Rút je hneď zo zbežného pohľadu výnimočná dvoma vecami. Je jedna zo žien, spomínaných v Ježišovom rodokmeni, a patrí tiež k tým dvom, po ktorých sú v Starej Zmluve pomenované knihy. Len dve ženy! Dve ženy, ktorých mená nájdete v zozname tých najsvätejších kníh.
Jedna z tých žien je Ester, Židovka, ale Rút nie je ani to. Nielenže žena, ale ešte aj pôvodom Moábka, jedna z najhorších nepriateľov Izraela. Ale Biblia nám sama dokazuje, ako sa mýlime, keď ju považujeme za skostnatelé čítanie. (začali sme tu.) Dnes pokračujeme druhými dvoma kapitolami.
Žatva končí a Noémi pokračuje vo svojom pláne. Teraz ho načrtne pred svojou nevestou. Dcéra moja, nemala by som ti pohľadať nejaký príbytok, kde by ti bolo dobre? – a vytasí práve s Boázom. Rút ho mala čas spoznať, a aj on mal čas spoznať ju.
Ešte poznámka k tomu plánu – nemyslím si, že by Noémi presne vedela, čo chce; skôr sa nechala viesť možnosťami. Vedela, že by chcela svojej neveste pomôcť zabezpečiť budúcnosť, odplatiť požehnanie, jej ochotu a obetavosť. Noémi hľadala a nechala sa viesť. Nerobila veci nasilu; nemyslela si, že len ona má pravdu. Hľadala a pýtala sa. (to je taký rozkošný rozdiel medzi Noémi a tým, čo som zažila napríklad ja… z niektorých snáh mi ešte teraz vlasy vstávajú dupkom)
Noémi sa stará o budúcnosť a áno, jasne, že sa Rút potrebuje vydať! A na rovinu, kopa zbožných dievčat v istom veku, ktoré sa pýtajú, Bože, ozaj chceš, aby som bola slobodá? – sa potrebujú vydať. Jasné že áno!!! Milé slobodné dievčatá, keď vďaka tomuto statusu máte výraz ubitej srnky alebo ešte lepšie, keď namiesto pôvabnej kvetinky začínate pripomínať kaktus, verte tomu, NIE JE TO ONO! Ja v skutočnosti poznám len veľmi máličko žien, ktoré sa v celibáte a v takomto živote našli. Tie sú úžasné. A niekedy im závidím. V čom je problém? Možno nám chýbajú ženy ako Noémi.
A Noemi má svoj plán. Čerpá zo svojich skúseností – ona sama už bola manželkou, matkou, a bola vdovou. A pri žiadnom svojom statuse myslím nezabudla na to, že je žena. To, čo sa deje mimo nej, je jedna vec, ale nič to nemení na tom, čo je v nej. Ona síce už nikoho zvádzať nebude, ale to, čo vie, môže podať ďalej.
Čo sa tu odohráva pred našimi očami? Ženské priateľstvo? Bol to Freud, alebo Nietzche, kto povedal, že žena nemôže byť žene priateľkou? Dovolím si nesúhlasiť. Áno, uznávam, ženy, ktoré vnímajú svoju hodnotu len cez iných ľudí, taký problém môžu mať. Ale také nie sú všetky. Mnohé iné vedia –aj keby som nebola matkou, manželkou, starou mamou, milenkou, priateľkou, spojenkyňou, kýmkoľvek, čo sa viaže k iným ľuďom – stále som to ja. Ja sama osebe. To, kým som, neurčujú len ľudia okolo mňa. To, kým som, určujem v prvom rade ja. (nepočúvam ľudí. dívam sa na Boha a viem, ako ma vidí. viem, kto som.)
Niečo také cítim z Noémi – rozvahu, zrelosť a vedomie toho, kto je.
Ona sa zjavne nepotrebuje presadzovať na úkor niekoho iného, nepotrebuje si potápaním iných ľudí zvyšovať svoje vlastné sebavedomie. Už od začiatku to vidno – teda, samozrejme, úplne všetko o nej neviem, ale sledujem jej konanie. Len si vezmite, ako sa správala k Rút! Ako by zareagovali iné ženy na jej mieste? Mať nevestu z nepriateľského pohanského národa, (takú moábsku špinu, ako by možno povedalo pár jej susedov), ktorá jej ani vnúčatá nedala, ale namiesto toho Noéminho syna odprevadila na druhý svet – koľko matiek by si v duchu povedalo – kiežby radšej zomrela ona, Rút, ako môj syn! Možno by to nepovedali nahlas. Teda, samozrejme, také veci sa nahlas hovoria len ak ste príliš hlúpy, naivný alebo opitý.
Noemi taká nie je. Podobné veci nehovorí nahlas a neznejú ani v jej hlave. Určite to celé, čo sa stalo, nebolo jednoduché, ale aj napriek týmto ranám cítiť z jej správania istú zrelosť, akceptovanie a nadhľad a k takýmto ľuďom mám veľký rešpekt.
Noémi vie, kto je; je žena bez ohľadu na ľudí, ktorí v jej živote sú alebo už nie sú. A niečo podobné usmerňuje u svojej nevesty. Rút dnes dostane lekciu, ako zvádzať muža. HA! No aká len toto je svokra, že? Pekne, že? Je koniec žatvy. Boáz ide oslavovať a bude piť. A áno, je príbuzný, ktorý by mal mať povinnosť levirátneho manželstva, ale nie najbližší – a donúti ho niekto? Ak on nebude chcieť, tak ani párom volov. A Noémi vie, že ak chlapom chcete pomôcť rozhodnúť sa byť chlapmi, troška ženskosti určite nie je na škodu…
Milá Rút, uprav sa, zvýrazni svoje ženské zvodné ja, obleč sa a navoňaj. A potom choď na oslavu žatvy, ale pekne počkaj, kým Boáz bude mať v hlave.
Myslím, že v Biblii nie je zachytené všetko, čo vtedy Noémi povedala Rút. Ale to nie je ani dôležité. Ak vyrastáte obklopená ženami, ktoré sú spokojné samy so sebou a vedia, kto sú, podobné veci a rady sa k vám dostanú ani neviete ako.. .. .
Takže Rút má na slávnosti vyhľadať Boáza, ale má počkať, kým bude v nálade. A tu by som sa ešte zastavila. Poznám totiž ľudí, ktorí tvrdia, že tento príbeh nie je o tom, ako pekné žena počas noci vkĺzla k trocha opitému spiacemu mužovi. Toto nie je ten zbožný scenár, ako by sme si chceli predstavovať, že sa dal dokopy jeden z Ježišových pra-pra starých rodičov. Ozaj je to tak nestráviteľné, tak neprípustné, že sa proti takémuto vysvetleniu niektorí ľudia bránia zubami nechtami?
Tak znova k tej Boázovej nálade. Ak sa najete a napijete, budete dobrej mysle? … Ak sa neviete dostať domov a spíte na hromade obilia, máte jasnú hlavu? A ak sa k vám (milí muži) počas noci pritúli pekná žena a vy na to prídete až o plnoci, ste naozaj triezvi? Neverííím!
Boáz sa teda niekedy okolo polnoci budí a zisťuje, že má spoločnosť. Pýta sa jej, kto je, a Rút mu povie svoje meno a tiež svoju prosbu, aby si ju podľa zákonov pre levirátne manželstvo vzal. Jasne, je to vyjadrené trošku stroho – dosť stroho na to, že tento dialóg prebehol medzi dvoma ľuďmi, ktorí sa asi páčili jeden druhému a rozprávali sa počas noci blízko blizúčko k sebe. Boáz znova oceňuje oddanosť Rút, tentoraz voči nemu, a povie, že to síce nie je jednoduché, ale on urobí o čo ho požiadala. Nie preto, že musí. Dívajúc sa na ženu, ktorú si vážil, ktorá sa mu páčila a ktorá, krásna a zvodná sa teraz túlila k jeho nohám, Boáz vie, že to urobí lebo chce.
To, čo si o tomto nočnom príbehu prečítate z Biblie – to určite nie je všetko. Niektoré rozhovory, zvlášť v takýchto situáciach sú dôverné a osobné – a na rovinu – nás do toho nič nie je. Ak ste predsa len zvedaví, tvorte si svoje vlastné dôverné rozhovory.
Všimnite si, čo sa deje potom. (nie, nemyslím na nič nevhodné. ozaj si nemyslím, žeby sa vtedy v noci niečo stalo.) Aj keď sa dohodli na tom, čo Rút chcela, Boáz svoju nočnú návštevníčku neposiela domov. Ešte si ju necháva spať pritúlenú pri ňom a Rút odchádza ku svokre tesne pred svitaním – nech ju nikto nemôže spoznať a nech ľudské jazyky zbytočne nepremieľajú to, do čoho ich nič nie je.
Až mi prsty brnia od nedočkavosti, aby som k tomu niečo napísala!!! Jednoducho, do niektorých vecí nikoho nič nie je. Lebo ľudia (čím to prosím vás je?) vo väčšine veľmi radi rozoberajú životy druhých – a to nemyslím tie priateľné verzie, keď sa v dobrom rozprávate o spoločných známych. Nie. Sme indiskrétni, staráme sa o veci, do ktorých nás nič nie je, pcháme nos do cudzích záležítostí a hneváme sa, keď po ňom dostaneme. Veľa ľudí okolo mňa sa tvári, že oni takí nie sú, a bulvárne plátky si kupujú len kvôli zahraničným správam. A veľa iných ľudí, kresťanov! sa tvári, že je ich svätou povinnosťou rozoberať životy druhých – hovorí sa o vykázateľnosti (teda žiadne skryté hriechy, sestry a bratia, áno? a ja vám poviem, ktoré to tie skryté hriechy sú!). Čistý hyenizmus v svätej maske.
Keď sme boli malí a niekto sa správal podobne, jednoducho (a drzo) sme povedali, staraj sa o seba! (Taká užitočná drzosť, že?) A v Biblii, konkrétne v liste Židom sa síce píše o pozorovaní sa navzájom, ale k tomu, aby sme sa povzbudzovali! Nie ohovárali, nie hovorili hnusne za chrbtom neprítomných ľudí, nie pohoršene krútili ústami nad ich rozhodnutiami, nie z nejakého piedestálu sa pozerajúc na všetkých tých ľudí, ktorí svoje hriechy nevedeli zahrabať dostatočne kvalitne – teda tak kvalitne, ako my – nie, nič z toho. Pozorujme sa, aby sme sa povzbudzovali! Povzbudzovali! Ale niektorým ľuďom to nedôjde ani keby ste im to rovno vytetovali.
Toto nie je manifest na ospravedlnenie konania, keď sa vykašleme na Božie prikázania a urobíme si vlastné. Toto je pripomienka – bez ohľadu, čo o nás vedia či nevedia ľudia, Niekto Iný vie všetko. Ak s tým počítame pri svojom konaní, je to potom úplne iná debata.
Kapitola končí tým, ako Rút – a nie s prázdnymi rukami – odchádza ku svokre. Okrem obilia si so sebou nesie aj Boázov sľub, že – citujem – ten muž si nedá pokoj a privedie tú záležitosť ku koncu ešte dnes.
A jedným dychom dodávam, toto nie je tak samozrejmá vec! Čím ďalej, tým nejak viac počúvam o mužoch v cirkvi, ktorí síce niečo sľúbia, vezmú na seba zodpovednosť, zaviažu sa chovať a rozhodovať a bla bla bla…a v praxi z toho zostáva presne len to blaa blaa blaaaa. Lebo pravdu aj svoje sľuby si prispôsobia tak, ako im práve vyhovuje. Žijú v pocite neomylnosti a vlastnej nenahraditeľnosti. Zabúdajú, že muža nerobia len anatomické danosti. Desivá vec…
Nechcem to tu rozoberať, chcem len vysvetliť, aké to pre mňa je – po negatívnych skúsenostiach čítať o niekom ako Boáz. Čistá radosť a potešenie! Boáz sľúbil a Boáz aj plní. Ide sa zastať Rút. Solventný vážený muž sa rozhodne vziať si ženu, ktorá bola vdova, pochádzala z nepriateľského národa, a – bola vôbec plodná? To nie je ktovieaká vizitka… A kto vie, čo by na to povedala Boázova mamička 🙂
Ak vás zaujíma, ako presne to prebiehalo, prečítajte si v Biblii o Boázovi sediacemu pod bránou, o bližšom príbuznom, desiatich starších a výmene topánok. Pre mňa je dôležitý výsledok. Boáz si vezme Rút a už je to všetkým jasné.
A vďaka nemu a jeho konaniu všetci, čo boli vtedy prítomní, žehnali Rút: NECH HOSPODIN DÁ, ABY ŽENA, KTORÁ VCHÁDZA DO TVOJHO DOMU, BOLA AKO RÁCHEL A LEA, KTORÉ SPOLU VYBUDOVALI DOM IZRAELA. .. NECH TVOJ DOM Z POTOMSTVA, KTORÉ TI BOH DÁ Z TEJTO ŽENY, BUDE AKO DOM PERECA, KTORÉHO JÚDOVI PORODILA TÁMAR. Všimli ste si tú Támar? (pozrite sa prosím na Támar tu…) Boáz bol siedma generácia od Támarinho syna, a jej meno už bolo v požehnaní. Veľmi sa mi to páči!
A takto sa narodil Óbed, dedko kráľa Dávida. A neviemkoľkokrát pra-dedko Ježiša. Tomu hovoríme aj Kristus, Mesiáš, Spasiteľ sveta. Pekný príbeh, že? A najlepšie na tom je, že toto nie je rozprávka…
V tejto biblickej knihe sa často objavujú dva výrazy. Prvý je go´el – zástanca, vykupiteľ. Tento výraz označuje človeka, často príbuzného, ktorý má povinnosť pomáhať a zachraňovať. Tak, ako ním bol Boáz pre Rút. A druhé časté slovo je chesed – milosrdenstvo, solidarita. Obe tieto slovíčka určujú tú melódiu, ktorá sa nesie v pozadí tohoto príbehu. A obe tieto slovíčka sa často používajú aj v súvislosti s Dirigentom tej melódie. Myslím v súvislosti s Bohom.
Teraz asi budem znieť trocha idealisticky, ale ani tak to nevzdám! Skúsme uvažovať… ak by sme sa všetci trocha viac správali, trocha viac chceli konať podľa týchto slov, veľa vecí by bolo iných. Skúste to aspoň na jeden deň. Dnes. Byť pre niekoho iného zástancom a priniesť mu požehnanie. Skúste… nie z povinnosti, ale možno z túžby meniť život niekoho iného, napríklad? Ako Noémi. Vdova, ktorej v rýchlom slede zomreli muž a synovia, traja najdôležitejší ľudia jej života. Áno, toto muselo bolieť. Ale to nebolo všetko, čo sa s ňou dialo. Ona sa rozhodla vo svojom príbehu pokračovať. Ako Rút. Žena, ktorej namiesto muža a detí zostala na hlave svokra. Alebo Boáz! Tiež sa mohol lepšie oženiť. Ale on si našiel svoje dôvody.
A na úplný záver, dve poznámky.
Ak rozmýšľate, čo na takú nevestu povedala Boázova mamička, viete, že jej meno bolo Rachab? (tuto a tu je o nej to, čo potrebujete) Pán Boh teda má zmysel pre humor!
A ešte, uvedomili ste si to vôbec? Poznáte lepší príbeh, ako žena požiadala o ruku muža?
áno, od napísania tohto blogu prešlo šesť rokov a áno, stále som Boázovou fanynkou! a to až takou, že síce som už písala aj o Rút aj o Noemi, ale aj tak som neodolala a napísala Boáza osobitne. patrí do doby sudcov, a preto bol pre mňa úplne ideálnym zakončením druhej knihy. pozitívny, inšpirujúci muž.
1 Komentár
[…] chleba! No kedy inokedy, keď nie práve po žatve? Ložín Pokračovanie príbehu Rút tu Tags | Betlehem, Boáz, hlad, Ježišov rodokmeň, levirátne manželstvo, Moáb, Mojžišov […]