od Chloe alebo v zmysle Chloini ľudia. (toto meno nie je úplne najľahšie na skloňovanie v slovenčine a keď to píšem, mám pocit, ako keby som si dávala nohu za hlavu bez toho, aby som vedela, či to robím správne.) O pár veršov ďalej Pavol hovorí o domácnosti Štefanovej, ale tam to slovo domácnosť – oikos – je aj v gréčtine. Zdá sa, že pridať slovo domácnosť k Chloe by bolo jednoduchšie pre pochopenie, a možno aj preto, že slovo domácnosť k žene jednoducho pristane? Možno to tam myslené aj bolo…. a možno práve dopĺňanie biblického textu nám môže zabrániť vidieť to, kto Chloe naozaj bola a čo o nej Pavol hovorí.
informácie – pozor na to, ako ich použijete
Možno tí od Chloe, Chloini ľudia boli jedna z frakcií v Korinte. Jedna historička navrhuje práve to. Chloe bola Pavlova rivalka a tí, čo boli jej, z toho neboli veľmi šťastní. Všimnite si, Chloe nie je medzi tými, ktorí boli pozdravení v 1.Korintským, takže sa zdá, že Pavol s ňou nevychádzal. Ak Chloe nazaj bola kresťanka a nie pohanka, tak to, že ju Pavol spomenul bez toho, aby ju ešte predtým pozdravil, alebo aby dodal nejakú vetu chvály alebo ocenenia, to je dosť značne nepavlovské. Možno nejakí jej nasledovníci šli poza jej chrbát za Pavlom, neprítomným zakladateľom kresťanskej komunity v Korinte, so sťažnosťami o tom, čo sa deje v jej domácnosti. Jednoducho povedané, zdá sa, že Chloe s Pavlom neboli kamaráti, čo by sa na pieskovisku delili o formičky.
To sa zdá byť ako celkom logické vysvetlenie. Podobne logické vysvetlenia faktov sme len tak pre zábavu skúšali na biblickej hodine a nemenovanej sestre vo vedúcej pozícii v cirkvi sme celkom ľahko a samozrejme – logicky – pripísali dva, ehm, nevhodné vzťahy. (bola to celkom zábava, ale prosím, neskúšajte to na ľuďoch bez nadhľadu a zmyslu pre humor.) Kvôli takýmto vysvetleniam si treba pripomínať, že o Biblii nemusíme vedieť všetko. Napríklad prvý list Korintským nie je tak úplne jeden list (a už nehovorím o tom, že nie je ani prvý…). A toto je pôda, kde sa toľko ľudí pohorší! Ako napríklad tí, ktorí mi povedia, že veria, že päť kníh Mojžišových napísal Mojžiš, lebo tak je to v Biblii. A Biblia má proste pravdu, že? Akurát že názvy biblických kníh sa pridávali neskôr, ako boli napísané samotné knihy. A o tom, že ich všetky písal Mojžiš, nikde nič nie je. (to by bol iný level, ak by vedel dopredu opísať svoju smrť!) Alebo ľudia, čo povedia, verím vo stvorenie sveta, tak, ako ho opisuje Biblia. A ja sa spýtam, a ktorú správu o stvorení myslíte? Tú prvú alebo tú druhú? A človek rýchlo príde na to, že niektorí ľudia sa síce oháňajú Bibliou, ale to neznamená, že ju aj čítajú. (v Biblii sú ozaj správy o stvorení sveta dve a každá je kúsok iná… stále si myslím, že Boh nás aj takto rád vyvádza z nášho sebavedomého pocitu, že o Ňom vieme všetko…)
Prvý list Korintským je kompilácia z troch rôznych listov do Korintu. To vieme s celkom slušnou istotou a úprimne, mne to vieru nijak nenarušilo. Nikdy som si nemyslela, že Biblia jedného pekného dňa s rachotom spadla z neba. Keď teda túto kompiláciu dávali dokopy, je celkom možné, že Pavlove pozdravy pre Chloe alebo iné zmienky o nej sa jednoducho nedostali do výberu. Takže ani to o nepriateľstve na pieskovisku asi nie je pravda.
ja a moji ľudia
Kto boli Chloini ľudia? Ak bola hlava domácnosti, tak to v prvom rade mohli byť členovia jej domácnosti. Samozrejme, otázka je, kde je meno nejakého otca alebo manžela… Možno slobodná alebo bola vdova, no ak chceme vdovou pomenovať každú ženu v Novej Zmluve, ktorá mala tú drzosť pôsobiť v cirkvi, to by sme asi dosť živých mužov predčasne posielali do hrobu… Ďalšia možnosť je, že mala biznis a ľudia, ktorí doniesli správu Pavlovi, boli jej otroci, sluhovia, zamestnanci. Alebo to je inak.
Hlavne, ak by to bola jej rodina, veci by boli pomenované inak. Ak by to boli jej sluhovia alebo otroci, nevyhľadali by Pavla poza jej chrbát. Lebo Pavol by potom nebol tak, ehm, žeby to spomenul v liste priamo. Takže o tom Chloe vedela a v týchto korintských sporoch zapojená nebola. Ku koncu prvého listu do Korintu Pavol spomína tri mená, Štefan, Fortunatos, Achaikos – je možné, že to oni boli Chloini ľudia a že to boli oni traja, ktorí sa vrátili do Korintu a priniesli Pavlov list tamojším kresťanom.
Už som spomínala, že pri nej sa slovo dom, domácnosť neobjavuje – nie v gréčtine (len v prekladoch to dodávajú všetci, dokonca aj doslovný Roháček). A možno tam to slovo patrí, lebo Chloe bola hlava cirkvi, ktorá sa schádzala v jej dome, ale márnosť, aj tak! V BIBLII TO SLOVO NIE JE. A tiež rozmýšľam, či by sme to tak rýchlo dodávali aj k nejakému mužskému menu. (alebo som možno už príliš predpojatá. veď kto kedy videl kresťanov nejak seriózne tlačiť ženy dozadu a nedovoliť im robiť všetko to, čo mužom, len preto, že sú ženy, že? ….aspoňže tu môžem byť sarkastická tak veľmi, ako chcem.)
Čítala som k tomu všetko, čo som našla. Mnohí vykladači Biblie predpokladajú, že Chloe bola hlava cirkevnej komunity. Aby som vysvetlila, kresťanské komunity prvého storočia boli často spomínané ako domáce cirkvi, pretože nezabúdajme, cirkev vtedy vyzerala inak, ako teraz. Žiadne chladné (a pre ateistov desivé) kostoly, žiadne tradície vyšperkované až do absurdností. Počas prvých storočí kresťanská cirkev nemala žiaden legálny status, nevlastnila žiadne nehnuteľnosti. Kresťania sa stretávali po domoch. Byť na čele takéhoto niečoho znamenalo byť hlavou tejto kresťanskej komunity. Alebo inak, CHLOE BOLA BOSS. (týmto sa úprimne ospravedlňujem všetkým mužom, ktorí si myslia, že žena nemôže kázať ani mať dar vodcovstva. viem, ako krehké je presvedčenie založené na niečom, čo nie je v Biblii, o to viac ma trápi, že vás vyvádzam z rovnováhy.)
to, čo je dôležité
Takže, ešte raz, je veľmi pravdepodobné, že Chloe bola ďalšia z vedúcich, lídrov domácej cirkvi, domáceho cirkevného zboru. Nie je dôvod si myslieť, že alebo jej ľudia boli nejak zapojení do konfliktu v Korinte. Skôr je pravdepodobné, že ona bola znepokojená tým, čo sa deje…. ona poslala delegáciu, svojich ľudí za Pavlom, aby pomohol. Pavol vzal túto správu vážne a napísal odpoveď v liste. Je jasné, že Chloe bola nielenže dobre známa, ale Pavol jej aj veril. Bral veľmi vážne informácie od nej, nepochyboval od nich, ale to, čo spomenula, začal riešiť. (a mne sa veľmi páči, že mnoho o Chloe a jej vodcovskej zodpovednej úlohe som našla aj na katolíckych stránkach… hej, od niektorých by sa mnohí protestanti mohli učiť…)
Inak, taká zaujímavá vec, že tá správa o dianí v Korinte nebola len slovná informácia, ale že to bol písaný list. Veľa toho, čo nájdeme v 1.liste Korintským, bolo napísané ako odpoveď na niečo a Pavol dokonca z toho niečoho aj cituje. (ak Chloe napísala tento list, možno hovorila o svojich problémoch. bola to ona, ktorej niekto povedal, že ako žena má byť ticho v cirkvi? pozrite sa, ako Pavol na to odpovedá! čítajte pozorne! ja nie som jediná, čo vie byť ironická…)
Chloe nebola ticho. Pomenovala problém a hľadala pomoc. Bola niekto, koho nebolo treba predstavovať a kto mal rešpekt. A bola to ona, vďaka ktorej sa problém v Korinte pomenoval a riešil. Chloe bola mierotvorkyňa.
Tri poznámky na záver.
Po prvé, Chloe nebola jediná žena, ktorá sa spomína nezávisle na nejakom mužovi. Pozrite si Lýdiu, Nymfu alebo Martu.
Po druhé, jej meno sa dá jednoducho preložiť ako zeleň, preto aj toto farebné ladenie.
A po tretie, ak viete, že sa treba ozvať, HOVORTE.
2 komentáre
Ďakujem za Chloe. Zaujímavá dedukcia.
Ďakujem! Mňa celkom prekvapilo, že si to niekto nevšimol skôr, aspoň v slovenčine som k tomu ešte nič nenašla. Čo je škoda, ale o dôvod viac písať!