Na jednej strane, tejto témy som mala dosť až príliš skoro. Hľadala som fotky k nej, a zrazu som mala plnú hlavu netopierov, čiernych mačiek, sviečok, kostí… a dosť temnej atmosféry. Na druhej strane, nechať túto tému tak? Len si povedať, čarodejnice sú zlé, a ideme ďalej? Tak to teda určite nie.
Ja na rozdiel od mnohých, mnohých iných žien v dejinách sa na túto tému môžem pozrieť tak podrobne, ako len chcem. A nikto ma za to nemôže upáliť. Tak ak nie kvôli mne, tak to urobím kvôli nim.
prečo sa čarodejnicami vlastne zaoberám?
Lebo v istom bode kresťanských dejín sa nimi začali ľudia zaoberať znova. Zdá sa, že jeden z dôvodov bolo hľadanie vinníka v čase kríz. Nešlo o vojny, lebo tam bolo zvyčajne jasné, kto za nimi stojí. Skôr hovorím o veciach, o ktorých na prvý pohľad nerozhoduje nikto: sucho, neúroda a potom hladomor, alebo choroby ako napríklad epidémie moru. Rozmýšľam, či je to pre ľudí ľahšie zniesť, ak si majú na kom vyliať svoj hnev. Asi áno… lebo presne to sa dialo, keď začali obviňovať ľudí, prevažne ženy, z čarodejníctva.
kde bol problém?
Z môjho kresťanského pohľadu bol jeden problém zásadný – nečítala sa Biblia. Veď keď si len vezmete knihu Jób, tam sa autor vyrovnáva s utrpením. S chorobami, nešťastím a smrťou, čo nedáva žiadnu logiku, no človek sa Boha pýtať neprestane. A Boh odpovedá – keď sa ho pýtame.
No počas prenasledovania čarodejníc sa Biblia stala nie knihou, čo nás vedie k Bohu, ale pre mnohých doslovným opakom. Keďže sa predtým nečítala masovo a v celku, neštudovala poriadne, do hĺbky, bralo sa z nej len to, čo komu vyhovovalo. A aj to platilo len o ľuďoch, čo vedeli čítať a zároveň mali k nej prístup.
prečo má Biblia k čarodejniciam negatívny postoj?
Lebo čarodejníctvo sa spájalo s uctievaním iných božstiev, teda modlárstvom. A je tu ešte jedna vec, prečo sú vnímaní ako nebezpeční – a to, že sú na vysokých miestach a môžu veľa ovplyvniť. To je myslím rozdiel v tom, ako to zvyčajne (cez rozprávky, filmy, knihy…) vnímame my. Čarodejnica je škaredá, stará, nejako podozrivá žena, čo žije v chalúpke kdesi na okraji lesa. Vyhýba sa ľuďom, alebo presnejšie – ľudia sa vyhýbajú jej. Má čiernu mačku, bradavice a dom plný podozrivých byliniek. Okay, možno sa kde – tu nájde kráľovná čarodejnica. No Biblia ich má viac – myslím mužov a ženy, praktikujúcich čarodejníctvo, na vplyvných miestach . Takýchto mužov zamestnávali babylonskí a egyptskí králi. A ani tí izraelskí neboli v tom smere neviniatka – Menaše zamestnával čarodejnice a Acháb si jednu vzal za manželku.
čo presne sa pri praktizovaní čarodejníctva odohrávalo?
Tak o tom vieme len veľmi málo. (určite však vieme, že nikto nebol podozrivý kvôli zeleným očiam a ryšavým vlasom.) V Biblii nájdeme stručný a nie úplne jasný odkaz na praktiky podobne voodoo. Žena z Endoru, ktorá sa zvykne spomínať ako čarodejnica, však takto v samotnej Biblii označená nie je (pripomínam, ten malý podnadpis nie je biblický text). Mnoho predstáv, čo o čarodejniciach máme dnes, s Bibliou nemá vôbec nič spoločné.
prečo sa to zvyčajne týka hlavne žien?
Jeden z dôvodov je príkaz Čarodejnicu nenecháš nažive, kde je aj v origináli (teda v hebrejčine) ženský rod. Biblia samotná však konkrétne hovorí o ženách aj o mužoch (a neviem, či náhodou tých mužov nie je viac). No tento text je pre mnohých potvrdením, že je to prevažne ženská záležitosť. Akokoľvek, pre vysvetlenie sa nám treba presunúť mimo Biblie. Židovské zdroje ponúkajú viaceré možnosti vzniku čarodejníctva. Podľa Enochovej knihy čarodejníctvu naučili ženy padlí anjeli. Zo stredoveku zasa máme myšlienku, že Lilith, prvá žena, sa pomocou tetragramu premenila na démona/čarodejnicu. (nie, nezmýlila som sa ani na Evu som nezabudla – k Lilith si pozrite vysvetlenie dole.) Toto bolo židovské chápanie, a čo sa týka kresťanského… len začnime s tým, že to Eva si vzala jablko, a môžeme pokračovať, ako ženy majú väčšiu náchylnosť k hriechu a podobne… (áno? je to tak? ….to je asi taká pravda, ako že trpaslíci zo Snehulienky môžu za všetky banské nešťastia.)
spôsobujú čarodejnice zlo?
Zvláštna otázka? Veď predsa – práve preto sa ich bojíme, že? Aby sme si to teda objasnili. V Biblii, napríklad v knihe Jób alebo vlastne v celej Novej Zmluve možno nájsť myšlienky, že neľudské zlé duchovné bytosti zohrávajú úlohu v trápeniach rôzneho druhu.
Vo svete okolo nás môžeme vidieť, ako vraj nejaká čarodejnica zosiela zlo na susedovu kravu, a my si za tým domyslíme, že asi má spojenie s temným svetom. No nikde v Biblii čarodejnice nie sú spojené s démonmi. Nikde. Nenájdete nikoho, koho trápenie alebo smrť by bola spôsobená takto. Myslím treťou stranou, nejakým človekom (čarodejnicou), ktorý by nejakými magickými, okultnými spôsobmi vedel ublížiť niekomu ďalšiemu.
aká čarodejnica presne je spomínaná v exodus 22,17?
Je to asi jeden z najznámejších textov a už som ho tu mala aj ja: Čarodejnicu nenecháš nažive. Slovo, ktoré je tam použité (mekašefa), je – ako som už spomenula – v ženskom rode. A okrem toho, je v Biblii len raz, len na tom jednom mieste. Háčik je v tom, že my nevieme presne, čo vtedy znamenalo. Teraz nech vám ani len nenapadne v duchu nad tým mávnuť rukou! (pardon, nechcela som znieť tak ostro.) Toto je podstatné. Lebo stačí sa pozrieť po svete, ako ho poznáme teraz – čarodejníctvo je niečo iné v Afrike a niečo úplne iné vo východnej Ázii. A aj jeho následky. Áno, Božie slovo nás chce na niečo vážne upozorniť. No do jeho chápania sa poriadne mieša naša ľudská poverčivosť. A to si, prosímpekne, nechajte pre seba.
a čo ostatné zmienky o čarodejníkoch?
Pár ďalších zmienok v Biblii ešte je. A tam je v hebrejčine príbuzné slovo, bratranec tej čarodejnice (k-f-š). To slovo môžeme preložiť ako čarodejník, kúzelník, zaklínač alebo strigôň. Hovorím, môžeme, lebo tiež presne nevieme, čo to znamenalo. (v našom svete kúzelník niekto s predstaveniami plnými trikov a keď sa povie zaklínač, predstavíme si Henryho Cavilla. teda aspoň ja.)
Ideálne by bolo, ak by sme niekde videli týchto ľudí “ v akcii”. Nech vieme, čo presne robia a vieme tak, na čo si dať pozor! V knihe Exodus vidíme nejakých, pracujúcich pre faraóna, ale tí opakujú Mojžišove zázraky, aspoň teda do istej miery. A v knihe Daniel od nich kráľ žiada, aby mu vyložili sen. Už je vám jasné, čo robia? Nie, ani mne.
majú čarodejnice niečo spoločné s bylinkami?
Predstavte si, že toto nie je len náš folklór, ale že majú. Pri pomenovaní čarodejníc a čarodejníkov som spomínala jedno slovíčko a vôbec nevadí, že ste si ho nezapamätali. Jeden biblista ho prekladá ako “rezať, krájať” a hovorí, že tam mohlo ísť o prípravu byliniek.
Septuaginta (grécky preklad hebrejskej Starej Zmluvy) to slovo prekladá ako pharmakeia a áno, keď si pri tom spomeniete na lekárne, spomeniete si správne. A ak to chceme preložiť? Jeden spôsob je, povedať bylinkár. Iný spôsob je travič. Lebo ako vieme, bylinky môžu slúžiť na oboje. A závisí to len na nás, ako ich použijeme… alebo ako vidíme ľudí, ktorí ich používajú.
Ešte zostaneme pri jednom preklade, volá sa Vulgáta. Tá toto slovíčko preložila ako maleficos, čo ak náhodou neviete po latinsky, doslova znamená čarodejnice. A tento preklad podľa všetkého posunul vnímanie čarodejníc trocha ďalej. So silnými dôsledkami pre celé európske (a neskôr aj americké) dejiny.
vedia čarodejnice hovoriť s mŕtvymi?
V Biblii existuje príbeh, ktorý ak chcete vyložiť bez prípravy (bez serióznej múdrej odbornej prípravy!) – vylámete si na ňom zuby. Je to príbeh o kráľovi Saulovi, ktorý… jednoducho povedané, sa mal už aj lepšie. Veľa vecí okolo neho sa kazí, no hlavný problém je nepriateľská armáda a Božie mlčanie k tomu. Boh mu jednoducho odmietal odpovedať! A tak sa na veľkú biedu rozhodne využiť služby niekoho z opačného tábora. A teraz nemyslím cudzích vojakov.
Vyhľadá ženu, ktorá vraj vie komunikovať s mŕtvymi. Ide tam zamaskovaný, lebo predtým takých ľudí z krajiny vyháňal, a chce hovoriť s prorokom Samuelom. To sa – zdanlivo – aj podarí. No jeho správy nie sú pre Saula dobré. A presne tak sa aj stane.
Čo sa tu odohralo? To je príbeh na samostatnú, podrobnú a dobre naštudovanú tému (keďže ja mám svoje zuby veľmi rada). Ale pre nás teraz podstatné: táto žena nie je čarodejnica. Veď jedno ako druhé, často sa to všetko háďže do jedného vreca. Ale nikde v texte to nie je napísané! A teším sa, že ani v jednom našom slovenskom preklade to tak nie je. ( pripomeniem k evanjelickému prekladu – názov perikopy nie je biblický text.)
Antropológovia by túto ženu skôr pomenovali šamankou. Táto žena z Endoru mala schopnosť zapojiť mŕtvych na veštecké účely. Ale nič v hebrejskom texte napríklad nenasvedčuje, že by táto žena bola považovaná za príčinu utrpenia a smrti v životoch iných.
a čo tá potvora Izébel/Jezébel alebo ako sa to volá?
Áno, o nej je napísané, že bola čarodejnica, celkom priamo. A tiež záver jej života je výsledkom, žatvou toho celého, čo rozsievala celý život. No keď sa hovorí o nej, niečo ma ale ohromne rozčuľuje. Konkrétne tá schopnosť niektorých kazateľov tváriť sa, ako keby všetko zlé v Izraeli bola jej vina. Kráľ Áchab si ju vzal dobrovoľne, a keďže bola z cudzej krajiny, uctievajúca cudzích bohov, čo od nej márnosť čakal? Nemôžete na ňu hádzať všetku vinu za to, čo bola vlastne Áchabova slabosť. Lebo ak nejaký kráľ nevie byť zodpovedný sám za seba, prečo vládne kráľovstvu?
Keď ste slaboch, môžete hádzať toľko špiny na niekoho ďalšieho, koľko len chcete. A možno sú ďalší slabosi, čo vám to uveria, lebo tiež nemajú odvahu na to, aby si dali život do poriadku. Ale výsledok je stále ten istý. Len sa ďalej ľutujte a zvaľujte vinu na manželky, víly, zákerné bosorky a čarodejnice. Najneskôr Pán Boh vám k tomu niečo povie.
A všetky tie veci o “duchu Izébel” – prosím vás. Ak sa chcete oháňať démonologiou, zvlášť tou biblickou, pre lásku Božiu, aspoň si to naštudujte.
🧹
Viem, že tých otázok by mohlo byť viac. A s touto témou som ešte neskončila, aj keď úprimne, venovať sa tomu…nie je tá najjednoduchšia vec na svete. A to som ešte neprišla k Novej Zmluve, kde – zdá sa – vôbec nemáme jasné, ako niektoré slová súvisiace s touto témou chceme prekladať. Pointa však je: áno, Biblia upozorňuje na ľudí, ktorí sa venujú modlárstvu. Veď, logicky, prečo by to mala tolerovať? Ono to ide kombinovať asi tak veľmi, ako keď natankujete benzín a do toho ešte dotankujete naftu. Vyberte si konečne a jasne, v ktorého Boha chete veriť. A ak chcete niekoho z niečo obviňovať, neberte si z Biblie len to, čo vám práve vyhovuje. Lebo je nás tu zopár, čo ju stále a vytrvalo čítame.
BIBLICKÉ TEXTY:
Faraón zavolal svojich mudrcov a čarodejníkov a aj oni, egyptskí zaklínači, urobili to isté svojimi kúzlami. Exodus 7,11 (Botekov preklad)
Čarodejnicu nenecháš nažive. Exodus 22,17 (ekumenický preklad)
Nič nebudete jesť s krvou, nebudete veštiť ani čarovať. Leviticus 19,26 (ekumenický preklad)
Keby spomedzi vás niektorý muž či žena vyvolával duchov zomrelých alebo bol veštcom, musí zomrieť. Ukameňujte ich. Sami ponesú vinu za svoju krv.‘“ Leviticus 20,27 (ekumenický preklad)
Nech sa nenájde u teba taký, čo by syna alebo dcéru prevádzal ohňom, ani veštec, ani vykladač znamení, ani hádač, ani čarodejník, ani zaklínač, ani vyvolávač duchov, ani jasnovidec, ani kto by sa vypytoval mŕtvych. Lebo je Hospodinovi ohavný každý, kto robí tieto veci. Pre tieto ohavnosti ich vyháňa Hospodin, tvoj Boh, spred teba. Deuteronomium 18,10-12 (evanjelický preklad)
Nenajde sa u teba nikto taký, kto by viedol svojho syna alebo svoju dcéru cez oheň, ani veštec ani planetár ani zaklínač ani čarodejník ani bosorák ani dopytujúci sa vešteckého ducha ani vedomec alebo taký, ktorý by sa niečo pýtal mŕtvych. Lebo ohavnosťou je Hospodinovi každý, kto to robí, a práve pre tie ohavnosti ich vyháňa Hospodin, tvoj Bôh od tvojej tvári. Deuteronomium 18,10-12 (Roháčkov preklad)
Keď Joram uvidel Jehuu, pýtal sa: „Je všetko v poriadku, Jehu?“ On odpovedal: „Aký poriadok? Ešte trvajú smilstvá tvojej matky Jezabel a jej mnohé čarodejstvá.“ 2.Kráľov 9,22 (katolícky preklad)
Postavil totiž v oboch nádvoriach Pánovho chrámu oltáre celému nebeskému vojsku. Previedol svojho syna cez oheň, zaoberal sa veštením a čarodejníctvom, obstaral si vyvolávačov duchov a hádačov, robil teda množstvo vecí, ktoré sa Pánovi nepáčia, aby ho popudzoval. 2.Kráľov 21,5-6 (katolícky preklad)
Ak vám povedia: „Choďte sa poradiť s duchmi a veštcami, ktorí šuškajú a šepocú, veď ľud sa utieka ku svojim bohom a k mŕtvym pre živých o výrok a o svedectvo.“ Zaiste sa vyslovia takýmito slovami, ktoré nedávajú nádej na rannú zoru. Izaiáš 8,19-20 (Botekov preklad)
Vydesí sa duch Egypťanov a zničím ich zámery. Budú sa pýtať bôžikov a čarodejníkov, duchov mŕtvych a veštcov. Izaiáš 19,3 (evanjelický preklad)
Preto vy nepočúvajte svojich prorokov, veštcov, snárov, hádačov a čarodejov, ktorí vám hovoria: “Nebudete poddaní babylonskému kráľovi!”, Jeremiáš 27,9 (katolícky preklad)
Znesväcujete ma u môjho ľudu za priehrštie jačmeňa a za kúsok chleba, keď zabíjate duše, ktoré nemajú zomrieť, a oživujete duše, ktoré nemajú žiť, keď luháte môjmu ľudu, ktorý počúva lož. Ezechiel 13,19 (katolícky preklad)
Znesväcujete ma pred mojím ľudom za priehrštie jačmeňa a za smidku chleba. Predpovedáte smrť ľuďom, ktorí nemajú zomrieť, a život tým, čo nemajú žiť, a tak luháte môjmu ľudu, ktorý počúva lož. Ezechiel 13,19 (Botekov preklad)
Vtedy kráľ prikázal zavolať čarodejníkov, veštcov, zaklínačov a Chaldejcov, aby oznámili kráľovi jeho sny. Tí prišli a postavili sa pred kráľa. Daniel 2,2 (evanjelický preklad)
ODKAZY:
K čarodejniciam všeobecne: https://www.youtube.com/watch?v=RKf6LUcVlG8&ab_channel=spolo%C4%8Denstvoevanjelick%C3%BDch%C5%BEien
K Lilith: https://www.youtube.com/watch?v=A-lmJO5k-e0&ab_channel=spolo%C4%8Denstvoevanjelick%C3%BDch%C5%BEien
2 komentáre
Zuzka, prepáč, zaujímavý text, len mi ušla pointa.
Môže byť, občas sa mi nedarí dostať veci z mojej hlavy jasne. Mal to byť stručný prehľad k téme z hľadiska Biblie a možno také uvedomenie si, že mnohé z toho, čo kto kedy veril o čarodejniciach, nemá nič spoločné s Bibliou. A vyjasniť (aspoň trocha) veci, čo tam spomínané sú.
Ďakujem za pripomienku, nabudúce si po sebe text prečítam viackrát a s odstupom 🙂