Ja asi najlepšie píšem vtedy, keď sa naštvem. A teraz som sa celkom vytočila… lebo som chcela písať o tetovaniach – tú tému som mala dlho na programe – a urobila som predtým jednu chybu. Pozrela som sa, čo sa o tejto téme na webe píše v slovenčine.
Nie som etnologička, neštudovala som všetky pohanské kultúry… ale študovala som Bibliu. A mám celkom intenzívne reakcie na ľudí, ktorí povedia, toto a toto je hriech, ale márnosť, pozrel sa niekto do Biblie? Figu!
Nebudem hľadať diabla za každým rohom (lebo poviem, vám, z toho, čo som videla, ak ho ľudia hľadajú, on sa im zvyčajne ukáže). Namiesto toho sa ako normálny človek pozriem na úvod Biblie.
biblický text
Ak z kresťanských článkov o tetovaní zoškrabete tie ostatné verše (z ktorých väčšina tam ani nepatrí), zostane vám jeden text. JEDEN. A ten znie:
Nerobte si zárezy do tela pre mŕtveho, ani si netetujte na tele znaky. Ja som Hospodin.
Sú kresťania, ktorým jeden verš bohato stačí. Povedia, veď Biblia je stále platná, aj všetko, čo je v nej napísané! Hej? Ono to nie je až tak jednoduché, ako sa zdá.
Napríklad sa spýtam – vy stále obhajujete otroctvo a mnohoženstvo? Lebo aj to je v Biblii. Alebo taká jednoduchšia vec – už keď chcete biblické veršíky používať hlava nehlava – v tej istej kapitole Leviticusu sú aj iné prikázania. Pozrime sa na to, či zachovávate tie. Vezmite si jednu vec, ktorú dnes máte oblečenú, a preskúmajte jej zloženie. Presnejšie: zistite, či je vyrobená z jedného materiálu. Teda, je to stopercentný hodváb, ľan alebo niečo podobné? Nie? Je to zmes elastanu a neviemčoho ešte? Lebo v tej istej kapitole, kde sú podľa vás zakázané tetovania, je napísané aj toto: Nenos na sebe šaty utkané z dvojitého tkaniva. Väčšina oblečenia, ktoré vlastníme, je zmesou látok. Prečo to podľa vás nie je rovnaký hriech?
Ďalej je tu tá vec, na ktorú tiež mnohí kresťania zabudli – a to presne to, že sme kresťania. Veríme v Ježiša Krista, ktorý naplnil Zákon. (dávať Zákon nad Neho je popierať to, čo urobil.) Preto pre nás neplatia všetky tie predpisy, príkazy a zákazy zo Starej Zmluvy. A ak chcete dodržiavať Zákon kompletne, skúste, napríklad len začať s tým, že nebudete jesť mäso spolu s mliečnymi produktami. Samozrejme, kompletne vynechajte bravčovinu. A potom mi povedzte, ako ďaleko ste došli.
o čom ten Leviticus 19,28 je…
Ak chceme ozaj rozumieť tomuto veršu, potrebujeme ho nielen čítať, ale aj pozrieť sa, čo je za ním… a okolo neho. Lebo pri príkazoch nejde o to – dodržiavať niečo, čomu nerozumieme. Ide o pointu, o Božie myslenie za tým. Od napísania týchto slov nás oddeľuje iná kultúra, iný jazyk a tiež tritisíc rokov. A to je celkom dosť.
Toto je časť príkazov, ktoré dal Boh Mojžišovi a ich cieľom bolo, aby sa Izrael neprispôsobil. Okolo nich žilo mnoho pohanských národov, a povedzme si, niektoré ich rituály a zvyky boli celkom lákavé. No ak preberiete jedno, druhé… potom je rýchlo celá vaša viera v ťahu.
V Kanaáne žili národy, ktoré si pri smútení za mŕtvym robili na tele zárezy. Ľudia to robili preto, aby upokojili božstvá podsvetia a aby ich priaznivo naklonili voči tým, čo zomreli. Viete, tá predstava, že niekto príde do podsvetia, a tam miestne božstvo povie, jaaaj, ty si ten, pre ktorého sa celá rodina tak pekne potetovala a dorezala! No teda vitaj!
Teraz ste sa predpokladám (v duchu alebo aj naozaj) chytili za hlavu. Takže mám otázku: ak toto nie je vaša predstava podsvetia, prečo na seba doslovne vzťahujete tento verš? Lebo tetovanie a rezanie sa nie je jediná praktika tam spomínaná, je tam napríklad aj podstrihávanie vlasov dookola alebo, hm, zohyzďovanie si okrajov brady. A ja nevidím žiadne pobúrené statusy ani kresťanské protesty pred barber shopmi!
⚠ Jednoducho, nemôžete z Biblie vytiahnuť jeden verš, bez toho, aby ste skúmali, do akej situácie bol napísaný, pre akú dobu a s akým pozadím…. jeden verš chcieť zachovávať a iné nie…. majte trocha úcty k tejto knihe!
V tej 19.kapitole knihy Leviticus sú aj veci, pri ktorých vieme, že nie sú v poriadku nikdy. Verš 29 hovorí o navádzaní na smilstvo a prostitúciu – a nepotrebujete veľa uvažovania, vlastne počkať, nepotrebujete byť hádam ani kresťanmi, aby ste vedeli, že toto nie je v poriadku. Ale k tomu sa ešte dostaneme.
je ešte niekde v Biblii k tomu niečo…?
Nie priamo tetovanie, ale rezanie si do tela občas v Biblii objavíme, najpríklad v príbehu o súde na vrchu Karmel. Keď Eliáš láskavo (irónia) dopraje čas Baalovým prorokom, aby získali pozornosť svojho boha, oni sa vtedy bodajú a robia zárezy do vlastných tiel.
Bolo to súčasťou pohanských rituálov? Áno, bolo.
Môžeme to použiť na akékoľvek bodanie do tela? … prosím, aby sa ozvali len tie ženy, ktoré nemajú prepichnuté uši. (a muži, ktorí len takéto ženy majú v rodine..)
Ešte sú tu dva texty, ktoré sa v súvislosti s tetovaniami spomínajú.
U proroka Izaiáša nájdeme slová, do dlaní som si ťa vyryl, no tieto slová hovorí Boh smerom k svojmu národu. Chce im pripomenúť, že na nich nezabudol. Je to tetovanie alebo nejaké zárezy? A presne tu môžem povedať – nebudem to používať ako argument za, lebo toto nie je pointa. Takto aj nám chce Boh povedať, že na nás nezabudol.
Potom je tu verš zo Zjavenia Jána, kde je Ježiš opísaný takto: Na plášti a na bedrách má napísané meno: Kráľ kráľov a Pán pánov. Plášť by sme ešte zvládli, ale na bedrách? To je časť tela, že? Mnohí vykladači hovoria, že to nemôžeme brať ako podporu tetovania, že je len symbolické. Ale veď samozrejme že je to symbolické! Je to Zjavenie Jána, kniha preplnená symbolmi! A ak je tam niečo ako symbol použité, a dovolím si tvrdiť že pozitívny, keďže to je obraz Krista na tróne, tak prečo hľadať spôsoby, ako poprieť to, čo tam napísané je?
telo je chrámom Ducha a DS vraj tetovania nemá rád?
Našla som dosť ľudí, ktorí vytiahli akýkoľvek verš z Novej Zmluvy – od čistoty, cez márnivosť, pýchu až po pohoršovanie kresťanov, a nalepili ho na tému tetovania. Nebudem rozoberať všetky (mám len jeden život), za mnohé iné jeden, ktorý sa používal takmer vždy. A to, že telo je chrámom Ducha Svätého. A to podľa mnohých znamená, že tetovania na telo nepatria.
Naozaj, naozaj nemôžete vytrhnúť nejaký veršík z Biblie len tak a mlátiť ním ľudí hlava nehlava!
Lebo ak si otvoríte Bibliu a pozriete sa na kontext týchto slov, zistíte, že apoštol Pavol píše o sexuálnej nečistote. Takže, ak chcete, aby vaše telo bolo chrámom Ducha, spávajte najprv a výlučne so svojimi manželmi a manželkami. Neodmietajte sex, nezabudnite na to, že pri tom nie ste sami a doprajte aj tomu druhému. Majte dobrý, kvalitný a sporiadaný sexuálny život, a Pán Boh bude mať z toho radosť.
Takto vám o chráme tela ešte nikto nehovoril, čo? Ani mne nie.
Bolo tam niečo o tetovaniach? Nie.
pohanské tradície?
Pre prípravu na túto tému som prehrabala všetko, čo som mala k dispozícii… a bola som prekvapená, ako to v serióznej teologickej literatúre málokto rieši. Napríklad Biblickému slovníku táto téma nestojí za pozornosť. A dokonca ani v Demonológii som nič nenašla! Nič.
Myslím, že keď študujete Bibliu, a tiež keď sa rozhodnete, že aj žiť podľa nej by bolo fajn, nájdete tam oveľa, oveľa dôležitejšie témy ako to, či niekto má alebo nemá pokreslené telo.
Ale tak predsa. Rozmýšľajme spoločne. Používalo sa tetovanie pri pohanských obradoch? Áno. Môže byť spojené s negatívnymi vecami? Áno, určite. Prečo to nie je argument proti? Lebo ak by sme zo svojho života chceli vynechať všetko, čo kedysi súviselo s čímsi pohanským, ďaleko sa nedostaneme.
Ide o to, že sme si na niektoré veci zvykli trocha viac…
Napríklad ak ste niekedy mali briezky v kostole, nezabudnite, že aj to bola pohanská tradícia. Sviečky, ktoré mávame na oltároch, sa občas používajú aj pri negatívnych veciach. O oblievačkách, šibačkách, prekrajovaní jabĺčka a symbolických jedlách na Štedrý večer ani nehovoriac. Alebo ešte iné: už ste obliekali malého chlapčeka do modrého? Viete, že aj to bolo pôvodne kvôli tomu, že modrá bola (nie v kresťanskej tradícii) ochranná farba a chlapci boli vzácnejší? A čo napríklad to, že si nepodávate ruky cez prah? Robíte to stále preto, lebo tým nechcete vyrušovať mŕtvych predkov?
Jednoducho: ukážte mi, aké zvyky máte v rodine a ja vám nájdem niečo, čo je pôvodne pohanskou praktikou. Ale pokojne ďalej obliekajte chlapcov do modrého a ani sviečky z oltárov nemusíte zhadzovať! Lebo nejde len o to, aké tradície máme, ale čo za nimi je. (teda, skontrolujte si vlastnú vieru.)
a čo kresťania?
Keď budete najbližšie v Jeruzaleme, smerom k Jaffskej bráne je napravo jedna ulička. Je to presne Shvil Saint George 31 a tam nájdete myslím že jeden z najstarších tetovacích salónov na svete. Výnimočné na ňom je, že je kresťanský. Nemyslím tým len to, že ho vlastnia kresťania, ale že tetovanie je úzko prepojené s vierou.
Ono je to celé zaujímavé čítanie a určite neviem všetko. Ale v skratke:
† Počas obdobia Rímskej ríše boli kresťania tetovaní za trest. Keď boli kvôli svojej viere zatknutí, potetovali ich a často posielali na nútené práce do baní. Vládnuca moc to tetovanie podľa všetkého odkopírovala práve od kresťanov! Počas prenasledovania sa totiž oni sebe navzájom preukazovali vytetovaným krížom. Bolo to bezpečnostné opatrenie a zároveň vstupenka do kostola.
☨ Podobné to bolo aj v Egypte, v koptskej pravoslávnej cirkvi (jednej z najstarších na svete). Keď región dobili moslimovia, štát kresťanom vytetoval krížik na vnútorné zápätie ruky, aby ich mohli ľahšie spoznať a aj ľahšie vyberať dane. Kresťania sa však sami dávali tetovať, označovať Kristovým krížom práve v časoch, keď ich prenasledovali, aby si takto pripomínali Jeho utrpenie. Tetovali nielen seba, ale aj svoje deti, označovali ich krížom od skorého detstva.
☩ Práve z koptskej tradície vychádza rodina, ktorá vlastní spomínaný tetovací salón v Jeruzaleme. Keď oni prišli do Jeruzalema, v Svätej zemi už dávno existovala tradícia kresťanských tetovaní. Robili, a stále si ich robia kresťanskí pútnici.
✞ V katolíckej cirkvi počas križiackych výprav (koncil v Northumberlande) bolo povedané, že náboženské tetovanie je nielenže prípustné, ale dokonca chvályhodné! Viaceré rády mali svoje vlasté tetovania.
✙ Kresťanské tetovania nájdeme aj v Európe, napríklad katolícki Chorváti z Bosny a Hercegoviny používali tetovanie kríža ako ochranu pred núteným prestúpením na islam. Túto tradíciu si nechali aj potom, tetovanie sa vykonávalo aj napríklad počas náboženských osláv, ako sviatok svätého Jozefa. Muži aj ženy si nechávali tetovať ríže na ruky, prsty, predlaktia, pod krk alebo na hruď.
✞Takisto pravoslávni kresťania, ktorí žijú v Egypte, si podobne z historických dôvodov tetujú symboly koptských krížov na pravé zápästie.
Takže, odkiaľ je teraz toľko negativity voči tetovaniam v kresťanstve? Neviem. Osobne si myslím, že niektorí ľudia už naozaj nevedia, čo riešiť. Nikto ich neprenasleduje, ale oni sa aj tak chcú cítiť buď ako obete, alebo ako bojovníci za svätú spravodlivosť. A ďalší zjavne majú potešenie v tom, keď zákonnícky súdia druhých a hovoria im, prečo ich viera nie je v poriadku.
Keď budete najbližšie v Jeruzaleme, navštívte tú ulicu a Razzouk Tatoo. Dovtedy si pozrite ich web, ich predlohy tetovaní sú nesmierne staré a nechcem ich kopírovať bez dovolenia. Všetky majú svoju históriu a význam. A ak tam budete, nech vám nenapadne hovoriť o tom, že tetovania sú zlé a podobne. Tam nenájdete kresťanov, ktorí už nevedia čo so sebou a piplú sa v hlúpostiach. Táto rodina už sedemsto rokov kresťanskými symbolmi označuje ľudí, ktorí priznaním sa k viere v Krista riskovali svoje životy. A to je pointa.
POZNÁMKY
U Amorejcov bolo zvykom, že keď niekto zomrel, rezali si mäso. Tak to bolo podľa Herodota aj u Skýtov, dokonca aj u kráľovskej rodiny; kráľovi odrezali časť ucha, oholili vlasy, podrezali ruky, poranili čelo a nos a ľavú ruku pretnuli šípmi; a tak Kartáginci, ktorí ten zvyk mohli prebrať od Feničanov, si v smútku trhali vlasy a ústa a bili sa do pŕs; a u Rimanov si ženy trhali líca takým brutálnym spôsobom, že sa to zakázalo. A to všetko sa robilo na upokojenie pekelných božstiev a na udelenie ako zadosťučinenie za zosnulých, a aby im boli viac naklonení.
Čo sa týka úpravy vlasov súvisiacej s pohanskými zvykmi, na to naráža Levitikus 21 v opisoch Pánových kňazov: Nespravia si plešinu na hlave, neoholia si okraje brady ani si nerobia rezy na tele. Tiež si všimnite, že to nie všetci kresťania berú doslovne, spomeňte si napríklad na mníšske rády a tonzúry…
K originálu hebrejského textu Leviticus 19,28 citujem niekoho múdrejšieho: Gramaticky povedané, „mŕtvi“ nie sú ani spomenutí v pôvodnom hebrejskom texte. Bola to jednoducho „duša“. V hebrejskom myslení je duša zjednoteným telom a duchom. Duša môže byť mŕtva, alebo duša môže byť živá. Text nehovorí tak, ani onak. Ale slovo bežne prekladané ako „pre mŕtvych“ je gramaticky spojené so slovom bežne prekladaným ako „rezanie“. Tieto dve slová sú שרט לנפש. Slovo שרט /’seh-ret/ je jednoducho nejaký typ vyrezanej značky. Môže to byť dokonca tetovanie, pri ktorom sa ihla používa na prepichnutie kože na nanesenie atramentu. Strong dokonca uvádza tetovanie medzi definíciami tohto slova vo svojom lexikóne. Slovo קעקע /qaw-a-‚qaw/ má nápadne podobnú definíciu ako שרט. Opäť Strong uvádza veľa definícií tohto slova, vrátane tetovania. Zatiaľ čo príklady každého iného slova tu vidíme v iných pasážach Písma, toto konkrétne slovo sa v písmach vyskytuje iba raz. To prirodzene vyvoláva niekoľko otázok.
Verš zo Zjavenia Jána, ktorý som spomínala, je 19,16 a neviem, prečo všetky slovenské preklady spomínajú bedrá, keď mne viaceré grécke slovníky tvrdia, že to bolo stehno. Akokoľvek, je to časť tela. (a pomerne intímna telesná zóna)
Rozmýšľala som, či sa venovať konkrétne aj takým námietkam ako sloboda, márnivosť, psychické problémy a podobne – v súvislosti s tetovaniami. Jasné, že ak si dáte vytetovať nacistický alebo satanistický symbol, že to nie je v poriadku – ale to nie je o tetovaniach. Taký symbol nebude v poriadku aj keby ste ho mali vyšitý na dečke úhľadným krížikovým stehom. Z teologického hľadiska sú mnohé citáty nie úplne správne (a niekedy nie úplne príčetne) pospájané a doslova ponalepované na túto tému. Ľudia – a zvlášť tí, čo vykladajú Bibliu – by mali pamätať, že raz budú súdení z každého jedného slova. A čo sa týka psychologických námietok – pytam vas šumne, vyštudujte psychológiu a až potom sa ozvite.
toto je stránka spomínaného tetovacieho salónu aj s históriou a predlohami tetovaní: https://razzouktattoo.com/pages/history
toto je výborná stránka, ak biblickému textu naozaj chcete rozumieť viac: https://hermeneutics.stackexchange.com/
k tomu rímskokatolíckemu zvyku – pozrite si aspoň obrázky: https://en.wikipedia.org/wiki/Sicanje
A áno, ja som si tú tému mala potrebu naštudovať už pred časom, sama pre seba…. a obidve odkazujú na Neho.
Zatiaľ bez komentára