Toto je tretia časť Boázovho príbehu, pre prvú a druhú jednoducho kliknite.
manželstvo je seriózny biznis
Boáz vtedy, v tú významnú noc Rút sľúbil, že pre ňu urobí všetko, o čo prosí. Nebude to úplne jednoduché, lebo je ešte niekto pred ním, kto má právo uplatniť levirátny zákon. Preto sa Boáz púšťa do riešenia serióznych vecí. Neodťahuje sa od toho, nepredlžuje to, nevyhovára sa… také samozrejmé? Ja som sa asi v hlave, pri porovnávaní Boáza s tým, čo môžeme tak často vidieť okolo seba, nechala uniesť…
Čo to konkrétne znamená? Posadí sa do brány a počká na to, kým pôjde okolo muž, o ktorom hovoril s Rút; muž, ktorý má prednostnejšie právo vziať si ju. Potom takto zastaví desať starších a predostrie, čo chce riešiť. Spomenie Noemi a povie, že chce predať pole, ktoré patrilo jej nebohému manželovi. Ako prednostný kupca je oslovený bližší príbuzný. A tomu sa predstava nového poľa celkom páči. Hovorí, kúpim ho.
Ale Boáz pokračuje – ak chceš pole, kupuješ ho nielen od Noemi, ale aj od jej nevesty Rút s podmienkou, že meno jej manžela zachováš v jeho dedičstve. A vtedy tento muž, bližší príbuzný, ktorý presne vie, ako sa také meno zachováva, povie, toto nemôžem urobiť, lebo by som si zničil vlastné dedičstvo. Použi právo ty, ak ho chceš.
A potom, ako symbol uzavretia zmluvy, si muži vyzujú po topánke, ktoré si vzápätí vymenia, znova nahlas vyhlásia všetko, na čom sa dohodli… a seriózny biznis, myslím manželstvo, je dohodnutý.
toto manželstvo je riskantný biznis
Muži sa dohodli, Boáz má otvorenú cestu k tomu, čo chce on aj Rút. Ale ešte skôr ako sa k tomu prepracujem, chcem dať ešte na chvíľu priestor môjmu pragmatickému ja. Je dôležité povedať si, čo je v pozadí tohto manželstva.
Pre Boáza to, že Rút pochádza z Moábu, je riziko. Na jednej strane, áno, Rút od svojho národa odišla a sprevádzala svoju svokru, ale na druhej strane je tu jasné upozornenie v Zákone: KEĎ ŤA HOSPODIN, TVOJ BOH, UVEDIE DO KRAJINY, DO KTOREJ SA CHYSTÁŠ, A KEĎ PRED TEBOU VYŽENIE MNOHÉ NÁRODY…. NEVSTUPUJ S NIMI DO MANŽELSTVOM DO PRÍBUZENSTVA, SVOJE DCÉRY NEDÁVAJ ICH SYNOM A ICH DCÉRY NEBER PRE SVOJICH SYNOV. Tak ako teraz? Stačí rozhodnutie pridať sa k ich národu a už predtým byť za jedného z nich vydatá, aby sa to zmenilo? Stačí to? Je toto rozhodnutie dosť pevné? Dosť platné, dosť jasné v jej hlave a v jej srdci? Alebo je Rút stále pohanka?
Je tu ešte jedna vec, ktorá môže pomôcť, a to je Halaka. (alebo presnejšie Halakhah – to je bližšie k prepisu slova z hebrejčiny). Je to súbor židovských pravidiel a týka sa všetkých oblastí života. Vychádza z Tóry, pochádza od rabínov a z tradície. A podľa jedného výkladu ten bližší príbuzný si ju nechcel vziať, práve preto, že bola Moábka a nevedel, že Halaka hovorí, že aj moábske ženy môžu byť zarátané do izrelského spoločenstva.
Ale ešte som neskončila. Boáz bol muž, ktorý mal majetok, vplyv, postavenie. Myslíte si, že nikto neprejavil nesúhlas? Že si berie takú jednu….? (dosť vážne o tom pochybujem.)
Tiež, uvedomili ste si, že Rút nemala deti, a kto vie prečo…. ak by tak rozmýšľal Boáz, asi by to rýchlo zabalil. V tomto smere nemal žiadne záruky. A to som sama sebe nedovolila pustiť sa do vnútorného monológu o mixe rozličných kultúr, lebo stačí, že si vezmem Európu a predstavím si v jednom manželstve niekoho z Talianska a niekoho z Nórska… okay, pustila som sa do tej vnútornej debaty, ale toto si nechám sama pre seba. Ale niekedy môže byť práve “to iné” dobrá vec. Lebo iné zvyky nás môžu vyrušiť z tých našich nedobrých návykov.
takto sa manželstvo požehnáva
Boáz si mohol myseľ zamestnávať podobnými otázkami, myslím si však, že on to videl z inej perspektívy, Rút v jeho očiach bola dobrá investícia. To, čo sa o nej dozvedel, jasne hovorí o jej lojalite, starostlivosti o milovaných a o jej odvahe. Ktorý muž by na žene práve toto neocenil? Že to má v sebe, ten potenciál aj jeho vytrvalo a verne podporovať, že sa nezľakne ani nestiahne pred ničím, čo je pred nimi…no ktorý muž by niekoho takého nechcel? (počkať, rozmýšľam…. hmm, jedine ten, ktorý má sebadeštrukčné sklony, alebo ten, ktorý sám vo svojom vnútri vie, že tej lojality nie je hoden, lebo ju nebude vedieť odplatiť.)
A jeho očami sa na Rút začali dívať aj ľudia, ktorí o nej možno mali svoje pochybnosti… Nie, Biblia o tom nepíše, len mne to nedá pokoj, zdá sa mi to podozrivé, že sa niektoré veci odohrali tak jednoducho. Ale v konečnom dôsledku je najpodstatnejšie to, čo si o vás myslí ten najbližší človek, nie? Nie, podstatné je to, čo si o sebe myslíte vy sami. Počkať, aj toto škrtám. To najpodstatnejšie je to, čo si o vás myslí a ako vás vidí Boh.
Požehnania, ktoré pre manželstvo Boáza a Rút odzneli, spomínajú Ráchel, Leu a Támar a ja si spokojne hovorím, nemohli vybrať lepšie. Rút má výborné predchodkyne a vzory! A Boáz našiel neskutočne vydarenú, výnimočnú, skvostnú manželku.
požehnanie mať manžela
Syn Boáza a Rút sa podľa tohto zákona mal volať Malon, podľa jej prvého manžela, ale susedia ho pomenovali Obed a to meno mu zostalo. (dosť divné, že vám susedia pomenujú dieťa, ale…) V podstate, ak si všimnete v Biblii, Boáz ku koncu figuruje ako manžel, ktorý splodil syna, a spôsobil veľa radosti nielen manželke, ale aj svokre. (manželkinej svokre? Svokre z druhého kolena? nie je mi jasné, ako opísať Boázov a Noémin príbuzenský zväzok.) Ak si spomínate, na začiatku toho príbehu Noemi stráca manžela aj synov, a teraz dostáva zaťa (znova – je nevestin muž zať? alebo zať z druhého kolena?) a k tomu aj vnuka.
Požehnanie tam, kde už možno nebolo ani očakávané.
A čo sa týka Rútinho pohľadu na manžela – stačí vymenovať všetky tie jeho vlastnosti, ktoré sama zažila. Zbožný, rešpektujúci, uvážlivý, držiaci slovo, zodpovedný, ale aj otvorený, vďačný za nečakané prekvapenia, a mysliaci nielen sám na seba. Je dobré vedieť, že nie všetci manželia sú kríž. Niektorí sú doslova stelesnené požehnanie.
veľké sľuby schované v mene tohto muža
A ešte, aby to celé krásne doznelo, chcem Boázov príbeh zakončiť významom jeho mena. Lebo keď ten príbeh už poznáme, potom to meno…. už nie je len meno. Sloveso používané v Boázovom mene znamená byť silný, mocný, vplyvný. Často sa používa v porovnaní s ľudskou slabosťou.
Ďalšie sloveso, úzko prepojené s Boázovým menom, znamená – ponáhľať sa do bezpečia, hľadať útočisko – myslí sa tým ochrana aj od ľudí, ale najčastejšie Božia ochrana.
Meno Boáz doslova znamená SILOU, a na prvé počutie to je o sile konkrétneho muža, nositeľa tohto mena. Ale ľudská sila, fyzická, sila ducha, sila odhodlania, každá jedna má svoje hranice. A ak ju máme, vždy je to dar od Boha, nie naša zásluha. Nikdy by sme si nemali o sebe myslieť príliš veľa, ani vtedy, keď máme veľa silných pôsobivých momentov v životopise alebo rovno v mene.
Keď najbližšie pôjdete do Jeruzalema, choďte čo najbližšie k miestu, kde stával Chrám. Jeden z jeho pilierov bol pomenovaný Boáz, a rozmýšľam, či mu Šalamún dal meno podľa svojho prastarého otca, alebo či je to obsahom mena… možno oboje. Zaujímavé pripomenutie, ako je to s ľudskou silou v porovnaní s Božou, má Zachariáš. Keď Zerubaabel obnovoval Chrám po návrate z Babylonu, dostalo sa mu k tomu prorocké slovo: NIE VOJENSKOU MOCOU ANI SILOU, ALE MOJÍM DUCHOM, HOVORÍ HOSPODIN MOCNOSTÍ.
škoda, že končíme
Boáza som písala na záver druhej knihy (Atlas neznámych území). Bol pre mňa doslova lahôdka a potešenie…tá spojitosť so ženami a predsa tak mužný príbeh! Jeho zbožnosť nie je len povrchový náter. Zvlášť v súvislosti s Rút, to je jednoducho radosť čítať a pre mňa osobne je radosť jeho život opisovať! Ako sa za ňu postavil. Pri prvom stretnutí aj po tej noci, po ktorej ho už nič nezastavilo. Žena ochotná riskovať pre neho? On urobí ešte viac pre ňu!
Uvedomila som si, že nepoznám žiadneho muža, ktorý by vyhlásil, že kniha Rút patrí k jeho obľúbeným biblickým knihám. (prosím, prosím, prosím, povedzte mi, že takí existujú!) A pritom, Boáz je viac ako pôsobivý vzor. Ak sa niekto spýta, v čom? Čo výnimočné urobil? Odpoveď je veľmi jednoduchá: vybral si manželku. Dovolil sám sebe, aby sa zadíval smerom k žene, ktorú mnohí nemuseli považovať za dobrú voľbu. Mnohí muži na jeho mieste by sa rozhodli pre jednoduchšie riešenie. Pre ženu, s ktorou byť v manželstve nebude taká výzva. Ale v živote muža sú jednoducho momenty, keď musí zvážiť, či bude počúvať iných ľudí, či sa zľakne ponúkanej možnosti, či sa stiahne, alebo sa rozhodne zariadiť podľa svojho najlepšieho, Bohu hlboko dôverujúceho ja. So všetkými dôsledkami. On sám musí vedieť, či má na to….chrbticu.
Boáz si vybral manželku a tým umožnil, aby aj jeho meno bolo v Ježišovom rodokmeni. Tento muž sa veľmi dobre rozhodol.
A áno, tiež mi napadlo, že toto je kniha plná bojov, príbehov odvahy, kontrastov života a smrti, všade samí bojovníci, proroci, sudcovia a hlavy kmeňov, vyzvedači a vodcovia národa… a skončili príbehom, ako si jeden muž múdro vybral manželku. A to je presne príbeh, aký na záver bolo treba.
Máte radi príbehy?
Je to asi najčastejší spôsob, ako Biblia rozpráva. Príbehy ľudí, ktorí sa stretli s Bohom, nie preto, že boli dosť dobrí, ale zvyčajne skôr naopak….
Ženy z divokej záhrady (alebo ako to niekto milo pomenoval, „Divošky“) sú v tlačenej podobe už vypredané, no stále je tu e-kniha! A to isté platí aj v prípade Atlasu. Môžete si ich objednať sami alebo ich niekomu dopriať. Stačí kliknúť na na tento link
2 komentáre
som muž a rút je jedna z mojich obľúbených kníh už asi 10 rokov 🙂
Ďakujem! ďakujem ďakujem ďakujem! na takýto komentár čakám asi desať rokov 🙂