Minule som začala tým, že som ako úvod k Samsonovi písala o Jánošíkovi. A prekvapivo, alebo ani nie, aj ďalej sa jeho príbeh podobá na nášho Jánošíka viac, ako by som čakala.
Keď sa narobilo toľko rozruchu okolo jeho počatia a výchovy, čakala by som nejaký hrdinský program v dospelom veku. A niežeby mnoho z toho, čo Samson urobí, nebolo hrdinské. Len to bude také mimochodom. V zmysle, momentálne mám za cieľ niečo úplne iné, ale keď sa život po ceste skomplikuje, nemám problém sa s tým vyrovnať.
buď beda láske, čo vraj býva slepá…
Samson sa raz objavil v Timne a zahľadel sa do jednej filištínskej ženy. Samsonovi sa páči tak veľmi, že pripomína koňa s klapkami na očiach. Nemyslí na nič iné, keď príde domov, povie o nej rodičom a dodá, tú mi vezmite za ženu.
Jeho rodičia najprv namietajú, ale potom sa nechajú ukecať.
A nie, to nie je v poriadku, lebo jeho národ mal jasné príkazy o národoch, ktoré Boh pred nimi vyženie zo zasľúbenej krajiny. NEVSTUPUJ S NIMI DO PRÍBUZENSTVA, SVOJU DCÉRU NEVYDÁVAJ ZA SYNA NIEKTORÉHO Z NICH A ANI JEHO DCÉRU NEVEZMEŠ PRE SVOJHO SYNA. A je tam aj logické zdôvodnenie tak striktného príkazu: TO BY TVOJHO SYNA ODVRÁTILO ODO MŇA A SLÚŽILI BY CUDZÍM BOHOM.
Vyvolený ľud má ostatných privádzať k Bohu, a nie prispôsobovať sa im.
Samson povedal, túto vezmite, lebo ona sa mi páči – doslova: ona je správna v mojich očiach. Ale to, či je to v Božích očiach rovnako, to mu nenapadlo.
A hlavne – o čom tu v kuse hovorím? Že Boh povolával sudcov do služby aj na to, aby bojovali proti nepriateľom Izraela! Máme tu sudcu, ktorý je požehnaný a výnimočný od úplného počiatku svojho života, a čo on urobí? Zahľadí sa do jednej z nepriateľov, a chce si ju vziať za ženu! Chce z nej spraviť súčasť svojej rodiny a zo seba súčasť jej. Toto nie je príbeh, kde sa všetko skončí dobre, lebo pravá láska zvíťazí, alebo kde ľudia chcú spolunažívať, nájdu si k tomu cestu alebo podobné rýchlokvasené nádeje. To ani náhodou. Nepredpokladala by som o sebe, že niekedy v mojom živote príde čas, keď poviem, pozrite sa na Rómea a Júliu, ani tam to nedopadlo dobre, ale práve teraz mám k tomu veľmi blízko.
viac, ako vidíme
Ale aj v tom, do koho sa Samson zahľadel, vidíme Božie prsty. Biblia doslova hovorí, že toto je Božia práca, že sú v tom Jeho prsty, lebo hľadá zámienku proti Filištíncom. Pripravuje sa niečo, čo znemožní Izraelcom splynúť s Filištíncami, ktorí nad nimi v tom čase vládnu. Lebo títo nepriatelia boli nebezpeční iným spôsobom, ako tí predchádzajúci. Jeden z predchádzajúcich sudcov, Šamgar, ich pobil šesťsto na jeden raz. Ale tu sa predstavujú zdanlivo nie násilne, napríklad nemajú problém so zmiešanými sobášmi, lebo vedia, že aj týmto môžu dosiahnuť svoje. Izraelci skôr mali na ich adresu tendenciu povedať, veď nám je s nimi/pod nimi dobre, tak načo to meniť…? (nepripomína vám to niečo?)
Jasné, že som si pri Samsonovom zamilovaní položila aj ďalšie otázky!
A určite, určite sa k nim ešte dostanem.
obchádza ako revúci lev a hľadá, koho by zožral
Samson sa s rodičmi vyberie do Timny k budúcej neveste. A neviem, kde boli v tej chvíli rodičia, ale viem, že neboli pri svojom synovi, keď na neho zaútočil lev.
Je veľa krásnych miest, kde je lev v Biblii spomínaný pozitívne, ako symbol Ježiša. Lev z kmeňa Júdu! Ale táto kniha neškatuľkuje, a to dokonca ani tie zvieratá, ku ktorým je prirovnávaný Mesiáš. (ďalší dobrý dôvod byť vo fanclube tejto knihy!) Napríklad apoštol Peter prirovnal k revúcemu levovi nášho najväčšieho nepriateľa a my možno trochu prekvapene sledujeme, ako je jedno zviera symbolom Ježiša aj symbolom diabla.
Čo z toho? Dve veci: žiadne zviera nie je vyslovene dobré alebo zlé; a tiež – ak zvyknete takto zaškatuľkovať ľudí – nerobte to. Je to fakt veľmi hlúpe. Nielenže na to môžu doplatiť nevinní (ako zvieratá, čo vyzabíjavali ľudia, lebo sú negatívne spomenuté v Biblii alebo ako ľudia, ktorých niekto iný takto zaškatuľkoval) alebo na to doplatíme my. Hovorím o tom, keď podceníme ľudskú zlobu. Je nám jasné, že keď sa stretneme na púšti s levom my, nebudeme nadšene dvíhať ruky a vykrikovať, oo, aká krásna mačička! Tak to nerobme ani u ľudí. Jediný, kto chce vždy a stále a spoľahlivo naše dobro, je Boh. Myslím, že na to aj Samson zabudol. S levom sa síce vysporiadal, ale ľudí riadne podcenil.
Ako presne zabil Samson toho leva? Biblia hovorí, že ho ovládol Hospodinov duch a on ho holými rukami roztrhal ako kozľa (no neviem, kto holými rukami roztrhá kozľa? MMA fighters? a ešte leva?! wow! nechala som sa trocha uniesť….)
povolaný, zasvätený, silný, stále však muž
Lev je mŕtvy a Samson sa ide pozhovárať so ženou, ktorá sa mu páčila. A keď neskôr ide tou istou cestou na svoju svadbu, nájde v zdochline zvieraťa včelí roj, vyberie plást medu a nielenže si z neho dá on sám, ale ponúkne aj svojim rodičom. Fuj! Žiaden Izraelec by sa niečoho takého nemal dotknúť, a nie ešte niekto, kto je ako nazirejec zasvätený Bohu. Tí mali dokonca zakázané priblížiť sa aj k svojim najbližším, ak by zomreli, a nie ešte toto. Ale vidíme, žeby s tým mal Samson nejaký problém, žeby o tom rozmýšľal alebo niečo podobné? Ale figu…
Med nájdený v levovi použije Samson aj inak, urobí z toho hádanku. Počas sedemdennej hostiny v dome nevesty je mu pridelená družina mládencov, alebo po našom družbovia. Ale vyzerá to, že títo tridsiati boli skôr ochranka – chrániť mali nie Samsona, ale ostatných pred ním. On im položí hádanku a povie, že ak ju rozlúštia počas siedmych dní trvania svadobnej hostiny, dá každému jednému z nich košeľu a svadobné šaty. V prípade, že sa im to nepodarí, tridsať košieľ a svadobných šiat dostane od nich on. Išlo o dosť drahé oblečenie, a družbovskej ochranke sa určite nechce platiť za niečo, čo spolu z nevestou z ich národa dostane cudzí chlap.
Hádanka znela, z pažravca vyšiel pokrm a zo siláka vyšla sladkosť. Družbovia správnu odpoveď netušia ani náhodou, preto robia to, o čom veria, že bude fungovať. Zatlačia na Samsonovu ženu. Ak sa niekto vie dostať mužovi pod kožu, tak to bude žena. Bystrí chlapci, dobre to vyysleli, možno s niečím podobným majú vlastný skúsenosť. Fyzická sila nehrá úlohu tam, kde nastupujú zbrane úplne iného druhu.
Aby som ale bola objektívna, družbovia Samsonovu ženu vydierali poriadne surovo. Vyhrážali sa jej, že ak im nepomôže, spália ju aj s celou jej rodinou. A iste sú ľudia, ktorí sú ochotní pre niečo riskovať vlastný život alebo im je to takmer jedno, ale málokto sa nezlomí, keď niečo hrozí tým, ktorých miluje. Preto Samsonova žena príde za ním so slzami v očiach a začne ho, hmm, podľa mňa to, čo nasleduje, je citové vydieranie. Ty ma len nenávidíš a nemiluješ ma, hovorí. A takto naňho nalieha tri dni, až ho zlomí. (no ak by šlo o moju rodinu, ja by som to urobila rovnako. a neklamme si tu, že ja som jediná.)
vyhrať bitku, prehrať vojnu
Družbovská ochranka pozná správnu odpoveď, a Samson im hovorí, keby ste neboli orali na mojej jalovičke, neboli by ste rozlúštili moju hádanku. Čítajúc toto, nemôžem sa zbaviť pocitu, že to znie ako sexuálna narážka. Naznačoval Samson niečo? Nenašla som žiaden komentár, ktorý by akokoľvek vysvetľoval voľbu jeho slov. A ak by aj tieto slová nemali tento zámer, Samson opísal niečo seriózne zlé. Lebo síce vieme pochopiť ľudí, ktorých vydierajú vyhrážaním sa ich blízkym, ale otázka zostáva, prečo to žena nepovedala Samsonovi?
Toto je celé zle. Biblia síce krásne hovorí o tom, ako muž a žena spoločne tvoria nový celok, ale čo z toho máte, keď si beriete niekoho, komu je to jedno? Samson sa nechal zmanipulovať, nechal sa vtiahnuť do situácie, ktorá bola zlá a ktorú nemohol ani inak riešiť, lebo urobil základnú chybu už na začiatku: pri výbere.
Keď Biblia označuje obrátenie sa k iným bohom ako sexuálnu neveru (čítali ste niekedy Ozeáša? alebo našli ste odvahu na Ezechiela?), z hľadiska mnohých ľudí mieša dve nezmiešateľné veci. Ale keď konečne pripustíme, že viera sa netýka len povrchu, ale tá skutočná preniká hlboko pod našu kožu, pomaly objavíme, ako presné to je.
SO VŠEMOŽNOU BDELOSŤOU CHRÁŇ SI SRDCE, LEBO Z NEHO PRAMENÍ ŽIVOT.
Na Samsona zostúpi Boží Duch, pobije tridsať iných mužov, poberie od nich všetko, čo mali a vyrovná prehratú stávku. A potom nahnevaný odíde späť do otcovského domu. A čo jeho žena? Tú dajú jednému z jeho družbov. (??? hej. presne toto.)
Viete čo? Toto ma už štve. Koľko hrdinov, ktorých slabým miestom bola nejaká žena, poznáte? Jánošík určite nebude jediný… Zas a znova. A stále sa nepoučili.
ON nemanipuluje
O čom vlastne je tento príbeh? Vôbec tu nehovoríme o izraelskom národe, o viere, a aj o Bohu len trocha. Alebo…? Bolo to, že sa Samson zahľadel do filištínskej ženy, Božie riadenie? Je predsa napísané, že Boh hľadal nejakú zádrapku proti nim.
Bol to Boh, ktorý ovplyvnil jeho srdce, dovolil, aby stratil hlavu?
Nie.
Ale na druhej strane, ani to nezastavil.
Božia láska nie je Jeho bezhraničná protekcia, tak by sme sa nič nenaučili. Lebo ak by sme ako malé deti párkrat nespadli a nezrýpali si kolená, čo iné by nás naučilo, aká dôležitá je rovnováha?
Boh, ktorý používa aj naše chyby, aby docielil svoje.
Používa neznamená, že ich schvaľuje.
Ale inak povedané – našu nedokonalosť vie ON využiť na to, aby presadil svoju dokonalosť. Už ste to zažili? Ak áno, viete. Ja si jednu takú chvíľu budem pamätať do konca života. A áno, ON dosiahol presne to, čo chcel.
Zatiaľ bez komentára