Minule som sa zastavila tesne pred tým, ako sme sa k nejakému snu vôbec dostali. Kráľovi sa čosi snívalo a chce výklad bez toho, aby niekomu porozprával, čo mal v noci pred očami.
Kedže sa nenájde nikto, kto by bol toho schopný, kráľ dá v hneve rozkaz zabíjať všetkých veštcov a im podobných; medzi nimi aj tých, ktorých sa na to spýtať ani nestihli. Týka sa to Daniela a jeho priateľov. Tí si však žiadajú time-out a začínajú sa modliť. A Boh im odpovedá. Myslím tým – Daniel už vie, čo sa Nebukadnesarovi snívalo a vie aj to, čo ten sen znamená. Je to ako v hokeji: mám puk a všetci obrancovia súperov sú mimo.
chcem hovoriť!
Daniel žiada o audienciu u kráľa a Arjóch, jeho zmocnenec, ktorý mu vybavil odklad, mu zariad aj audienciu. Niežeby bol on taký ľudomil, ale môže ukázať kráľovi, ako sa on o neho stará. On vidí svoje možnosti, ktoré mu klopú na dvere a aj v Danielovi vidí ďalšiu možnosť.
Rozmýšľam o tom, ako môže byť celkom múdre, počítať s tým, ako budú ľudia reagovať. Myslím nie zbožní ľudia, ale takí, ktorí sledujú svoje vlastné záujmy. Niekedy môže byť naozaj praktické nemať o ľuďoch prehnané ilúzie, ale radšej prijať to, akí sú naozaj. A potom s tým rátať a zahrnúť to do svojich plánov. Možno niečo podobné myslel Ježiš, keď povedal, robte si priateľov pomocou nespravodlivej mamony…
Arjóch teda vidí svoju príležitosť, ale kráľ má svoje pochybnosti. Ak to nevedeli najlepší učenci babylonského dvora, bude to vedieť nejaký prisťahovalec? Ale tieto pochybnosti Daniela nemôžu zastaviť. Určite poznáte pár motivačných príbehov, napríklad o tom austrálskom farmárovi, ktorý súťaž v niekoľkodňovom behu vyhral, lebo neoddychoval. Nevedel, že sa to dá, a tých, ktorí tvrdili, že bez oddychu to nie je možné, nepočul. Alebo o tých žabách lezúcich na vysokú vežu, a ľuďoch naokolo, čo kričali, to sa nedá, je to príliš namáhavé… vyhrala, a vlastne ako jediná vežu zdolala žaba, ktorá bola…. hluchá. Jednoducho, chcem povedať, z niektorých ľudí si radšej nič nerobte. Ignorant síce nie je pekné slovo, ale niekedy sakra užitočné.
známosti na vysokých miestach
Daniel kráľovi vysvetlí, prečo výklad sna, ktorý nepočuli, bol nad možnosti jeho veštcov – tu hovorí Boh, to je iný level. Alebo povedané terminológiou jedného nášho profesora, iná boxerská kategória.
A v tom všetkom, čo hovorí, jasne znieť – NIE JA, ALE MôJ BOH. Nejde tu len o vysvetlenie, odkiaľ má svoje poznanie. Daniel nie je múdrejší ako ostatní muži. Nie je. (a prosím všetkých ľudí, ktorí čítali niekde niečo iné, aby nepapuľovali. nie je.) Ide o to, že má lepší zdroj informácií. Určite poznáte ľudí v cirkvi, ktorí sú v niečom dobrí. Majú duchovný dar, ktorý vie ohromiť; napríklad vedia kázať. Ale nie všetci zvládajú aj zodpovednosť, ktorá s darom prichádza. Nezvládajú nechať žiariť Boha, lebo je akosi ľahšie, keď žiaria oni sami. Je to také prirodzenejšie, všetkým nám to ide ľahšie, vieme to; v svojej najhlbšej hĺbke sme všetci poriadni egoisti. Ťažko sa to identifikuje, u iných aj u seba, lebo pod maskou zbožnosti môže mnoho vecí vyzerať dobre.
Výborný film práve s touto myšlienkou je Diablov advokát: Vanity, definitely my favorite sin. Vanity ako márnivosť, domýšľavosť, samoľúbosť. Prázdnota a pýcha. Hriech v jednej zo svojich najzradnejších a najlákavejších foriem. Potrpieť si sám na seba. Skĺznuť k tomu sa dá veľmi ľahko.
konečne ten sen!
Áno, kráľ, mal si prorocký sen. Ale ten ti nebol schopný vysvetliť nikto, koho si o to žiadal. Je však Boh na nebi, ktorý odhaľuje tajomstvá.. a ja tajomstvo sna viem nie preto, žeby som bol ja múdrejší ako všetci ostatní, ale ide o teba. Ty potrebuješ poznať význam tohto sna, hovorí Daniel. A konečne sme pri sne.
Ty, kráľ, si videl akúsi mohutnú sochu. Tá socha bola veľká a jej lesk bol veľmi silný; stála pred tebou a jej výzor naháňal strach. Jej hlava bola z rýdzeho zlata, prsia a ramená zo striebra, brucho a bedrá z bronzu. Jej nohy boli zo železa a chodidlá čiastočne zo železa a čiastočne z hliny. Díval si sa, až sa bez zásahu rúk odštiepil kameň a zasiahol chodidlá sochy, čo boli zo železa a z hliny, a rozdrvil ich. Potom sa železo, hlina, bronz, striebro a zlato naraz rozdrvili a boli ako plevy z letnej holohumnice; zdvihol ich vietor a nikde sa už nenašli. Z kameňa, čo zasiahol sochu, stal sa veľký vrch a zaplnil celú zem.
Toto je sen a nasleduje jeho výklad.
ak chcete onemieť od úžasu, teraz máte príležitosť
Kráľ Nebukadnesar, ty si hlava zo zlata. Tvoji radcovia a celá tvoja krajina ťa môže považovať za boha, ale ja viem, že je to inak. Môj Boh je Ten, ktorý ťa obdaroval silou, mocou a vznešenosťou. Tvoje meno vďaka nemu budú opakovať mnohé ďalšie generácie, ale v porovnaní s Iným Menom to nebude nič. Po tebe príde menšie kráľovstvo, to je to striebro. Potom kráľovstvo z bronzu, ktoré bude vládnuť celej zemi. Štvrté kráľovstvo mocné ako železo a rovnako ako železo bude drviť a rozbíjať. Chodidlá čiastočne zo železa a z hliny hovoria o ďalšom kráľovstve, sčasti silnom a sčasti krehkom. Premiešané, ale nie súdržné; nikdy nie úplne spojené.
A práve v tých časoch, ktoré symbolizujú nohy, príde niečo veľké. Väčšie ako všetky spomínané ríše dohromady; väčšie, ako si vôbec dokážeme predstaviť. Kameň odštiepený z hory bez zásahu rúk, ničiaci všetko, čo bolo doteraz. Kráľovstvo, ktoré tu bude naveky.
Predstavujem si, ako Daniel hovorí a Nebukadnesar v ohromení zadržiava dych. DEJINY NIKDY NEBOLI FASCINUJÚCEJŠIE.
A to najdôležitejšie, kameň. Viete, o kom to proroctvo hovorí? Nebukadnesar mal prorocký sen a videl Ježiša. Áno, videl kameň, ale presne tým Ježiš je. Základom budúcnosti, ktorá začína Ním a nekončí. Keď apoštol Peter píše o Ježišovi, cituje ďalšieho z prorokov a spomína ten kameň, základ budúceho: Hľa, kladiem na Sione kameň, uholný, vyvolený, vzácny; kto verí v neho, nebude zahanbený.
Poviem to ešte raz. Kameň oddelený od skaly bez pomoci ľudských rúk sa vzťahuje na príchod Mesiáša. Na toho Mesiáša, ktorého tak túžobne mnohí babylonskí zajatci čakali, modlili sa a dúfali…
Ten Mesiáš je Ježiš, to my už vieme, a áno, bol to prorocký sen, lebo Ježiš – hovoriac sám o sebe – cituje tento Nebukadnesarov sen. Áno, áno, áno! Dobre ste počuli! Ježiš cituje sen nejakého pohanského kráľa! Ach, ako mňa toto baví, keď Pán Boh robí úplne niečo iné, ako od Neho ľudia čakajú! Takéto lahôdky si nesmierne vychutnávam. A tiež sa trocha bavím, lebo ak by Pán Boh poveril plánovaním Mesiášovho príchodu ľudí, takých tých pohodlne konzervatívnych, takých čo neľúbia zmeny ani prekvapenia, toto by tam nebolo. Áno, On vie, prečo to neurobil. Pripraviť nás o takéto momenty? To by bola škoda!!
všetci ma uvidia, všetci to uznajú, všetci sa sklonia….
Ešte na chvíľu znova späť k snu a k jeho, ehm, čo to je? Autor určite nie, tak pôvodný majiteľ? Povedzme… Čo bol výsledok výkladu jeho sna? Uznanie Danielovho Boha ako toho najvyššieho. A aj sám Daniel povýšený, dostáva moc a vplyv; a spolu s ním postupujú aj jeho priatelia.
Spomínala som, že niektorí júdski zajatci sa mali v Babylone tak dobre, že zabudli na svojho Boha. To isté mohlo čakať aj ich; veď predsa to, čo absolvovali, nebolo vzdelanie, ale náboženská prevýchova. A po tom, ako sa im podaril úspešný ťah na bránku s výkladom kráľových snov, mohli si kľudne užívať svojich päť minút slávy. Ale to by o ich viere veľmi v dobrom nesvedčilo, že? Som rada, že sa to nestalo, a že títo júdski chlapci nezabudli, odkiaľ sú a komu patria. Pre Daniela je ešte nachystaných pár ďalších, zaujímavých príležitostí….
Už som spomínala Matrix, kde si vypožičali meno tohto kráľa. Použili ho v jeho gréckej podobe na meno povstaleckej lode.
Na štítku na lodi tam môžete objaviť aj nápis: MARK III No.11. Je to odkaz na tretu kapitolu Markovho evanjelia a jej jedenásty verš:
Keď ho zbadali nečistí duchovia, padali pred ním a kričali: Ty si Syn Boží!
Prosím, nezabudnime. Platí to pre všetkých nás. Sme súčasťou väčšieho plánu. Niečoho, čo prevyšuje naše životy. Máme tú úžasnú možnosť, že mnohé proroctvá môžeme vidieť ako splnené. Ak niekto tak s prehľadom diriguje dejiny, nepostará sa rovnako aj o môj život? Nielen kvôli mne, ale aj kvôli celému príbehu. Príbehu o tej najsilnejšej ríši v kompletne celých dejinách sveta.
A môžem sa na záver pochváliť? Toto, ktorý je na jej čele, poznám osobne…
POZNÁMKY
Miesto, kde Ježiš cituje tento sen, je Lukáš 20,18.
Ten prorok, na ktorého nadväzuje Peter v jeho 1.liste, je Izaiáš 28,16.
A ešte poznámka k chronologickej neusporiadanosti: Ak ste už otvorili knihu Daniel, možno vám tento príbeh v celom kontexte príde divný. V prvej kapitole sa spomína, že kráľ sa už rozprával s Danielom a jeho priateľmi a uznal, že ich učenosti sa nič nevyrovná. Prečo sa v druhej kapitole tvári, že ho nepozná? Pravdepodobne sa stalo to, že táto kapitola mala miesto pred tou prvou – a vysvetľovala, ako sa Daniel a jeho priatelia dostali na babylonský dvor a získali svoje postavenie. To len aby ste vedeli.
Zatiaľ bez komentára