Príslovia 31 sú pre mňa stále nekončiaci zdroj inšpirácie. Ale aby sme sa nemýlili – nie, ja nebudem písať články typu “Ako vám chvála súcej ženy pomôže s domácimi prácami”. Lebo predstavte si, aj také som našla… Ja si radšej budem spievať nechcem byť žienka domáca… a budem sa držať biblického textu. A vysvetlím, ako presne tomu rozumiem ja.
ako text nepoužiť a ako ho použiť
Táto žena okrem iného spravuje majetok, obchoduje a riadi služobníctvo. Vydáva príkazy a aj sama pracuje rukami. Teraz si k tomu vezmite taký typický blog alebo výklad, ktorý k tomu nájdete, kde sa dočítate alebo dopočujete, ako je táto žena pre všetky ostatné príkladom. A všetky by sme mali robiť to, čo robí ona. (a ak to nestíhame, tak asi nie sme tak úžasné a súce, čo?) Ale nikde nie je spomenuté, že muž tejto ženy mal pomerne značný majetok a pre svoju domácnosť vedel zaplatiť služobníctvo, ktoré ona riadila. Takže ako to je? Ak manžel nemôže pre svoju manželku zariadiť služobníctvo, má všetko to robiť ona sama? Alebo je to chvála len takej ženy, ktorá má majetného manžela? A ak nemá deti, tak nemá nikoho, kto by ju blahorečil? A počkať počkať…kde je napísané, že je to len chvála vydatých žien? Jedna je daná ako príklad, ale ak úplne všetko v texte chceme brať doslova, to ako keby sme chceli poslepiačky behať dole schodmi.
Muži nás majú chváliť – a čo ženy, keď rozoberáme tento text? Môžeme sa inšpirovať touto ženou? Určite! Máme pár vecí s ňou spoločné? Bez debaty! Máme sa pokúsiť stíhať robiť všetko to, čo ona? ABSOLÚTNE NIE. Opakujem sa, to mi je jasné, ale nemôžem si pomôcť. Napodobňovať túto ženu doslova – to nie je pointa a robiť z biblickej básne doslovný návod na život, tým jednoducho obmedzujete význam textu. To ako keby ste do Porsche dali motor z kosačky.
Muži nás majú chváliť, ale prečo stále len na niekoho čakať? My ženy by sme mali začať s tým, že budeme chváliť jedna druhú. Všetky to potrebujeme počuť. Potrebujeme prejaviť úctu takýmto ženám – vrátane samých seba – lebo to robí aj Biblia aj teda aj Pán Boh.
(ne)príkladný príklad
Ešte sa na chvíľu zastavme pri tom, ako Príslovia 31 nie sú text len pre manželky a matky. Aby som to zaklincovala naozaj dôkladne, poviem vám, o ktorej žene z Biblie sa hovorí ako o súcej/statočnej alebo hebrejsky, eshet chayil.
Rút bola nemajetná cudzinka, ktorá zbierala klasy povypadávané pri žatve. Jej život sa životu ženy z Prísloví 31 nepodobal ani len náhodou. Jej manžel ju nechválil – žiadneho totiž nemala, a jej deti ju nevolali požehnanou, lebo nemala ani tie. Nemohla sa starať o domácnosť, lebo tu nebola žiadna domácnosť, kde by bola paňou, veď ani jej momentálna strecha nad hlavou nepatrila jej. To, čo sa jej dostávalo, boli zvyšky.
Rút s tou ženou nemala spoločné nič, aspoň keď sa na ňu pozeráme z pohľadu ľudí, ktorí majú plné ústa návodov, ako presne sa zbožné ženy majú (a nemajú) správať. A aj tak ju Boáz ohodnotil slovami, veď všetok ľud mesta vie, že si statočná žena. (a ešte… och… aká to situácia bola….!) Tie slová prekladáme rôzne, cnostná, chrabrá, šľachetná alebo statočná. No v hebrejčine je tam to isté slovíčko, ako v Prísloviach 31, v Chvále súcej/statočnej ženy – chayil חייל. (mimochodom, tie texty je ľahké si pamätať, jeden je Príslovia 31 a ten druhý Rút 3,11).
Rút bola jediná žena, ktorá bola v Bilii priamo označená slovom chayil. Nie preto, žeby spĺňala konkrétne požiadavky, skôr možno preto, aby ukázala, že tento text nikdy nemal byť návodom. Mám skutočne ťažké srdce na ľudí, ktorí rozoberajú Chválu súcej ženy až do absurdných detailov. Lebo aj pri tomto texte – presnejšie pri tejto básni – platí to isté, čo pri iných živých organizmoch – pitvať znamená zbaviť života.
sme duša, čo má telo, nie naopak
Tak úprimne, tiež ste si niekedy čítali Chválu súcej ženy a nič vám to nepovedalo? Tiež ste sa pri týchto slovách stratili a neboli v nich schopné vidieť samy seba? To nebolo preto, žeby sa vás tieto slová netýkali. To ozaj nikdy nebolo o tom, či ste vydaté, či ste porodili húf detí a či ste majsterka kraja v domácich prácach. Tieto veci sú len forma, a Bohu ide o obsah. Nezabudnime, On je Ten, ktorý nás oslovuje. A ak sa cítime neoslovené, skutočne si myslíme, že je to tým, že On nás do toho opisu nezahrnul?
Nejde o status, o formu života ani o iné veci viditeľné ľudským očiam. Ide o integritu, ktorú do života prinášame; v tom, ako žijeme svoje životy nielen v nedeľu; v láske k ľuďom, ktorých ťažko milovať, v úcte k tým, ktorými máme zvyk pohŕdať. Vaša hodnota nie je v tom, čo všetko robíte, ale ako to robíte. Nezáleží na tom, či ste doma so šiestym dieťaťom alebo sa venujete kvantovej fyzike. Ide o to, či máte svoje miesto a či ste nezabudli, že tento svet nás potrebuje všetky.
Toto kráľovná matka učila svojho syna a tak to robia všetky ostatné ženy. Nemusia byť kráľovné, ale všetky Božie ženy vedia, čo majú svojim synom odovzdať.
tradícia, ktorá chráni múdrosť
Keď už je jasné, že Príslovia 31 nie sú o svätožiare upracovaných žien…. možno vám napadnú aj iné otázky. Napríklad – prečo by vôbec chcel niekto takýmto textom ukončiť múdroslovnú knihu? Poďakovať manželke a mame je potrebná vec, to je jasné. Ale spýtam sa takto: stačilo by to ako záver knihy Prísloví, ak by to bolo len o každodennom živote?
To, na čo sme pozabudli, nám niekedy pripomenú tradície. Predsa len, nás od napísania týchto slov oddeľujú tisícročia. A to je ozaj dosť. Tradície nám môžu pripomenúť na veci, na ktoré sme zabudli, spôsobom, ktorému stále rozumieme.
Už som spomenula, že túto báseň, Chválu súcej ženy, recitoval alebo spieval manžel manželke. Bolo to vždy v piatok pri večeri, v predvečer sviatočného dňa. (len rýchlo – siedmy, sviatočný deň týždňa je sobota; my kresťania však ako sviatočný deň kvôli Ježišovmu zmŕtvychvstaniu svätíme nedeľu).
Mnohí vykladači chápu túto báseň ako podobenstvo. Slovo používané pre sobotu je šabat, a v liturgii má mnohokrát šabat ženské vlastnosti. Myslím, že my tomu rozumieme celkom ľahko, lebo aj v slovenčine je šabat, sobota ženského rodu. A v takomto ponímaní je Chvála súcej ženy vyjadrením našej lásky a vďačnosti za šabat a za dary, ktoré cez “ňu” dostávame.
(možno teda rozumieme rodom v slovenčine lepšie ako v angličtine, nie som si však istá, ako dobre, alebo či vôbec si vieme predstaviť ženské vlastnosti v súvislosti s Bohom. v poslednom čase si všímam, že sa kresťania skôr sústredia na zdôrazňovanie toho, ako je Boh ako Otec, ako muž, a čokoľvek iné je vnímané ako prejav feminizmu, modernej doby…a podobných neduhov. no obávam sa, že v hebrejčine je to inak, v Biblii sú stále miesta, kde je Boh spájaný s niečím vyslovene ženským. akurát, že nám to uniklo v preklade. tak je možno načase to spomenúť.)
A ešte je tu čosi, čo mňa osobne fascinuje naozaj nesmierne. Podľa židovských mystikov je Chvála súcej ženy spievaná na oslavu Šekiny – ženskej podoby Božej prítomnosti: O nej hovoria, že je k nám práve v tú noc bližšie ako inokedy. A myslím, že to platí stále rovnako silne aj pre nás – sviatočný deň je príležitosťou na znovuobnovenie nášho vzťahu s Bohom; znova svoje cesty vyrovnávame do správnych koľají; znova nachádzame pokoj a istotu, ktorá nie je v nás, ale v Bohu. Znova obnovujeme svoju vieru, pripomíname si, kto sme a hlavne, kto je Boh – pre nás, pre naše životy, pre celý svet.
❤
Je pre nás ťažké predstaviť si Boha ako starostlivú ženu? Povedzte, prečo? Nemyslíte si, že aj týmito ženami v našich životoch nám On prejavuje lásku? A tiež, nenapadlo vám, že aj vy ste jedna z nich – z tých žien, ktoré svojimi každodennými povinnosťami menia svet k lepšiemu?
POZNÁMKY
Pre lepšie porozumienie celého textu – ak ste to ešte neurobili – odporúčam prečítať aj tieto blogy: Žena má byť odvážna a smelá, Žena potrebuje byť pripravená na čokoľvek a Je to muž, ktorý má najprv hľadať a potom chváliť ženu – všetky sú o Prísloviach 31.
Pre zaujímavosť – slovom chayil je v knihe Rút označený aj Boáz – tak je to slovíčko preložené úplne inak – pozrite sa na všetky preklady, ktoré nájdete na www.biblia.sk a uvidíte ich tak, že si možné preklady označíte v okienkach a potom kliknete na veršík (v tomto prípade hneď ten prvý).
Téma Boha ako ženy (povedala som to príliš priamo?) je v Biblii dosť častá, len my si to nejak…. nevšímame? Nie je to výmysel modernej doby a aj v časoch po napísaní Biblie s tým mnohí ľudia nemali problém. Pozrite sa (alebo si vypočujte) tento blog o matkách. Nakoniec, ako povedala jedna biblistka, Boh je oveľa viac, ako len Otec.
Zatiaľ bez komentára