Celý svet dnes používa Instagram alebo Facebook, hľadá ubytovanie cez AirBnB a jazdí Uberom. A poniektorí snívame, že si jedného pekného dňa kúpime nejakú krásnu Teslu. No všetko to, čo prináša zisky a je teraz svetoznáme, bolo na začiatku len projektom nejakej skupiny ľudí alebo jednotlivca s víziou. Na to, aby sa to celé rozbehlo, museli prísť ďalší ľudia, ktorí do projektu investovali – svoju prácu, čas, svoju povesť alebo peniaze. Niekedy všetko naraz.
Dnes budem hovoriť o ženách, ktoré taký rozbiehajúci sa projekt podporili. Investovali doň peniaze, ale takisto aj svoj čas a povedzme, prácu. Nevedeli, ako to celé vypáli, no pri zakladateľovi projektu stáli od začiatku. A neodišli od neho ani vo chvíľach krízy, keď sa všetko rúcalo a mnohí ostatní stiahli svoju podporu.
Chcem hovoriť o ženách, ktoré sprevádzali Ježiša, verím, že boli Jeho učeníčkami a tiež, ich neustála podpora a peniaze zvlášť pomohli, že Jeho služba mohla tri fungovať bez zaváhania. A verím, že je nesktutočne dôležité o tom hovoriť… zvlášť v tomto svete, kde ak napíšem slovo “učeníčky”, korekcia pravopisu v počítači mi to vyhodnotí ako gramatickú chybu.
Ženy učeníčky? Už v tejto chvíli si viem predstaviť ľudí, ktorým sa pri akomkoľvek takom náznaku od pobúrenia dvihne tlak, vstávajú zo stoličky.. A hneď by mi tak úprimne, od pľúc niečo povedali. Takže aby sme si to vyjasnili na začiatok -budem hovoriť o Biblii. Tak, ako to tam je napísané. A všetkých pozývam k tomu, aby si to overili.
V mnohom som si ja sama musela opraviť svoje rozmýšľanie. Nevidela som to celkom presne. A to som čítala Bibliu! Dokonca som ju študovala, spolu s pôvodnými jazykmi, v ktorých bola napísaná. Občas prišli otázky… ale… ak žijete s Bibliou z nedele na nedeľu (a ešte s ňou potrebujete pracovať popri tom), nemáte čas hlbšie sa do niečoho zahĺbiť. Stále a stále a stále dookola proste musíte podávať výkon. Teda kázne. Až potom, keď ten výkon odo mňa už nikto nečakal… prišiel čas, ponoriť sa hlbšie.
Ježiša a Jeho službu si v zásade predstavujeme len s mužmi, a síce sú v evanjeliách zmienky o tom, že ich sprevádzali ženy… no zdá sa, že pre mnohých ľudí hovoriť o tom je trocha nepohodlné. (viete, ženy s cudzími mužmi, bez manželov…ono by to zvláštne vyzeralo aj teraz. a ešte vtedy!)
A už keď sa hovorí o týchto ženách, veľa ľudí ich, hm, spochybňuje. Odkiaľ mali peniaze na to, aby podporovali Ježiša? Bolo úctyhodné cestovať kade-tade s neznámymi chlapmi? A prečo vôbec – zanechali svoje rodiny? Prečo tie ženy nezostali doma?!
(áno, tieto ženy finančne podporovali Ježiša a nie, nemáme dôkaz, žeby ich peniaze pochádzali z ehm, nemorálnych príjmov. neboli samy, čo opustili rodiny – Peter mal napríklad svokru a dobre vieme, že svokry sa vám v živote nezjavia z ničoho nič. a úctyhodnosť týchto žien prosím nechajme na Ježiša.) Ale poďme na to celé postupne.
prečo mal Ježiš medzi Dvanástimi učeníkmi len mužov?
Hlavne, Ježiša ako človeka obmedzovali rovnaké veci, čo obmedzujú nás. Napríklad taká gravitácia. Nikto nečaká, že sa bude ráno len tak vznášať vo vzduchu. Naučili sme sa žiť s tým, že nás to proste ťahá k zemi. A tak je to aj s ďalšími vecami, konkrétne pomery v konkrétnej dobe.
Ježišova služba bola nasmerovaná hlavne na židovský národ. A preto aj On potreboval fungovať v rámci nejakých pravidel. Aby bol rešpektovaný ako rabbi, učiteľ, potreboval prinajmenšom desať mužských učeníkov. Mal ich dvanásť – a tak Jeho status ako rabbiho nebol nikdy spochybňovaný – ani Jeho nepriateľmi. Títo dvanásti Mu asistovali pri vyučovaní a uzdravovaní. Museli byť Židia, a tiež to museli byť muži, lebo ich členovia ich národa skrátka neprijali.
mal okrem Dvanástky Ježiš učeníkov viac?
Samozrejme, že mal. Napríklad si vezmime text z Jána. Tam sa píše: Preto mnohí z jeho učeníkov ho opustili a už s ním nechodili. Tu povedal Ježiš Dvanástim: „Aj vy chcete odísť? – Ak by mal Ježiš učeníkov len dvanásť a mnohí z nich by Ho opustili, nemohol by sa potom niečo pýtať dvanástich. (mimochodom, ten text pokračuje krásnym Petrovým vyznaním, ku komu by sme išli? slová večného života máš a to bol úplne prvý verš, ktorý som vedela po grécky, ale to fakt len mimochodom).
prečo by medzi tými ďalšími učeníkmi mali byť ženy?
Ak hovoríme o viacerých učeníkoch ako o Dvanástke, je tu Lukáš a jeho rozoslanie Sedemdesiatich. Posiela ich po dvoch s konkrétnymi príkazmi do sveta. A je celkom pravdepodobné – teraz sa pripravte – že v niektorých prípadoch bola jednou z dvojice žena! Je to celkom logické, kedže Ježiš týmto Sedemdesiatim dal úlohy ako uzdravujte chorých. Uzdravovalo sa dotykom a žiaden muž sa nemohol dotknúť cudzej ženy! Takže ak nechcete v tomto príbehu vylúčiť ženy z prijímania služby, nemôžete ich vynechať ani zo služby samej.
no ženy neboli v tom najužšom okruhu, nie?
To nie je tak úplne pravda. V Markovom evanjeliu (teda v tom úplne najstaršom zo štyroch je text o vyslaní apoštolov – nie Sedemdesiatich, ale užší okruh. Vyslanie začína slovami: Nato zavolal si dvanástich a začal ich rozosielať po dvoch. Znie to, ako keby dvanásti apoštoli šli do sveta v šiestich dvojiciach? Nie celkom. V gréčtine, v pôvodnom jazyku, v ktorom bolo evanjelium napísané, je použitý výraz δύο δύο. To nie je úplne typický grécky výraz. Gréci by to jednoducho povedali inak. Niektoré komentáre píšu len “neobvyklý” a “pravdepodobne ovplyvnený aramejčinou”. Viac komentárov však hovorí, tento výraz je z hebrejčiny! Hebrejčina totiž nemá vymedzovacie zámená a veci vyjadruje aj bez nich. Rovnaký hebrejský výraz sa používa aj pre zveratá v Arche, kde sa píše, že cestovali v pároch. Teda jedno zviera mužského, druhé ženského pohlavia. Teda v prípade vyslania učeníkov to znamená, že Ježiš neposlal len dvanásť mužov. Ale spolu s nimi aj dvanásť žien. Dvanásť učeníčok, slúžiacich s učeníkmi bok po boku.
Pre mňa samú je to tak nečakaná myšlienka… ale na druhej strane, má to logiku. Bola to doba, keď akékoľvek vzťahy medzi pohlaviami navzájom boli veľmi kontrolované a usmerňované. Ženy šli na stretnutia žien, kde žiaden neznámy muž jednoducho nemohol zaklopať. A nehovoriac o tom, že ich Ježiš poslal olejom pomazávať nemocných, a bolo nepredstaviteľné, žeby sa cudzí muž takto dotýkal cudzej ženy. (a – to už trochu predbieham – vezmite si krsty v prvej cirkvi – ktoré sa uskutočňovali tak, že krstenci boli kompletne nahí – viete si predstaviť, žeby muži takto krstili ženy?)
naozaj mám tomu celému veriť?
Mám ešte jeden argument, apoštol Pavol o tom píše. (dosť slušný argument, že?) Keď písal do Korintu, myslím, mal svoju emocionálnu chvíľu a trocha sa rozohnil, hovoriac o tom, na čo nemá a na čo má právo. Moja obrana pred tými, čo ma posudzujú, je táto: Či nemáme právo jesť a piť? Či nemáme právo brať so sebou sestru-ženu ako aj ostatní apoštolovia, aj bratia Pánovi, aj Kéfas? Kéfas je Peter, a Pavol hovorí, že nefungoval sám, ale ho na cestách sprevádzala žena – nie manželka – ale sestra-žena.
naozaj sa niekde v evanjeliách píše o ženách učeníčkach?
Áno. Nepriamo. Ale aj tak jasne. Jeden teológ hovorí, máme viaceré dôkazy v Novej Zmluve, že medzi Ježišovými učeníkmi boli aj ženy. Vezmime si príbeh z Matúšovho evanjelia, keď sa objaví Ježišova mama a Jeho bratia a chcú s Ním hovoriť. No on tomu, čo mu to hovoril, odpovedal: „Kto je moja matka a kto sú moji bratia?“ Načiahol ruku k svojim učeníkom a povedal: „Hľa, moja matka a moji bratia! Lebo každý, kto plní vôľu môjho Otca, ktorý je v nebesiach, je mojím bratom, sestrou i matkou.
Ježiš ukazuje na učeníkov, keď povie: Hľa, moja matka a moji bratia! Podľa zvykov na Blízkom východe Ježiš nemohol ukázať na zástup mužov a povedať, moja matka. Nakoniec, aj v slovenčine to znie divne. To ale znamená, že medzi Jeho učeníkmi boli aj muži aj ženy. A nie je to naša moderná špekulácia, niečo ako prečítaj grécky text a nájdi v ňom to, čo chceš ty. To urobil, ukázal a povedal Ježiš. (z toho všetky protiženské cirkevné živly nevykľučkujú len tak ľahko. alebo teda vôbec.)
A potom tu máme emauzských učeníkov. Z viacerých zmienok je úplne jasné, že to učeníci boli, to nikto nespochybňuje a tým začneme. K nim na ceste sa pripojí (už) vzkriesený Ježiš a rozpráva sa s nimi, vysvetľuje proroctvá, no nedá sa im spoznať. Vieme, že meno jedného z učeníkov je Kleofáš a vždy, keď som si v mysli vybavovala tú scénu (viete, ako keby som tam bola!), videla som dvoch mužov. Ani mi nenapadlo, že to môže byť inak.
Keď sa učeníci spolu aj so (stále nespoznaným) Ježišom približia k cieľu, On sa tvári, že pôjde ďalej. No učeníci Ho zdržiavajú a hovoria, zostaň s nami. Takéto spoločné pozvanie predpokladá, že títo dvaja spolu zdieľajú dom. Áno, je viac možných vysvetlení, ale tá vysoko najpravdepodobnejšia tá, že tí dvaja boli manželia. Muž a žena, a obaja Ježišovi učeníci. Ako to, že mi to doteraz nedošlo? Proste moja hlava so ženou v tomto príbehu nijak nepočítala.
vráťme sa k ženám, čo sprevádzali Ježiša – čo presne robili?
Je to Lukášovo evanjelium: Potom chodil po mestách a dedinách, kázal a zvestoval evanjelium o Božom kráľovstve a boli s ním Dvanásti i niektoré ženy, ktoré uzdravil od zlých duchov a chorôb. Boli to: Mária, zvaná Magdaléna, z ktorej vyšlo sedem démonov, potom Jana, manželka Herodesovho správcu Chúzu, ďalej Zuzana a mnohé iné, posluhovali im z toho, čo mali.
Teraz – viac ako inokedy – som rada, že máme viaceré preklady. Vďaka nim môžeme počuť viac o tom, čo tie ženy robili. Katolícky, pravoslávny a ekumenický preklad hovoria, pomáhali im zo svojich prostriedkov/majetkom. Roháček píše, posluhovali majetkom, Botekov preklad vypomáhali zo svojich prostriedkov. A najhorší preklad je podľa mňa evanjelický (ach! teraz ma ukameňujte!), kde je napísané to, ako som to už čítala: posluhovali im z toho, čo mali.
V gréčtine je tu použité sloveso διηκόνουν. Nám znie diakonia ako služba iného druhu, no neskôr v prvej cirkvi to bolo používané inak, zvyčajne so službou stola a slova, teda kázanie a prisluhovanie Večere Pánovej. Už som sa o tom rozpísala pri viacerých témach, nech sa páči, nazrite do môjho blogu. Určite, v žiadnom prípade, ani náhodou to neznamenalo to, že ženy Ježišovi a mužom okolo Neho slúžili v zmysle slúžok alebo domácich prác (ja viem, v niektorých domácnostiach je to aj dnes ťažko rozlíšiť…). Tie ženy Ježiša finančne podporovali. Ich majetok sa nedal porovnať s príjmom nejakého jednoduchého rybára, takže vďaka ich peniazom Ježiš a ľudia okolo Neho mohli chodiť tri roky po krajine bez toho, aby mali prácu, ktorá by im prinášala pravidelný príjem. Áno, ženy boli najdôležitejšie investorky v Ježišovom startupe.
a čo nejaké konkrétne učeníčky?
Áno, mám. A hneď dve. Prvá je Mária z Betánie, sestra Marty a Lazara. V tom známom príbehu, kde ju ježiš pochválil za jej voľbu, sedela pri Jeho nohách v pozícii učeníka učiaceho sa od svojho rabbiho. Správala sa rovnako, ako by sa na jej mieste správal učeník – muž. A Ježiš jej postoj vyzdvihol!
O Márii Magdaléne by som vedela napísať celú knihu. (aj k tomu prídeme…) No pre tentoraz len jeden príbeh. Vzkriesený Ježiš ju stretáva v záhrade, kam predtým prišla hľadať Jeho telo. A keď Ho konečne spozná, osloví Ho, Rabbuni. Použije aramejský výraz pre učiteľa plus pridá suffix, ktorý znamená “môj”. Teda môj učiteľ! Tu sa nedá mať veľa pochybností. Mária Magdaléna oslovuje Ježiša ako Jeho učeníčka.
a čerešnička na torte na záver
V Lukášovom evanjeliu, keď prvý deň po sobote šli ženy k Ježišovmu hrobu, našli ho – samozrejme – prázdny. A anjeli im potom k tomu hovoria, nie je to jasné? Spomeňte si, ako vám hovoril, keď bol ešte v Galilei: “Syn človeka musí byť vydaný do rúk hriešnikom a ukrižovaný, ale tretieho dňa musí vstať z mŕtvych.‘“ Tu si spomenuli na jeho slová. Všimli ste si slovíčka “spomeňte” a “spomenuli”? Našla som aspoň šesť textov, kde sa jasne zreteľne píše, že tieto veci Ježiš prezradil len svojim učeníkom. LEN svojim UČENÍKOM. Teda aj týmto ženám. Lebo aj ony medzi učeníkov patrili.
Na začiatku Ježišovho príbehu boli ženy, ktoré Ho všemožne podporili. Vidíme, že ony boli pomocou poslanou z neba. Investorky do projektu, ktorému na začiatku málokto veril. No tento projekt kompletne, hlboko a radikálne zmenil svet.
A na záver len to, že nevládzem písať záver. Nevládzem ani rozmýšľať o tom, čo by sa stalo, ak by… ak by cirkev rešpektovala Bibliu tak, ako tvrdí, že ju rešpektuje. No tým, že sme umlčali Máriu Magdalénu a jej podobné, neznamená, že niečo úplne skončilo. Ani v Biblii… po ženách nasledujúcich Ježiša prídu ženy v prvej cirkvi. Už teraz otváram Bibliu a neviem sa dočkať.
1 Komentár
[…] Viac o ženách učeníčkach nájdete tu. […]