Poznáte také manželstvá, pri ktorých si poviete, toto má zmysel?
Aby bolo jasné, teraz hovorím k normálnym triezvo zmýšľajúcim ľuďom, nie k dievčatám, čo budú jačať pri pohľade na snubný prsteň alebo k chlapom, ktorí sa ženia len preto, lebo si, uups, nedávali pozor.
Takže znova, poznáte také manželstvá, pri ktorých si poviete, toto má zmysel? Lebo úprimne, ja veľa nie. (kým si ľudia myslia, že ste šťastní, nebudú sa vám zverovať. ale keď sa to zmení, potom…. potom si toho vypočujete!) Ale práve tých pár zriedkavých príkladov mi pripomenie, áno, bolo to vymyslené dobre. (aj keď podľa mňa na sobášny list by sa malo písať – výrobca neručí za škody spôsobené nesprávnym používaním.)
Myslím, že pár zaujímavých príkladov je aj v Biblii, aj keď vopred upozorňujem, toto nie je téma o manželstve. V tomto príbehu manželstvo hrá druhé husle. Nie preto, žeby bolo jedno, za koho ste vydaté alebo s kým ste sa oženili, práve naopak. Som presvedčená o tom, že Priscillino a Akvilovo manželstvo fungovalo. A to je dôvod, prečo pri nich môžeme hovoriť aj o niečom inom.
začnime manželom
Až sa cítim trochu vinná, že rozprávanie o žene začínam jej mužom, ale hádam to všetci prežijeme. Akvila bol pôvodne z Pontu, z malého talianského mesta. Vieme, že v Jeruzaleme na Zoslanie Ducha Svätého, myslím na tú originálnu udalosť, nejakí ľudia z Pontu boli. Akvila sa potom presťahoval do Ríma kvôli práci. Podľa nejakej tradície sa Akvila zaraďuje medzi Sedemdesiatich (širší okruh Ježišových učeníkov), ale na to nemáme žiadne dôkazy ani podklady na to, aby sme si to mysleli. Takže nie. Lebo to rovnako môžem vyhlásiť, že môj dedko trikrát splavil Ondavu a ešte k tomu vyliezol na Gerlach! (a nedokážete mi, že to tak nie je.) Tak sa radšej držíme Biblie (to sú tie moje nepríjemné zlozvyky…). Nevieme veľa o tom, kedy sa z veriaceho žida stal kresťan a nevieme, kedy stretol svoju manželku. Vieme, že z Ríma odchádzal už spolu s ňou.
Akvila je latinské meno a znamená orol. Bol z remeselníckej triedy; často oslobodení otroci mali nejaké remeslo. Žeby sa to týkalo aj jeho? Ale na druhej strane, aj apoštol Pavol bol takisto výrobca stanov a on bol slobodný rímsky občan (a to bolo fakt niečo).
odchod z Ríma
Existuje dobré manželstvo bez toho, aby tí dvaja museli prekonávať nejaké problémy? Začínam si myslieť, že nie.
Prví kresťania sa stále považovali za súčasť židovstva, len do toho vniesli niečo iné. Konkrétne, časť židov verila, že ich Mesiáš už prišiel (tým teraz hovoríme kresťania) a čas židov Ho čaká stále. V praxi to znamenalo, že tí prví spomenutí chodili do synagógy, svätili sobotu aj nedeľu. No ich postoj k mnohým veciam sa zmenil, Zákon pre nich nebol tá najvyššia autorita. A to tú ďalšiu časť židov (tých stále čakajúcich) celkom pekne štvalo. No ale povedzte že nie! Ja sa tu plahočím, strácam hlavu, aby som nezabudol ani na najmenšiu drobnosť v Zákone, a tu sú zrazu ľudia, ktorí na to kašlú? A pritom hovoria, že je to v poriadku, že je to tak správne?! Moji milí, tak toto tolerovať nebudeme ani náhodou!
V skratke – povstania v židovskej komunite viedli k tomu, že Klaudiovi, rímskemu cisárovi, rypli nervy a vyhnal všetkých kresťanov z Ríma. Takže Akvila a Priscilla sa museli zbaliť a ísť ďalej.
toto je manželka
Akvila a Priscilla sú menovaní dokopy šesťkrát v Novej Zmluve (to je druhá polovička Biblie, ak chcete môcť povedať, že ste prečítali polku Biblie, odporúčam začať práve touto – je podstatne kratšia :). Zaujímavé je, že štyrikrát je Priscilla menovaná pred svojim manželom.
Originál jej mena znie Priska, Priscilla je zdrobnenina. (a to by sa malo čítať Priskilla.) Je celkom zaujímavé zistiť, že apoštol Pavol (teraz urobte úctivé ooooo) a Lukáš (autor Skutkov – ďalšie oooo poprosím) nejakej žene hovorili zdrobneninou. Hmm. Jediné miesto, kde je spomínaná ako Priska, je 2.list Timoteovi, možno keď Pavol písal tomu mladému uchu, mu takto dal najavo, že treba dodržiavať nejaké hranice.
Jej meno znamená praveká, dávna, patriaca do starých čias – zo starej krvi – dlhoveká – príbuzné s gréckym slovom αρχαιος (archaios). Nevieme, či bola Rimanka alebo Židovka (pre národnosť sa píše veľké Ž, pre vieru malé, milí Štúrovci, za tú nelogickosť úprimne vďaka). Aj Židovky mohli mať rímske mená a ak sa rozhodla prestúpiť k židovstvu, bola vhodnou manželkou pre Akvilu, evidentne pôvodom Žida.
v Korinte
Spomínala som pri Akvilovi, že bol výrobca stanov, to bol aj dôvod, prečo sa presťahoval do Ríma. Vieme, že odtiaľ odchádzali už ako kresťania a mne sa páči, že nie je povedané, ako sa to udialo. – Ako si sa rozhodol, že tento Boh je te jediný správny? Bolo to výsledkom logického uvažovania? Ak nie, prečo si vôbec dovoľuješ myslieť, že máš pravdu? – to sú presne tie otázky, na ktoré mnohí ľudia nevedia odpovedať. A ja si myslím, že je to v poriadku. Viera je živá hybná sila a ako všetko živé ju môžete rozpitvať. No potom sa môže stať to, čo sa so živými organizmami stáva po pitve – že už živými byť prestanú. Teda: nemáme tušenia, ako sa Akvila a Priscilla stali kresťanmi; a sme veľmi spokojní s tým, že nemáme ani tušenia.
Takže Korint. Títo dvaja manželia si asi nevyberali to najzbožnejšie mesto… Biznis však fungoval, spoločenstvo kresťanov rástlo a hosťom týchto dvoch manželov bol aj apoštol Pavel (hromadné oooo). Presnejšie, bol tam asi rok a pol, ako povedal jeden komentátor, Pavel rok a pol prespával u Priscilly a Akvilu na gauči. A poviem vám, to nie je len tak hociaký časový údaj. Spomeňte si prosím na priateľov, známych alebo rodinných príslušníkov, ktorých manželstvá sú jednoducho otrasné. Keď sa dvaja ľudia urážajú, zosmiešňujú, ponižujú alebo rovno ziapu, a vy robíte všetko preto, aby ste v ich prítomnosti boli čo najkratšie. Už sa vám niekto taký vybavil? A už viete, ako rýchlo by ste od nich utekali? Tak potom môžete oceniť aj druhú stranu, manželstvo dvoch ľudí, pri ktorých aj taká samostatný rozcestovaný človek ako apoštol Pavel vydržal 18 mesiacov. Osemnásť mesiacov!
Celkovo sa zdá, že kresťania v Korinte boli pre Pavla povzbudenie. On k nim vtedy prišel z Atén, kde to bola bieda a katastrofa (smutné ooooo) a nič nešlo dobre. Človek by si povedal, že Korint, ako vtedajšie hlavné mesto hriechu, nebude dobrá voľba – ale aha ho! Silná cirkev a ľudia, ktorí boli povzbudením aj tam, kde by sme to možno nečakali.
aktívna žena
Minule som čítala niečo o tom, za čo všetko vďačíme feministkám. Bolo tam napríklad volebné právo, ale aj ďalšie veci, ktoré neboli úplne presné. Napríklad to, že storočia ženy zostávali doma a my ženy môžeme mať teraz vlastné zamestnanie vďaka feministkám. Mimochodom, táto chyba je pomerne častá, ľudia sa pozrú do stredoveku a povedia, toto a toto bolo stále takto. Dejiny – zvlášť dejiny cirkvi – siahajú hlbšie ako päťsto rokov dozadu. Takže ak poviem, že Priscilla mala zamestnanie, nebuďte prekvapení.
Hlavný dôvod, prečo Pavol zostal bývať u Akvilu a Priscilly, bolo to, že on – rovnako ako oni dvaja – bol výrobca stanov. Akvila bol výrobca stanov, a rovnako aj jeho žena. Priscilla nebola celý deň doma, jej prácou nebola len starostlivosť o domácnosť. Mnohí ľudia si myslia, že žena by mala ostať doma na základe nejakých fakt veľmi pomýlených predstáv o Biblii. Ale – takto priamo povedané to v Biblii nenájdete nikde. Namiesto toho je tu niečo iné. NEZABUDNITE ČÍTAŤ BIBLIU! Ženy v nej pracujú v obchode, v poľnohospodárstve, ako mlynárky, pastierky, remeselníčky – špeciálne v textile, parfumérky, kuchárky, pôrodné asistentky, zdravotné sestry, pomocnice v domácnosti (nie v svojej, takže za to boli platené), profesionálne plačky, sponzorky a podporovateľky niekoho. Iné ženy dokonca budovali mestá, súdili, viedli do boja a viedli cirkevné zbory (čo je vlastne veľmi podobné vedeniu do boja). Biblia nikde nekritizuje ženy, ktoré pracovali mimo domu, vo verejnej / svetskej sfére.
Aj vám to znie príliš feministicky? 🙂 A to sme pri Priscille ešte stále neprebrali to najdôležitejšie! Máte sa na čo tešiť….
poznámky
V blogu spomínam, že Pont je talianske mestečko, ale našla som údaj, že by to malo byť mesto v Malej Ázii, v dnešnom Turecku. Kým to overím, píšem tu túto informáciu.
Naozaj som rozmýšľala o tom, či sa výrobou stanov dá uživiť a kde…. toľko karaván a ľudí žijúcich v prechodných príbytkoch asi nebolo. a áno, židia majú sviatok stánkov, ale pointa pri výrobe takého stanu je, aby cez neho mohol fúkať vietor a cez strechu bolo vidno hviezdy a na to sa palmové listy hodia viac. potom som narazila na poznámku, že ten preklad „výrobcovia stanov“ nemusí byť pre nás úplne vystihujúci – lebo sa to netýkalo len stanov, ale komplet všetkého, čo sa vyrábalo z kože. a to už dáva trocha viac zmyslu.
Tiež som prišla na to, že som sa v texte nepresne vyjadrila – zmením text keď budem meniť aj audio – ide o formálne oslovenie Priscilly ako „Priska“. nie je použité len v liste Timoteovi, ale aj v liste Rímskym. zdá sa, že to Pavol chcel byť formálnym a Lukáš ako pisateľ si dovolil neformálnejšie oslovenie.
Zaujímavé bližšie čítanie, aj keď s jednou chybou (kde sa mali pozrieť do gréckeho originálu!) je tu: https://www.biblestudytools.com/bible-study/explore-the-bible/aquila-and-priscilla-a-godly-marriage-for-ministry.html
Zatiaľ bez komentára