Povedzte mi, keď ste videli názov tohto blogu, bolo prvé, čo ste si povedali, hlasné KTO???
Ja viem. Kde som nechala všetky tie úžasné biblické ženy? Eliáš určite nie je klasický príklad na stotožnenie sa.
Lebo niežeby nemal dobré vlastnosti, niežeby jeho život nebol pôsobivý – ale nie je to niekto, koho by sme masovo chceli nasledovať. (a tým ľuďom, ktorí by to predsa chceli, odporučíme zváženie… prípadne odbornú liečbu. haha.) Lebo Eliáš je jednoducho divný a nie je z nášho života a z nášho sveta.
A práve preto ho milujem.
A myslím si, že je sakra veľmi veľa dôvodov, aby ste ho milovali aj vy! (keď poviem „sakra“, viem, čo to znamená, a chcem to hovoriť nie v zlom, ale na veľmi silné zdôraznenie toho, že to ozaj myslím veľmi vážne. len keď nepočujete tón môjho hlasu, mám potrebu to zdôrazniť inak.)
Spadne len tak odnikadiaľ, otvára ústa bez toho, aby zvážil dôsledky, ide hlavou proti múru a nezaujíma ho vlastná bezpečnosť. Robí si veci po svojom.
Ak chcel Boh naozaj neortodoxného proroka (v tom najlepšom slova zmysle), musím povedať, že si vybral dobre. Ak Boh chcel niekoho, kto bude z Neho hotový v tom najsilnejšom slova zmysle, ale popri tom sa nebude báť klásť Mu otázky alebo rovno nesúhlasiť, vybral si dobre. Eliášovi sa úprimnosť a otvorenosť nedá uprieť.
Ak sa pohybujete v prostredí, kde sa toľkí ľudia len nejak tvária, narovnávajú si chrbát a podľa potreby vymieňajú masky, a už vám to poriadne lezie na nervy, čítať o Eliášovi je čisté potešenie.
zoznámim vás
V čase, o ktorom hovoríme, už Izraelské kráľovstvo bolo rozdelené na dve časti Júdu a Izrael. A o Achábovi, kráľovi Izraela, nie je napísané nič pekné:
Acháb konal to, čo bolo zlé pred Hospodinom, a to o to viac než všetci jeho predchodcovia. – A do toho patrí manželka, ktorá ho priviedla k modloslužbe, rozšírenie zoznamu hriechov všetkých jeho predchodcov a v snahe urážať Hospodina, Boha Izraela, predstihol všetkých predošlých izraelských kráľov.
Predstavte si, že ten Boh nie je len tak nejaký vzdialený Boh. Spomeňte si na to všetko, čo vám kto kedy povedal o osobnom vzťahu s Bohom. Viem, že sa to väčšinou opakuje vtedy, keď ide o nás, ale neskončite len pri tom, že si to budete predstavovať. Vezmite si to z druhej strany! Boh, ktorý ma miluje viac ako ktokoľvek na tomto svete, bez podmienok a bez výhrad. Boh, ktorý ma miliónkrat podržal a dáva môjmu životu zmysel. Boh, ktorý je mojim najlepším priateľom a bez ktorého by som bola stratená. A tento Boh je niekým urážaný! Niekým, kto to robí nielen sám za seba, ale má aj moc ovplyvniť názory druhých ľudí, respektíve má moc im tieto názory nadiktovať.
Byť tvrdohlavý, prchký a výbušný a nedávať si pozor sám na seba, keď plávam proti prúdu, to niekedy v Božích očiach môžu byť tie najžiadúcejšie vlastnosti. (lebo mnoho iných ľudí malo možnosť niečo povedať, mnoho z tých, ktorí sa oháňali svojou zbožnosťou, ale všetci boli ticho. Len Eliáš.)
Neviem, kedy sa to prelomilo. Z Biblie sa dozvedáme len to, ako raz za Achábom príde Eliáš, objaví sa len tak odnikadiaľ, ako keby spadol z neba, neokolkuje sa a na rovinu povie: Akože žije Hospodin, Boh Izraela, ktorému slúžim, nebude po tieto roky ani rosy, ani dažďa, iba ak na moje slovo.
poviem, prečo on
Všetci ostatní ľudia zvykli najnovšie hovoriť – akože žije Baal – Baal, nie Eliášov Hospodin – najnovšia módna vlna a niečo ako bezpečnostná poistka, nech si nikto nemyslí, že vystupujem proti kráľovi, proti jeho žene, proti jeho bohu. Ľudia sú zbabelci.
Choďte niekam s takým niečím. Neviem prečo sa to často stáva ženám, viac ako mužom. Učia nás, ako byť slušné dievčatá, poslušné dcéry, dobré žiačky, a ešte sa do toho zamieša kresťanstvo, kde si žiaľ Bohu toľko chlapov kompenzuje svoje komplexy vytrhávaním biblických veršov z kontextu. A čo z toho vyrastie?? Sme ticho, sme poslušné a radšej miliónkrat ustúpime a miliónkrat stratíme samy seba, len aby bolo všetko v poriadku.
Nič nie je v poriadku! Toto nie je Božia predstava o našom živote.
Koľkokrát ste sa dívali do zrkadla a hovorili si, takto som si to nepredstavovala?
Eliáš sa nepýta iných, ako si predstavujú jeho život. Len tak príde, je aký je, a necháva si všetky tie vlastnosti, za ktoré ho mnohí odsudzujú. A práve tak sa stáva Božím hlasom, Jeho poslom a hovorcom. Lebo prorok doslova znamená byť Boží hovorca.
Eliáš taký naozaj je. Riskuje svoj život, ale nestráca sám seba.
beriem vás do väčšej hĺbky
Viete, vtedy si ľudia mysleli, že každý z bohov (neviem, aké “b” použiť – Hospodinovi chcem veľké, ale pri Baalovi mi to príde trápne) má svoje vlastné kompetencie; niečo čo môže ovplyvniť a niečo, čo nie. Ono to nie je až tak vzdialené od dneška, keď si ľudia myslia, okay, majme sobáš v kostole a aj deti dajme pokrstiť, ale nie, nemyslíme si, že viera by mala nejak inak ovplyvniť náš život. Ostatné veci, to už nie je Božia kompetencia, On nemá čo do toho hovoriť, a hlavne – nemá nad tým žiadnu moc. Ako veľmi sa len tí všetci mýlia!
Naspäť. Vtedy si všetci mysleli, že dážď patrí do kompetencie Baala. A že izraelský provinčný Boh, Hospodin, na to nemá dosah. Od Eliáša toto povedať – to bola drzosť a neúcta prvej triedy. Ako keby zakričal – Halooo! Spamätajte sa! Takéto vyhlásenie, to bol priamy útok proti Baalovi; a v tej situácii to bolo ako ísť hlavou proti múru.
Tým, že si Acháb vzal Izébel, sidonskú princeznú – sa udialo niečo viac, ako len manželstvo medzi nimi dvoma. Čím väčší vplyv máte, čím vyššie ste (chápte si to ako len chcete), tým väčší vplyv majú vaše aj osobné rozhodnutia. Stretli sa tu dva svety – izraelský a fénický – a dve náboženstvá. A niežeby bol Acháb predtým nejaký charakter, ale Izébel v ňom kvalitne podporila všetko zlé. Vieme o nich dosť na to, aby sme mali jasný obraz.
Na druhej strane, o Eliášovi sme sa doteraz veľa nedozvedeli. Vieme len význam jeho mena: mojim Bohom je Hospodin. A to je nakoniec celkom dosť. Eliáš podľa svojho mena aj žije – s efektom, ako keby ste do každého jedla nasypali chilli papričky.
Ale poďme zisťovať ešte trochu viac. Pri Eliášovi nie je uvedené meno jeho otca. Starí rabíni to vzali celkom cool, keď hovorili, že Eliáš je podobný Malchidesekovi (ani mi nehovorte, že neviete, kto to je! googlite!) Ale zasa iní, hlavne cirkevní otcovia, sa snažili toto prázne miesto v Eliášovom živote, túto jeho nejasnú identitu doplniť (Gád? Lévi? Benjamín? ani srnka netuší). Legenda o Eliášovom narodení hovorila, že chlapcovi, živiacemu sa plameňmi, holdovali anjeli. Pravoverní Židia doteraz veria, že Eliáš je prítomný v každej obriezke a v obriezkovom dvojkresle je mu vyhradené čestné miesto po pravici obrezávaného.
Prímenie Tišbejský sa obvykle chápe ako označenie miesta pôvodu. Ale nebola to Tišbe v Izraeli, ale Tišbe v Gileáde. Milí moji, zdá sa, že Eliáš bol prisťahovalec. Emigrant. Utečenec? Títo ľudia nemali ktovieaký status. Napríklad hostia mali nejaké tie skromné práva, ale prisťahovalci ani to domovské právo nemali. Boli úplne odkázaní na milosť starousadlíkov. Nesmeli sa napríklad zúčastniť hodu Baránka (ako keby vás niekto vylúčil z Večere Pánovej, z prijímania alebo volajte si to po svojom). Hm. Bieda, ja viem.
Eliáš patril do najchudobnejšej a prakticky bezprávnej triedy obyvateľov. A možno dokonca ani nebol izraelského pôvodu. Potom by bol na jednej úrovni s Ráchab z Jericha a s Moábskou Rút. (No čo vám poviem, ďalší dôvod, prečo som ním tak fascinovaná.) A práve to, že nemal toho veľa, žiadne prachy a žiadne práva, mohol svoj život a jeho zmysel vidieť jasnejšie. Väčšina ľudí rieši, čo by urobili so svojim životom, ak by nejaké tie poriadne prachy mali, ale viete čo? Predstavte si, že ich máte. Že ste bohatý a že celý váš život je zrazu ovplyvnený peniazmi. Lepšie? Ste si istí? Ako by ste vedeli, že v tom všetkom nestratíte sami seba? Radšej si predstavte, žeby ste nič nemali. A zároveň by vám patril celý svet! Lebo svet je Boží a On vám dá všetko, čo chce, o čom vie že to potrebujete.
Eliášovi dal všetko, čo bolo treba. Povedal mu, odíď odtiaľto, ukry sa… a poslal ho k potoku, kde mal vodu, a okrem toho mu havrany nosili chlieb a mäso. Mal všetko, čo potreboval.
Ale onedlho potok vyschol.
A aj to je v poriadku, lebo bez toho by sa odtiaľ Eliáš nikdy neodlepil, ale to si nechám nabudúce.
Zatiaľ bez komentára