Tak na rovinu. Hovoriť o ženách – o výnimkách v čisto mužských rodokmeňoch – to je zábava. Výzva! To si doslova užívam. Predpokladám, že je to aj dosť viditeľné 🙂 Ale štvrtá žena, ktorá je tam spomínaná, to je úplne iná šálka kávy. Je to Batšeba, v rodokmeni uvedená len ako Uriášova manželka …a pamätám si ju hlavne preto, že spala s Dávidom ešte keď jej prvý manžel žil.
Počas vysokej školy som v domácom zbore viedla chlapčenskú skupinku (to boli ešte tie zbožné časy, keď niečo také bolo veľmi nevhodné, haha) a jedna z tém bola aj Dávidove manželky. Oproti tým ostatným Dávidovým manželkám nemala Batšeba nič, čím by ma zaujala a chalanov zaujímali úplne iné, povedzme že nebiblické aspekty príbehu 🙂 A keď sme ženy z Ježišovho rodokmeňa preberali na biblickej hodine (Švábovce, pár rokov dozadu), jednoducho som len podala informáciu o nej a takmer som sa jej nevenovala. Batšeba nepreukázala žiadnu vlastnosť, žiaden postoj, ktorý by ma zaujal. NIČ. Nemám k nej nič pekné povedať, hovorila som si.
Priznávam sa, do tejto témy sa mi nechcelo.
A potom mi to docvaklo. Poznáte ten pocit, keď vás osvieti, a vy zrazu viete, ako to bolo? Jeden z najlepších pocitov, aké zažíva moja hlava. Ale poďme po poriadku.
čo? kto? kde?
Dávid s ňou vtedy v noci spí (Stará Zmluva má viac výrazov na sex a tento určite nie je jeden z tých naj – ale o tom inokedy). Batšeba sa vráti domov a nikto by asi nič viac neriešil, ak by Batšeba neotehotnela. A možno ani to by nebol problém, ak by jej manžel bol doma. (Poznáte to o tom, ako je len matka istá..) Takže si Dávid necháva zavolať Uriáša a tu prvýkrát Batšebin manžel vstupuje na scénu.
Uriáš?
Meno Uriáš mi neznelo dobre. A neskôr, keď som o Biblii vedela trochu viac, mi toto meno znelo ešte horšie. Prečo? Neviem. Rovnako sa môžem pýtať, prečo sa toľko chlapcov aj teraz volá Dávid, ale žiaden z nich nie je Uriáš.
A pritom je Uriáš úžasný! Vážne. To, čo o ňom čítame, je skvelé.
Jeho meno znamená “moje svetlo je Jahve” alebo “plameň Boží”. Nebol Izraelita, pochádzal z menšiny, ktorá žila uprostred Izraela ešte pred časmi Abraháma. Slovenský preklad Biblie o ňom hovorí ako o Chetejskom, inde nájdete Chetitu a v angličtine Hittite. Aj napriek pôvodu bol akceptovaný v izraelskej armáde, dokonca nebol len tak hocikto! Uriáš bol dôstojník a patril do skupiny Dávidovej najužšej skupiny bojovníkov. Oni s ním boli aj vtedy, keď bol Dávid v nemilosti ešte u predchádzajúceho kráľa, Saula, musel pred ním utekať a skrývať sa. Vďaka týmto svojim najbližším vojakom nebol Dávid na toto všetko sám. (dajte si do vyhľadávača: David´s Mighty Men or David´s Mighty Warriors or Gibborim. slovenský ekvivalent ani bližší popis som nenašla. škoda.) Bolo ich (asi) tridsaťsedem, ani to nevieme úplne presne; dokonca v Biblii existujú dva nie úplne rovnaké zoznamy týchto bojovníkov. Ale Uriáš Chetejský je v oboch z nich.
Tento Uriáš prichádza domov z boja, je zavolaný pred kráľa Dávida a odpovedajúc na jeho otázky rozpráva, ako je to momentálne na bojovom poli. Dosť pochybujem o Dávidovej sústredenosti; skôr si myslím, že sa nevedel dočkať, kedy pošle Uriáša domov. Je nám všetkým jasné, ako by noc doma trávil manžel, ktorý bol dlho bez svojej manželky, že? Dávid presne s tým počítal. Ak by… ak by to bolo tak, nikto by nemusel vedieť, že otcom Batšebinho dieťaťa nie je jej manžel. Ale Uriáš je charakter. Hovorí, truhla Božia, Izrael a Júda bývajú v stanoch, i môj pán Joáb i služobníci môjho pána táboria na poli, a ja by som vojsť, jesť, piť a spať so svojou ženou? Akože žiješ a žije tvoja duša, také niečo neurobím.
No, a teraz vám poviem niečo ja, sama za seba. Dávid mohol byť najvýznamnejší kráľ Izraela, mohol veľa urobiť pre krajinu, mohol skladať krásne žalmy a ešte neviemčo, ale ak by sa aj potrhal a poskladal do Rubikovej kocky, nezaslúžil si takého spojenca a priateľa, akým bol Uriáš!
Uriáš teda zostáva u Dávida, ten ho dokonca opije, ale ani tam neodchádza domov. Zostáva pri Dávidových služobníkoch deň a noc. Bez ohľadu na všetko verný vojak. A čím je Uriáš vernejší vo svojej službe, tým viac je Dávid zbabelejší… v tom, ako zakryje, čo sa stalo. Vojaci závisia svojimi životmi jeden na druhom. Musia sa na seba spoľahnúť, lebo bez toho a bez dôvery by to bolo, ako keby bojovali sami. (A osamelý bojovník je mŕtvy bojovník.) Uriáš Dávidovi verí tak, ako keď ešte nebol kráľom; tak, ako keď on a ostatní utekali spolu s ním pred Saulovým hnevom, a ozaj to nemali jednoduché. Dávid však posiela list svojmu vojvodcovi s jasnými pokynmi. Postaviť Uriáša do najtuhšieho boja, aby nedostal šancu vyviaznuť živý. Pri najbližšom obliehaní mesta je Uriáš poslaný do prednej línie, do najtuhšieho boja, a plní sa to, čo si Dávid tak želal.
Uriáš Chetejský zomiera v boji.
TO, ČO DÁVID UROBIL, BOLO NESKUTOČNÉ SVINSTVO.
ten vrah a tá cudzoložnica
Priznám sa, stále nemám chuť písať niečo o Batšebe, a po tomto príbehu ani o Dávidovi. Asi mi bude chvíľu trvať, kým budem mať chuť k nemu v Biblii sa vrátiť. (a aj 23.žalm mi už tiež nejak zhorkol v ústach…) Tak len stručne.
nie žena
Zatiaľ bez komentára